Gå til innhold

Fortell om noe kult du gjorde/opplevde i forsvaret


Gene

Anbefalte innlegg

Som emnetittelen så fint sier, tenkte jeg å lage en liten tråd hvor folk kan få dele sine historier fra militæret. Enten du fikk oppleve noe kult på øvelse, på leir, eller kanksje en bragd du er stolt av!

 

Kan starte med en liten historie fra en øvelse.

 

Jeg tjenestegjorde som nestlagfører i et kanonlag, som del av en geværtropp. Mot slutten av året skulle vi ha en stridsmessig øvelse med troppen i angrep skarpt. Dette innebar jo selvfølgelig at vi i kanonlaget endelig skulle få satt våre 84mm kanoner på prøve i samspill med resten av troppen.

I laget var vi 10 gubbs. Vi hadde 6 kanonmenn (2 mann per kanon), 2 MGgutter, en nestlagfører (meg) og en lagfører. Grunnet sykdom og eksamen stilte vi med et noe redusert lag, og jeg fikk til min store glede prøve meg som kanonmann.

Vårt oppdrag var å åpne hele "showet" med å ta ut en bunkerstilling samt en stridsvogn, paralelt med at to skarpsyttere fra jegertroppen skulle ta ut et par fientlige offiserer. Straks åpningsnummeret var i gang, skulle resten av troppen -som bestod av 3 geværlag- jobbe seg frem og systematisk ta ut fientlige stillinger, helt til alle var bekjempet. Huks at alt dette skulel utføres med 100% skarp ammunisjon, så vi var alle en smule nervøs, vil jeg tro.

 

Uansett, planen var satt og vi korporalene i troppen hadde bygd et heftig modellbord, slik at vi kunne gå gjennom utførelsen steg for steg. Etter mye drilling av det meste innenfor stridsteknikk, våpenhåndgrep og meldingsgang, var det tid for utførelsen.

 

Hele troppen på omlag 40 mann går samlet inn i stillingområdet. Vi kryper opp til vår planlagte stilling, mens resten av troppen beveger seg lenger vest, slik at vår stilling blir optimal for støtteild med MG og kanon, med tanke på 45 gradern.

 

Hver kanon har med seg 4 granater, 2 spreng og 2 panser. Vi lader kanonene, jeg med panser og de to andre med spreng, og venter på signal. Signalet blir gitt og vi kryper opp i skuddstillingen. Troppsjef teller ned på samband, og på 1, roper lagføreren "ILD!". Det massive drønnet som kommer fra 3 84mm RFKer med samlet ildåpning er nesten ubeskrivelig. Bakken rister massivt og jeg kjenner invollene flytte på seg, idet et halvt kilo sprengstoff går av 10 cm fra hodet mitt. Jeg følger granaten med blikket og kan melde treff på panservognmålet.

Både jeg og makkeren min ligger med en slags blanding av smertehyl og latterkrampe idet jeg lader kanonen på nytt. Jeg melder "klart bak" (det er 40 meters sikkerhetsavstand bak kanonen i krigstid, om jeg ikke husker helt feil) og han svarer med "skudd kommer". Nok et drønn, og nok en blanding av smerte og fryd fra vår del. 1 minutt senere har vi skutt opp våre granater. Grusen bak oss er så og si "glassert" av varmen fra bakblesten, mens vi trekker oss tilbake fra stillingene, med et MG-par som hamrer løs med nedholdende ild.

 

Vi trekker etter, i fotsporene til resten av troppen, som er i god gang med å klarere de fientlige stillingene i skogen. Med sjokkgranater, MGer og AGer, tar de systematisk ut det som er å oppdrive av grusomme pappskiver. Vi ligger og fungerer som støtte som skal trekke etter når de andre trekker frem, og ca. en halvtime senere blir de siste granatene skutt ut av granatutskytningsrørene til lag 2, for å ta ut den siste gruppen med fiender og deres kjøretøy.

Vi erklærer oss selv som seierherrer og gjennomføringen blir stemplet av bataljonssjef, som en av de beste i bataljonens historie.

