Gå til innhold

Hvordan, og hvilke fag skal jeg velge for Vg2?


€uropa

Anbefalte innlegg

Jeg går studiespesialisering Vg1 nå. Jeg vet ikke hva jeg vil bli, men snart skal vi velge programfag for Vg2, og jeg forstår at tiden begynner å innhente meg. Jeg vet at selv om jeg har grunnlag for det, ønsker jeg ikke å ta realfag neste år. Det er så kjedelig, så jeg orker ikke å utdanne meg og jobbe innen realfag. Derfor vil jeg ta samfunnsfag, språk og økonomi. Hvis jeg forsto det rett, så må vi ha til sammen fire programfag på Vg2 og Vg3, og vi kan velge å ta tre det ene året og ett det andre, eller til og med opptil tre fag begge årene?

Fagene skolen min tilbyr innen samfunnsfag, språk og økonomi:

 

• Historie og filosofi

• Næringslivsøkonomi

• Samfunnsøkonomi

• Markedsføring og ledelse

• Politikk, individ og samfunn

• Rettslære

• Entreprenørskap og bedriftsutvikling

• Engelsk

 

Det er ikke noen av disse fagene jeg må ha for noe bestemt videre studie? Jeg kan velge fritt uten å utelukke noen videre studier, bortsett fra dem som krever realfag? Og når jeg velger fag for Vg3, velger jeg fra den samme lista?

Jeg lurer på om jeg skal ta tre programfag i Vg2(35 timer/uka) og ett programfag i Vg3(25 timer/uka), hvis det ikke blir veldig hardt? For med kun 25 timer på skolen i uka i Vg3, vil jeg ha tid til å jobbe ved siden av skolen. For uansett hva jeg skal studere etter videregående, vil jeg trenge penger. Men hvis jeg tar flere programfag enn nødvendig, altså flere enn fire til sammen, vil jeg tjene noe på det, hvis det ikke løfter snittet mitt?

 

Nå kan vi også velge fag på tvers av programområdene. Derfor tenker jeg på om jeg heller skal ta to timer ekstra med R-matte ved siden av to programfag på samfunnsfag, språk og økonomi (til sammen 32 timer/uka) neste år. Det er mulig å velge bare ett realfag? Det må ikke være 50/50 når man først tar fra begge programområdene? Hva vil jeg tjene på å ha R-matte i stedet for ordinær matte på samfunnsfag, språk og økonomi?

 

Jeg har ikke et fremmedspråk fra ungdomsskolen (jeg hadde engelsk fordypning), så jeg må ha tysk i Vg3. Teller det som et av programfagene, eller må jeg ha fire programfag i tillegg til Tysk II i Vg3, så jeg uansett vil ende opp med minst 30 timer/uka? Hvilke problemer vil dette skape for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her fikk jeg ikke mange svar, men jeg har brukt litt tid på å hjelpe meg selv nå. Jeg har funnet ut at jeg må ha matte R1(eller S1+S2) hvis jeg skal ha muligheten til å ta mastergradstudier i økonomi. Jeg vet ikke ennå om jeg vil bli økonom, men det er en mulighet, og da vil det absolutt være mulig at jeg også vil ta mastergrad.

 

Ellers tar jeg gjerne imot råd.

Lenke til kommentar

Realfag anbefales på det sterkeste. (du kan ha opp til 2 realfag selv om du velger samf.)

 

Hvorfor? Fordi hvert realfag gir 0,5 ekstra poeng når du skal søke deg vidre fra VGS. Og Fysikk 2\R2 gir 1 poeng!

 

0,5p tilsvarer mer enn en hel karakter i et enkeltfag forutsatt at vitnemålet har over 20 karakterer (og det får det!).

 

4 i et realfag er altså BEDRE enn 5 i et samfunnsfag. I tillegg får du spess studiekompetanse.

og 3(!!) i R2\Fysikk 2 er BEDRE enn 5 i et samfunnsfag!

