Gå til innhold

Hvordan skjule kildekode?


Anbefalte innlegg

Heisann og god kveld folkens.

 

Jeg har nå i det siste prøvd å finne ett script php, javascript eller hva nå det enn skulle være. Har noen sterke ønsker om å få funnet ett script der hvor man kan gjemme vekk teksten/innholdet imellom, div klassene som f. eks dette her:

 

<div class="klassen">innholdet her vil bli borte</div>

 

Finnes det noe gode script/sider der hvor kan få hjulpet meg til å få ett slikt script?

Ser enkelte nettsider som har denne slags muligheten, noen har fått skjult vekk hele kildekoden - men dette her er da altså ikke nødvendig hos meg.

 

Er det noen her ute som kan å fikse dette problemet jeg har nå per dags dato? :)

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann og god kveld folkens.

 

Jeg har nå i det siste prøvd å finne ett script php, javascript eller hva nå det enn skulle være. Har noen sterke ønsker om å få funnet ett script der hvor man kan gjemme vekk teksten/innholdet imellom, div klassene som f. eks dette her:

 

<div class="klassen">innholdet her vil bli borte</div>

 

Finnes det noe gode script/sider der hvor kan få hjulpet meg til å få ett slikt script?

Ser enkelte nettsider som har denne slags muligheten, noen har fått skjult vekk hele kildekoden - men dette her er da altså ikke nødvendig hos meg.

 

Er det noen her ute som kan å fikse dette problemet jeg har nå per dags dato? :)

 

Trur nokk ikke det går ant å gjemme vekk hele kildekoden, men f.eks css kan du fjerne fra kildekoden med å lage ei egen fil for css istede for å blande den inn i html koden. det kan du bruke <link rel="stylesheet" type="text/css" href="mystyle.css" />

og så bregrense css filen elns. sånn at ingen kan bare åpne filen å kopiere innholdet :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Virket nesten som om du ville skjule elementer på siden din, mulig jeg missforstår.

 

div#idNavn {
visibility:none;
}

 

Er nok selve kildekoden som skal skjules. Kan nok bli litt vanskelig å gjøre på en enkel måte.

 

Ikke vanskelig, umulig. For at nettleseren skal kunne presentere innholdet må den jo på en eller annen måte motta det. Kan nettleseren motta det, kan så klart brukeren finne det frem også. Hvis du har noe du ikke vil folk skal ha tilgang til er neppe Internett rette stedet å plassere det. :)

Lenke til kommentar

For å skjule/stoppe tilgang til de forskjellige objektene på siden. Eller fordi man tror at siden har tekniske kvaliteter man vil prøve å hindre at andre får innsikt i.

 

Dette er en tåpelig blindgate, som uansett kun fungerer i veldig liten grad.

Ønsker man ikke hvem som helst tilgang til det man publiserer, så får man heller la være å publisere det fritt tilgjengelig.

Lenke til kommentar
For å skjule/stoppe tilgang til de forskjellige objektene på siden.

Som du og andre sier, da får man la vær å gi tilgang i utgangspunktet.

Eller fordi man tror at siden har tekniske kvaliteter man vil prøve å hindre at andre får innsikt i.

Det er begrenset hvor mye man kan briljere med HTML/CSS/Javascript på måter som ikke er gjort før :) Vanligvis vil man jo da uansett være stolt av verket sitt?

 

Men til poenget; hvordan skal man "skjule kildekoden" men samtidig la nettleseren motta HTML til fremvisning? Man kan obfuskere og lignende, men på et eller annet vis må nettleseren få tilgang til det som skal vises.

Lenke til kommentar

om du bruker php, så sier ikke kildekoden deg så mye... Men om vi snakker om en html/css side, så er det ikke spesielt vanskeligt å få tak i både bilder, css kode og html kode...

 

Beskytting av koden er nok ganske så vanskelig, men du kan for eksempel beskytte slik at ingen vet hvem som har laget den.

 

Men som de over her sa; om det er noen som virkelig går inn for å få tak i informasjon om ting bak utseendet, så vil de finne det...

Lenke til kommentar
Om du ikke vil at noen skal stjele klientkoden din, så er det bedre å sette rette copyright-restriksjoner.

"Copyright-restriksjoner" er satt i norsk og internasjonal lov. Hva slags restriksjoner man "setter" i tillegg er klinkende likegyldig, med mindre man klarer å appellere til samvittigheten oss eventuelle pirater.

Lenke til kommentar

Kildekode som HTML, JavaScript, etc. som kjøres i nettleseren kan du ikke hindre noen å få tilgang til. Muligheten din er enten å bruke _kun_ server-side skript, noe som garantert vil ødelegge funksjonaliteten til siden. Eventuelt kan du kikke på obfuscated code, en måte å gjøre kildekoden vesentlig mye vanskeligere å lese/forstå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...