Vi sier oss godt fornøyd med det, og trekker oss tilbake for å klargjøre til kveldens nattangrep. Denne gangen skal hele kompaniet angripe, med sporlys, helios, skarpskyttere, MG med stativ og hele pakka. Men det får bli en annen historie :)

 

PS: Beklager eventuelle dårlige formuleringer og feil bruk av terminologi, da det er en god stund siden sist jeg brukte det :)

Endret av Gene
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers var det kult å være markør for folka fra base Kjevik. Vi ble sminket opp med mye blodskader og sår, så behandlet de oss. Var sykt morsomt da han ene som skulle behandle meg brukte meg som beskyttelse mot ildangrep og så stakk av da jeg hadde skuddsår i hjertet :p

 

Har bare vært i forsvaret i ca 9uker, flere opplevelser kommer nok senere ^^,

Lenke til kommentar

Litt morsomt da vi lå ute på øvelse og vi skulle være totalt mørklagt.

vi hadde lagstelt med ovn og hadde problemer med å få fyrt opp med den, så hadde oppi rødsprit i askeskuffa for å få fyr.

Siden ovnen var litt varm så hadde noe dannet gass og fikk stikkflamme ut av askeskuffen inn i tellet, tenkte ikke å mye mere på det før løytnanten kom inn i teltet på morran og spurte hvor toppen på pipa var.

Den fant vi noen meter unna, spurte noen i en annen tropp som hadde stått vakt og de hadde sett stikkflammen og lyste opp noe sinnsykt. de hadde ikke skjønt hva det var.

Lenke til kommentar

En episode fra 1996 var litt spesiell.

 

Befalet i leiren hadde satt inn feil person til å stå vakt i porten. Vedkommende hadde fått utdelt skarpe skudd, slik portvakten alltid har. Problemet var bare at personen ikke var tilregnelig, og derfor ikke skulle ha skarp ammunisjon.

 

En medsoldat passerte porten på vanlig måte, kledd i sivile klær. Vakten smilte til ham og slapp ham igjennom, foreløpig helt uten dramatikk. Så smalt det, plutselig. Vår venn i sivil snudde seg rundt, litt forskrekket. Da hadde portvakten skutt i bakken, bare et par meter unna ham. Han så forundret på vakten, som bare gliste og lo, som om det hele var en spøk. Det var det sannsynligvis også, for passeringen fortsatte heldigvis uten mer dramatikk.

 

Vedkommende ble imidlertid litt kald da han innså hva som hadde hendt. Vakten ble senere tatt hånd om av MP, og det endte med at han måtte ut med 1000 kroner i militær bot. Det ble diskutert hvorvidt det var han som burde straffes, men slik ble det i hvertfall. Historien føyde seg inn i rekken av vandrehistorier, trolig som den mest spennende av de jeg "opplevde".

Lenke til kommentar

1000 spenn i refs er jo, selv i 96, alt for lite for en sånn hendelse. Men det var kanskje andre tider da.

 

Morsomste jeg var med på var da jeg var ko-assistent/markørlagfører på en øvelse på BHFS (det var fjerde uka på rad samme øvelsen ble utført, med forskjellige folk, men jeg var med alle gangene). Jobben min medførte at jeg fikk være med på alt som var gøy, men fikk oppholde meg inne i en hytte med innlagt strøm når det var dødtid. Jeg hadde også ganske stor frihet til å "plage" stakkarne som lå ute i telt, og når det var caser var det stort sett jeg og en medsoldat som fikk styre showet. Eneste ulempen var at jeg så vidt fikk sove under hele øvelsen, i og med at jeg måtte være sambandsvakt om natta.

 

Rundt firetiden siste natta var folk i posen, og hadde fått beskjed om grønn beredskap. Dette tolket de som at befalet ikke kom til å gidde å stresse mer med dem, jeg hørte på sambandet (på en annen kanal enn den de skulle bruke) at fyringsvakta og vaktposten til det ene laget diskuterte hvorvidt det var verdt å ta risikoen med å trekke inn vaktposten slik at alle fikk sove. Befalet må jo ha søvn de også, mente dem, og de kom aldri til å gidde å sjekke.