 

Angående matten er det en jævla stor fordel å være flink i nesten uansett hva du skal bli! Enten S eller R, men en av de BØR du ta om du har ambisjoner innenfor økonomi! (R anbefales om du tror du er flink nok!)

Lenke til kommentar

Jeg har nesten bestemt meg for å bli økonom, men det er mange slags typer økonomi. Jeg har heller ikke fullstendig oversikt over andre utdannelser som passer mine interesser ennå. Jeg er sikker på at jeg ikke vil ha realfag, jeg synes ikke det er vanskelig, matte liker jeg, men jeg liker samfunnsfag, og muntlige fag generelt, så mye bedre.

 

Men det er bedre å ta R1 over ett år enn S1+S2? Det er det jeg ønsker, og jeg tror jeg skal klare det. Jeg ligger på 4/4+ i T1 nå, men jeg vet at jeg kan bedre. Jeg har vært slapp, ikke jobbet mye på skolen, ikke gjort lekser, eller brukt mye tid på å øve til prøver, fordi jeg synes det har vært så mye repetisjon, og da er faget så kjedelig.

 

Rettslære har jeg prøvd litt på ungdomsskolen. Det syntes jeg at var uinteressant. Inntrykket mitt var at det går på å kunne masse faktasetninger. Jeg vet det er nyttig å kunne litt om det når foreldrene mine dør, og stebrødrene og halvbrødrene mine skal kreve sin del av kaka, men jeg får heller lese meg opp til det når den tiden kommer.

Jeg hadde både litt historie og filosofi på ungdomsskolen. Jeg synes en del av det er interessant, men mest av alt tungt å lære seg når jeg mister interessen.

Politikk og menneskerettigheter høres muligens ut som noe for meg.

Hans-o, du anbefaler Samfunnsøkonomi, men misliker Næringslivsøkonomi, hva er forskjellen som gjør førstnevnte bedre?

Jeg vurderer også å ta Markedsføring og ledelse. Jeg vurderte sterkt både Service og samferdsel og Medier og kommunikasjon da jeg skulle søke på videregående, og der får jeg visstnok jobbe med å presentere produkter og reklame.

Lenke til kommentar

Vel, det spørs selvfølgelig hva du selv foretrekker, men i samfunnsøkonomi holder man på mest med makroøkonomi, hvordan ting skjer i det store. Hvordan markeder reagerer på ditten og datten. I nær.øk er det mer på mikro nivå, mye regnskaper og drit. Jeg synes hvertfall det er mer interessant med samf.øk. Liker du makro økonomi, markedsøkonomi i det store, velg samf.øk Liker du regnskap, budsjett etc, velger du nær.øk

 

Og politikk og menneskerettgiheter er utrolig interessant. Kjedelig hvis du ikke liker internasjonal og norsk politikk, men vanvittig moro hvis du synes sånne ting er spennende :)

 

Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar

Anbefaler deg på det STERKESTE å ta R1 matte! Du kommer IKKE til å angre.. Jeg valgte det ikke å jeg angrer sinnsykt.. Lykke til! Velg realfag. Om du vil gå en annen retning senre så vil realfagene hjelpe deg hele livet. Markesføring, engelsk, økonomi, rettslære kan du lære senere.. Realfagene trenger du viss du finner ut at du vil inn på noe annet enn det du trodde du ville..

Lenke til kommentar

Studerer selv økonomi nå, og angrer ikke noe på at jeg tok de fagene jeg tok på VGS. Jeg ville tatt S1 + S2 i stedet for R1. Det er både lettere matte (lettere å få god karakter), samtidig som man får bruk for nesten alt du lærer når du begynner med økonomi utdannelsen.

 

Jeg hadde også næringslivsøkonomi, som jeg vil anbefale deg å ta. En i klassen hadde samfunnsøkonomi, og han sliter skikkelig med økonomien vi driver med i dag. For meg er dette nesten ren repetisjon fra VGS, men selvsagt også noe nytt. Men i og med at det er så mye likt, ville jeg nok anbefalt deg å ta næringslivsøkonomi.

