Gå til innhold

Retur på telefon


dahwan

Anbefalte innlegg

  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Ja, Lefdal måtte da skjønne at du ville ha en HTC HD2 når foreldrene dine ba om "den nyeste fra Nokia". :roll:

 

 

Uff, måtte bare

 

Lenke til kommentar

Kranglefant :p

 

Poenget var at de prakket en ny Nokia mobil på foreldra mine uten å vurdere at det ikke var rett type, eller å nevne at den ikke kunne byttes inn igjen - til tross for at det var tydelig at foreldra mine ikke hadde peiling :)

 

 

Lenke til kommentar

Kranglefant :p

 

Poenget var at de prakket en ny Nokia mobil på foreldra mine uten å vurdere at det ikke var rett type, eller å nevne at den ikke kunne byttes inn igjen - til tross for at det var tydelig at foreldra mine ikke hadde peiling :)

Syntes du fikk godt over gjennomsnittet god service fra Lefdal til slutt.

 

Hvorfor?

 

Returretten er ikke noe de har krav på å tilby i følge norsk forbrukerkjøpslov, men er noe de tilbyr av egen fri vilje. Da har de all rett til å sette begrensninger på dette, og alt dette står i vilkårene til returretten de tilbyr. Om dine foreldre ikke nevnte at det kunne bli aktuelt å bytte telefonen, kan det ikke forventes at selgeren skal nevne denne begrensningen. Krever man at en selger skal nevne ALT av informasjon som KAN være av verdi for kunden, så står man og snakker en times tid. Derfor er det kundens ansvar å være oppdatert på vilkår og begrensninger i en rett man ønsker å benytte, eller etterspørre informasjon om denne retten.

 

Og "den nyeste telefonen fra <produsent X>" er alt for upresist til at man kan være sikker på å få riktig modell når man ikke har mer informasjon. Det er kundens ansvar å ha nok (og riktig) informasjon til at selgeren forstår hvilket produkt man ønsker. I dette tilfellet kan "nyeste" ha vært en modell som enda ikke var kommet ut i butikkene, og selgeren handlet da i god tro når han trodde han solgte riktig modell.

Lenke til kommentar

Så i et nøtteskall synes du at Lefdal burde vært drittsekker fordi de har all rett til å være drittsekker, og siden de, etter mye om og men, ble overbevist om å ikke være drittsekker fikk vi over gjennomsnittet god service?

 

Da liker jeg ikke tankegangen din.

 

 

Lenke til kommentar

Kunder som ønsker retur på mobiler kan ryke og reise, de får selge den på finn, og ta tapet selv. Det er IKKE butikkens ansvar å være behjelpelig her.

Selv vært borte i væskeskader som ligger skjult på produkter, som går direkte som tap på de ansatte. Så her må man bare si nei til returer på mobiler, det er livsfarlig.

Lenke til kommentar

Jeg mener at god service ikke er å holde seg med syltynn tråd til loven for å selge max mengde varer, selv om det går negativt ut over kunden. Jeg synes det er utrolig at jeg er den eneste her med den meningen.

Norge har antakeligvis verdens beste forbrukerrettigheter. Og allikevel mener du at selv om en forhandler gir deg mer enn loven krever, så er det ikke god service?

 

Du må bare innse det... dine foreldre (og muligens du) gjorde for dårlig research foran denne handelen, og ga ikke selgeren god nok informasjon til at han fikk solgt riktig produkt. Det er IKKE noe butikken kan lastes for... basta.

Lenke til kommentar

Forventer alle bedrifter at kundene er eksperter? Det er da vell selgerens ansvar å fortelle foreldrene mine: "Med den begrensede informasjonen du har oppgitt kan jeg ikke garantere at dette er rett mobil"

 

Og ikke "Her er mobilen du ba om. Betal i kassa"

 

Jeg synes selgeren gjorde en dårlig jobb.

 

 

Lenke til kommentar

Forventer alle bedrifter at kundene er eksperter? Det er da vell selgerens ansvar å fortelle foreldrene mine: "Med den begrensede informasjonen du har oppgitt kan jeg ikke garantere at dette er rett mobil"

 

Og ikke "Her er mobilen du ba om. Betal i kassa"

 

Jeg synes selgeren gjorde en dårlig jobb.