De hadde delvis rett. Befalet sjekka ingenting. Det gjorde derimot jeg. Stakk ut med lysforsterkende kikkert, fant ingen soldater ved vaktposten deres. Sa i fra til troppssjef, og traska ned til teltet med en MG-3 og en temmelig lang remse rødplast. Sørget for å lage MYE lyd, slik at de for deres eget beste forhåpentligvis merka meg. Men det var det ingen som gjorde.

 

Jeg la meg til rette noen meter fra teltet deres, tok på hørselvern, tok ladegrep og ga ild. De kom ganske fort ut av teltet, gitt.

 

Resten av natten brukte de på å flytte teltet til ny teltplass. Tror de angret på at de trakk inn vaktposten.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Som emnetittelen så fint sier, tenkte jeg å lage en liten tråd hvor folk kan få dele sine historier fra militæret. Enten du fikk oppleve noe kult på øvelse, på leir, eller kanksje en bragd du er stolt av!

 

Kan starte med en liten historie fra en øvelse.

...

 

Høres dritfett ut. Jeg deltok aldri i skarpe øvelser av tilsvarende omfang. Det jeg husker best, er bevegelser i felt når vi visste at FI kunne være hvor som helst i stilling. Så braker det løs med rødplast. Bevegelse i felt med skyting på skiver her og der var også kult.

Lenke til kommentar

Siste øvelsen i rekrutten. Vi delte troppen i to, halvparten skulle vokte campen vår, andre halvdelen skulle deles opp i jegerlag og løse oppdrag. De andre lagene skulle fikk boring-ass oppdrag, mens laget mitt fikk i oppdrag om å raide Bataljonens komandoplass på Fossmofeltet (for dere som har vært i Indre Troms). Lett sluttstykke til AG-3'n, hauger av rødfis og blågranater. Etter å ha ligget å observert komandoplassen med nattkikkerter, fant vi komandoplassens "svake" side. Vi krøp nærmere, oppdaget streifvakten, la de lydløst ned i bakken. Deretter krabbet vi helt inn til piggtråden. Der fant vi en glippe. Starter angrepet med noen granater, før vi kommer oss gjennon piggtråden, skyter ALT og alle som rører seg i 1 min, før vi trekker oss ut i skogen, med halve komandoplassen hakk i hel.

 

 

 

Var markør på en gissel-case på en mestringsøvelse. Jeg hadde rollen som lederen for gisseltakerene. Glocken på låret, HKen over skulderen :D. Jeg var en SKIKKELIG jævel for å si det mildt, og gjorde alt jeg kunne for å gjøre livet surt for de som skulle løse casen. Føltes veldig riktig å bruke en plagsom trønder i troppen som "meat-shield" :D

 

På min egen mestring ble vi delt inn i makker par og skulle klare oss selv en natt i skogen. Hadde hver vår telt-duk, pakkning og en eske fyrstikker. Ettersom det var vinter-mestring i fire dager, fikk vi én feltrasjon å leve på. Jeg hadde heldigvis spart en pakke kjeks tilfelle jeg skulle havne helt i koma, samt en kaffepose. Vi slo opp en gapahuk, fikk fyr på bålet, kokte vann og delte kaffen og kjeksen broderlig. Er noen av de beste opplevelsene jeg har noen gang egentlig. Vi var slitne og trøtte, men bare det å kunne sitte forran et varmt bål med en kopp kaffe og noen kjeks var helt ubeskrivelig. Fint å kunne verdsette de små tingene i livet :)

Lenke til kommentar

Øvelse sammen med Forsvarets spesial kommando og Marinejeger kommandoen.

Kan ikke gå inn i hva øvelsen gikk ut på.. Men det var ekstremt kult!

 

Var selv lærling i forsvaret som dekksmatros i avd. Kystvakten.

 

Har opplevd det meste inn Nødsleping av fartøy og søk/redning i Barentshavet.

 

 

Mye minner og erfaringer som er kjekt å ha med videre i livet! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...