 

I tillegg hadde jeg markedsføring, som jeg også vil anbefale deg å ta. Det er mye innen dette faget som du får bruk for i økonomiutdannelsen, samtidig som du mest sannsynlig kommer til å ha markedsføringsfaget selv om du går økonomi studiet.

 

Personlig ville jeg ikke anbefalt deg å ta realfag bare for å få ekstra poeng. Disse fagene som nevnt ovenfor er ikke noe vanskelig å få en god karakter i, og du vil få igjen for det senere. Hvis du er bestemt på å ta økonomiutdannelse, ser jeg ikke noe poeng i å ta kjemi og biologi!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva slags økonomiutdannelse tar du? Siviløkonomi? For jeg er fortsatt veldig usikker på hva jeg vil gjøre etter videregående. Det kan hende jeg blir samfunnøkonom, og da ville det vel være greit å ha samfunnsøkonomi? Det kan være at jeg bestemmer meg for å bli noe annet enn økonom også, men jeg er uansett bestemt på å ikke ta kjemi eller biologi.

 

Jeg har lest mye i programfagsheftet vi har fått, og jeg fikk inntrykk av at næringslivsøkonomi går på det man lærer i markedsføring og ledelse? Hvis jeg bestemmer meg for å ta både samfunnsøkonomi og næringslivsøkonomi, hvilket fag bør jeg ta først? Det er uaktuelt å ta begge neste år, da jeg er redd det vil bli slitsomt med ti timer økonomi i uka.

 

Jeg leser også at hovedområdene i matte R1 er geometri, algebra og funksjoner, og hovedområdene i S1 er algebra, funksjoner, sannsynlighet og lineær optimering. Hvilke(t) av disse hovedområdene vi man få bruk for som økonom? At R1 er vanskeligere er ikke et problem, jeg trives best med vanskelig matte. Da vet jeg at jeg ikke kjeder meg.

 

Jeg vurderer historie og filosofi, for jeg synes myter og antikken er spennende, men det er vel unyttig hvis jeg ikke blir historiker?

Vil jeg få bruk for Politikk, individ og samfunn? Eller lærer jeg bare det jeg ser på nyhetene?

Lenke til kommentar
Hva slags økonomiutdannelse tar du? Siviløkonomi? For jeg er fortsatt veldig usikker på hva jeg vil gjøre etter videregående. Det kan hende jeg blir samfunnøkonom, og da ville det vel være greit å ha samfunnsøkonomi? Det kan være at jeg bestemmer meg for å bli noe annet enn økonom også, men jeg er uansett bestemt på å ikke ta kjemi eller biologi.

 

Jeg har lest mye i programfagsheftet vi har fått, og jeg fikk inntrykk av at næringslivsøkonomi går på det man lærer i markedsføring og ledelse? Hvis jeg bestemmer meg for å ta både samfunnsøkonomi og næringslivsøkonomi, hvilket fag bør jeg ta først? Det er uaktuelt å ta begge neste år, da jeg er redd det vil bli slitsomt med ti timer økonomi i uka.

 

Jeg leser også at hovedområdene i matte R1 er geometri, algebra og funksjoner, og hovedområdene i S1 er algebra, funksjoner, sannsynlighet og lineær optimering. Hvilke(t) av disse hovedområdene vi man få bruk for som økonom? At R1 er vanskeligere er ikke et problem, jeg trives best med vanskelig matte. Da vet jeg at jeg ikke kjeder meg.

 

Jeg vurderer historie og filosofi, for jeg synes myter og antikken er spennende, men det er vel unyttig hvis jeg ikke blir historiker?

Vil jeg få bruk for Politikk, individ og samfunn? Eller lærer jeg bare det jeg ser på nyhetene?