Mener du virkelig at en selger skal skjønne at kunden ikke aner hva han/hun prater om når de kommer med noe så spesifikt som "Nyeste mobiltelefonen til Nokia"? Hvis nyeste mobil som var kommet ut på markedet, var den dere fikk, så har selgeren gjort jobben sin. De eneste som må ta skylden for at dere fikk feil mobil, er dere, fordi dere helt tydelig hadde feil informasjon. Det er ikke noe selgeren kan vite, og det er ikke selgerens ansvar å vite at dere hadde feil informasjon heller, noe du ser ut til å tro.

 

Hva var problemet med å notere modellnummeret til mobilen før de/dere gikk til butikken? Når man ikke engang gidder å merke seg det, så burde man ikke kjøpe mobil når man tydeligvis ikke har peiling på hva man egentlig er ute etter. Det er kundens ansvar, og man behøver ikke være ekspert for å skjønne det.

Lenke til kommentar

Forventer alle bedrifter at kundene er eksperter? Det er da vell selgerens ansvar å fortelle foreldrene mine: "Med den begrensede informasjonen du har oppgitt kan jeg ikke garantere at dette er rett mobil"

 

Og ikke "Her er mobilen du ba om. Betal i kassa"

 

Jeg synes selgeren gjorde en dårlig jobb.

Og hvordan gjør det selgeren til en drittsekk?

 

Verden er ikke sort/hvitt - det er poenget mitt her.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at du har sagt det.

 

Så i et nøtteskall synes du at Lefdal burde vært drittsekker fordi de har all rett til å være drittsekker, og siden de, etter mye om og men, ble overbevist om å ikke være drittsekker fikk vi over gjennomsnittet god service?

 

Bare tatt dette her, som er din tolkning av hva Marekatten sa. Drittsekker må da komme fra et sted?

 

Men uansett, tror du tok poenget mitt :). Det er viktig for Lefdal at kundene er fornøyd, og man hjelper vanligvis en kunde så godt det lar seg gjøre. Samtidig så burde du og din mor lære av episoden slik at feil ikke skjer igjen.

 

Det var poenget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forventer alle bedrifter at kundene er eksperter? Det er da vell selgerens ansvar å fortelle foreldrene mine: "Med den begrensede informasjonen du har oppgitt kan jeg ikke garantere at dette er rett mobil"

 

Og ikke "Her er mobilen du ba om. Betal i kassa"

 

Jeg synes selgeren gjorde en dårlig jobb.

Når kjøperne gjør en feil, så er det selgers ansvar?

Jeg syntes det var feil av Lefdal å ta imot telefonen. Men det er god service at de tok den imot.

Hvorfor få foreldre til å kjøpe en telefon og ikke engang oppgi modell?

Og i etterkant gi skylden på den uskyldige?

 

Men godt det ordnet seg ihvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg fikk dem ikke til å kjøpe en telefon, det var en bursdagsgave. Selgeren hadde blitt fortalt at det var en bursdagsgave og de ikke visse hvordan mobilen så ut, men "han ønsket seg den nyeste fra nokia".

 

Da synes jeg at selgeren i det minste kunne nevne at de ikke ville ta imot retur.

 

Men jeg er fornøyd med hvordan situasjonen endte.

Endret av dahwan
Lenke til kommentar

 Jeg fikk dem ikke til å kjøpe en telefon, det var en bursdagsgave. Selgeren hadde blitt fortalt at det var en bursdagsgave og de ikke visse hvordan mobilen så ut, men "han ønsket seg den nyeste fra nokia".

 

Da synes jeg at selgeren i det minste kunne nevne at de ikke ville ta imot retur.

 

Men jeg er fornøyd med hvordan situasjonen endte.

Men jeg syntes forsatt at ikke selger har skylden i dette. La det og være en lekse. Fortell dem som skal handle for deg, hva slags modell du ønsker deg neste gang.

Eller kanskje det beste: Bli med på handleturen.

 

Heldigvis for deg så har noen butikker god service når alt kommer til alt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...