Gå til innhold

Kjøp av rimelig stasjonær PC i butikk. Stort sett musikk og videoredigering. Hjelp


Anbefalte innlegg

Hei. Min far på 50 har tenkt å anskaffe seg en rimelig og grei stasjonær pc i butikk. Den skal hovedsaklig brukes til musikk, surfing, brevskriving og videoredigering(ikke HD format, ikke ennå ihvertfall). Noen tips til ferdigbydg pc i butikk, f.eks fra datakjeden, lefdal, elkjøp, siba eller expert? Og hvilke komponenter bør han velge i forhold til sitt bruk? Tror han tenker maks 5000 pluss evt skjerm.

 

Har sett litt på diverse anbefalinger og tester her inne. Har merket meg at f.eks Radion HD 4670 skjermkort, Intel core i7 920/Intel core 2 duo E7400 prosessor, Intel x58 hovedkort kan være greie produkt i denne prisklassen. Og helst DDR3 minne kanskje?

 

Bør han velge 32 eller 64-bit windows? Er vel avhengig av om han ønsker mer enn 3 gb minne slik jeg har forstått det. Krever ikke videoredigering en del minne da? Men tror ikke han tenker noe særlig avansert videoredigering da så...

 

Håper på noen tips

 

Roy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så fort bruksområde "videoredigering" defineres, bør man overhodet ikke vurdere mindre enn 4GB ram. Man bør også vurdere quadcore prosessor, siden man da har litt mer prosessorkraft tilgjengelig.

 

Man får ofte ikke det man ønsker hvis man går i en butikk og kjøper pc. Det er alltid kompromiss-pc, der man får med ting man ikke ønsker, og mangler det man trenger.

 

5000 er et trangt budsjett til den bruken, ihvertfall hvis man har forventninger til ytelse.

 

Og for all del, Windows 7 og 64bit utgave. Nå tror jeg ikke man lenger trenger å ta standpunkt til hvilken versjon man kjøper, da begge følger med. Men installer for all del 64bit-utgaven. Ingen grunn til å velge 32bit lenger nå.

Lenke til kommentar
Og for all del, Windows 7 og 64bit utgave. Nå tror jeg ikke man lenger trenger å ta standpunkt til hvilken versjon man kjøper, da begge følger med. Men installer for all del 64bit-utgaven. Ingen grunn til å velge 32bit lenger nå.

 

Er det ikke begrenset med drivere til 64bit?

 

 

Ole

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...