 

Jeg har begynt på bachlor i økonomi og administrasjon, og vil etter dette begynne på en master. Hvis du vil bli samfunnsøkonom, er det ikke noe i veien med å ta samfunnsøkonomi. Men flere jeg har snakket med sier at de ikke får like mye igjen fra det faget, som med næringsslivsøkonomi. Jeg kan med en gang avkrefte at det man lærer i markedsføring er det samme som næringslivsøkonomi, det er helt feil. I markedsføring er det mye hva du skal gjøre for å få et produkt til å bli populært i markedet, kampanjeplaner osv. I næringslivsøkonomi er det mer regnskap, investeringsanalyse og andre beregninger.

 

Jeg vil også anbefale deg å faktisk gjennomføre et fag over to år. Hvis du bare har det i ett år, får du liksom bare litt kunnskap i faget. Tar du to år føler du faktisk at du har lært mye, og vet hvordan du skal bruke det. Det blir som om å ta kinesisk i ett år, du kan litt, men jeg tviler på at du klarer å gjøre det forstatt. Men det får være opp til deg å avgjøre.

 

Når det kommer til matte, så får du bruk for det aller meste. Likninger, ulikheter, algebra, sannsynlighet, prosentregning, grafer osv. Det jeg har hatt av matte hittil, har jeg faktisk kunnet fra før pga S1 + S2. R1 og R2 er litt mer rettet mot realfag. Har en kompis som studerer til ingenør og en som går industriell design, og disse har hatt bruk for R matten. Det som er nytt i når det gjelder matte i studiet, lærer du ikke på VGS i det hele tatt. Hvis du velger å gå økonomiutdanning, vil jeg i høyeste grad anbefale å ta S1+S2.

 

Når det kommer til Politikk, individ og samfunn er jeg litt usikker. Jeg tror dette er mer hvis du har planer om å gå studier i samfunnsfag (sosionom etc). Da ville jeg heller anbefalt rettslære. Det har vi endel av nå, men vet ikke hvor mye av det som er likt på VGS. Der er det vel litt mer generelt, mens vi har slikt som kjøpsloven, avtaleloven, aksjeloven etc..

 

Jeg ville absolutt ikke valgt historie og filosofi, hvis du ikke vil bli historiker.

Lenke til kommentar

I rettslære er hovedområdene metodelære, familierett, arverett, strafferett og rettergangsordninga, så det er altså ingen ting som er relevant for økonomiutdanning.

 

Jeg mente ikke at næringslivsøkonomi og markedsføring og ledelse er det samme, men at det henger litt sammen? Jeg formulerte meg dårlig.

 

Problemet mitt i Vg3 er at jeg må fortsette med tysk. Derfor vil det være mer fordelaktig for meg å ta R1 i Vg2. Hvilket fag vil det være best å gjennomføre, markedsføring og ledelse, eller næringslivsøkonomi?

Lenke til kommentar

Hvorfor må du fortsette med tysk? Det er vel bare obligatorisk med språk i to år. Jeg hadde ikke tatt rettslære med de temaene som du ramser opp.

 

Man kan si at i markedsføring og ledelse drar man inn noen temaer fra næringslivsøkonomi, men dette er veldig lite. Det er veldig lite markedsføring i NØ. Jeg ville nok valgt næringslivsøkonomi framfor markedsføring, men det kan ha noe med at jeg ikke er så fan av MF.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå er det en måned til jeg må ha valgt fag. Jeg har bestemt meg for matte R1, næringslivsøkonomi, og markedsføring og ledelse. Jeg er usikker på om det siste faget mitt skal bli samfunnsøkonomi, eller entreprenørskap og bedriftsutvikling. Har noen et godt råd?

 

I tillegg til de fagene jeg listet opp i førstepost, kan vi velge kommunikasjon og kultur, og sosiologi og sosialantropologi. Kan noen si noe om de fagene? Kunne jeg fått bruk for et av dem?

 

Dette er naturligvis et viktig valg, så jeg er glad for alle synspunkter noen kan komme med.

 

Det jeg er redd for hvis jeg velger samfunnsøkonomi i tillegg til næringslivsøkonomi, er at det skal bli slitsomt med 10 timer med økonomi i uka.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...