Gå til innhold

Erfaringer Sigma 10-20 f4-5,6 for Nikon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har vurdert å gå til innkjøp av en skikkelig vidvinkel til mitt D60 en stund, og ser nå

i dag at Elkjøp av alle plasser har 10-20 til 3500,-.

 

Hva slags erfaringer har folket her gjort seg med dette objektivet, er det brukbart ?

Har det, og bruker det til min D40. Er egentlig fornöyd. Har brukte det et par ganger ogsä i den pägäende nattfoto dugnaden.

 

Hvorvidt den er bedre en die andre ultra vidvinkel zoomene, vet jeg ikke. Men mit eksemplar er godt.

Lenke til kommentar

Meget godt fornøyd med min Sigma. Fra god skarphet i ytterkant til meget god skarphet i senter, selv på 10mm. f/4 er dog litt soft på 10mm, så det lønner seg å blende ned et par hakk. Eneste problemet, er en litt merkelig fortegning på 10mm. Fra å ha nesten ingen fortegning i senter, så får du en kraftig tønnefortegning i begge ender. Dette er likevel bare et problem hvis man tar bilde av en helt rett horisont, spesielt hav. Min erfaring er at jeg tar bilder på 12mm i slike situasjoner. Jeg anbefaler dette objektivet, men vær obs på variasjoner i produksjonen.

Lenke til kommentar
Da satser man Sigma denne gangen å, så får man heller teste grundig før man eventuelt beholder det.

 

Hvorfor leser du ikke noen tester? Jeg har ikke funnet noen slakt ennå, men heller ingen som er overveldende positive.

http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_...6_n15/page4.asp

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...duct/171/cat/31

http://www.photozone.de/canon-eos/307-sigm...-review?start=1

Lenke til kommentar
Det er kanskje et poeng å linke til Nikon utgaven av objektivet, siden det er mere relevant for trådstarter, og kommer hakket bedre ut av testen en Canon versjonen. Jeg synes uansett det er feil å følge disse testene slavisk.

 

Helt enig i at man ikke bare skal se på tester, men tester er gjerne den mest objektive informasjonen som man kan finne uten å sammenligne selv. Jeg leser gjerne tester og foruminnlegg før jeg velger utstyr, men det er uansett viktig å være bevisst på egne kriterier. De er ikke nødvendigvis identiske med som testeren har lagt til grunn - uansett om det er en offisiell test eller et svar i et forum.

 

Forskjeller i test av Nikon og Canon varianter som i utgangspunktet er identiske optisk tyder først og fremst på variasjoner i kvalitet mellom forskjellige eksemplar av objektivene og det tolker jeg ikke som spesielt positivt. Dpreview har forøvrig også testet med Nikon.

Lenke til kommentar

Jeg har lest tester til krampa tok meg osv. Som sagt jeg har spekulert en god stund på hvilken vidvinkel jeg skulle gå for, fra Tamron 10-24,Tokina 11-16, Nikon sin 10-22 og 12-24 osv.

Alle har sine ulemper og fordeler, enten det er distorsjon, CA, pris, soft osv osv..

 

Jeg var mere på jakt etter eier som faktisk hadde kjøpt en og deres erfaringer, som innehaver av den noe famøse Sigma 30mm er jeg fullstendig klar over kvalitets variasjonen hos Sigma, derav at det skal testes straks det er i hus, er det bra beholdes det, er det dårlig så byttes det.

Lenke til kommentar

Jeg var i samme båt som deg, og for min del stod valget mellom Sigma, Tokina, og Tamrons vidvinkelzoomer (av økonomiske hensyn...). Økonomien gav også utslag for beslutningen, jeg kjøpte det første som dukket opp brukt til en grei pris ;). Det ble en Sigma 10-20, og jeg har bare lovord å si om byggekvalitet og ytelse.

 

Men nok snakk, her er noen eksempelbilder fra mitt eksemplar montert på en D40:

 

3968555506_e2ae5aa8ef.jpg

Originalstørrelse. 10mm, f/4.0

 

3960419756_b5c5dcdfb4.jpg

Originalstørrelse. 10mm, f/6.3

 

3965635700_fdeba5ef92.jpg

Originalstørrelse. 10mm, f/11 (denne har fått kjørt seg litt i etterbehandling, og er således kanskje mindre informativ mtp. objektiv-ytelse...)

Lenke til kommentar
Jeg var i samme båt som deg, og for min del stod valget mellom Sigma, Tokina, og Tamrons vidvinkelzoomer (av økonomiske hensyn...). Økonomien gav også utslag for beslutningen, jeg kjøpte det første som dukket opp brukt til en grei pris ;). Det ble en Sigma 10-20, og jeg har bare lovord å si om byggekvalitet og ytelse.

 

Men nok snakk, her er noen eksempelbilder fra mitt eksemplar montert på en D40:

*snip*

 

Det der såg veldig greit ut i mine øyne, får vel mitt eksemplar i posten i morgen så da får man se om man får tatt seg en runde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...