Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det moralsk forsvarlig å ikke vaksinere seg?

Shiva82

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I disse "svineinfluensatider" er det mye mas fra både de som vil at vi skal ta vaksinen (dvs. Folkehelseinstituttet blant annet) og også de som ikke vil at vi skal ta vaksinen (som for eksempel "Anti-vaksinegruppa" eller hva de nå kaller seg). I går mens jeg leste nyhetssaker om disse "grupperingene" (jeg så for eksempel at den store "folkeaksjonen" mot vaksiner klarte å samle sammen 60-70 personer utenfor Stortinget, heh...) så kom jeg til å tenke på følgende; er det moralsk forsvarlig å avstå fra vaksiner?

For hvis man tenker litt gjennom dette så er det jo slik at vi alle er "skip" som er lastet med all slags bakterier og virus hele tiden. For virusene så er vi perfekte verter for å spre de videre til andre intetanende ofre som tilfeldigvis er i samme rom som oss når vi nyser eller hoster. For H1N1-influensaen (også kjent som "svineinfluensaen") så sr det akkurat slik. Og når vi går rundt i samfunnet skal det ikke mye til for at bakterier og virus blir overført til oss fra andre mennesker. Derfor tenker jeg at det å vaksinere seg er bra siden vi da ikke kommer til å være med på å sikre virusets spredning til de som kan bli alvorlig syke (eller enda verre; dø) av det.

Jeg forstår at de som er allergiske mot enkelte stoffer i vaksinen ikke kan ta den, men av alle de som kan ta, er det riktig å ikke vaksinere seg?

(Dette er tatt fra bloggen min, men jeg føler det passer bedre å diskutere det i det formatet diskusjon.no gir oss enn å bruke kommentarfeltet på bloggen :))

Redigering: Vel, det er tydeligvis vanskelig for enkelte å lese, så jeg får presisere her i tykk skrift at...

Spørsmålet mitt omhandler vaksinering generelt og ikke bare H1N1-vaksinen.

Endret av Shiva82
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Mystery_*
Skrevet

De som velger å ikke vaksinere seg er vel ikke så redd for at svineinfluensa skal ramme en. De som ikke vil ha viruset kan vaksinere seg. Hva er vel da problemet egentlig? Er man redd så vaksinerer man seg!

Skrevet

Godt spørsmål. Jeg har tenkt mye på dette selv, i og med at jeg ikke føler noen frykt for min egen del, og ikke har noen tanker om å vaksinere meg. Men på den andre siden, har jeg jo et ansvar overfor alle jeg omgås. Det ville vært dårlig og egoistisk gjort å spre smitten videre, bare fordi jeg selv ikke føler meg utsatt.

Jeg vet fortsatt ikke hva jeg kommer til å gjøre, og det er et veldig vanskelig tema. Samvittigheten min tvinger meg vel til slutt til å ta vaksinen, tipper jeg.

Skrevet (endret)

Jeg skjønnte heller ikke hva han mente der:P Men som han sa, kan du smitte uten å være syk selv, du bærer viruset med deg.

Jeg skal selv ikke ta den, da flere og flere jeg kjenner blir syke og dårlige av vaksinen.

Endret av Erav
Skrevet

Ta vaksinen, ta vaksinen. Hvor i helvete er da vaksinen?

Hva er vitsen med denne moraliserende metoden for å få folk til å vaksinere seg når vaksinen forsåvidt er utilgjengelig?

Temmelig sikker på jeg har hatt svineinfluensa. Ikke testa meg dog.

Foreløbig så kommer jeg ikke til å ta vaksinen.

Skrevet
Ja, så du mener det ikke egentlig spiller noen rolle om man vaksinerer seg eller ikke, med tanke på videreføring av smitten?

Dersom 100% av befolkningen vaksinerer seg, spiller det en stor rolle for spredning. Men om det bare er noen få som vaksinerer seg pga dårlig samvittighet, spiller det liten eller ingen rolle.

Denne vaksinen er det forøvrig så stor uenighet om, at man ikke bør føle seg presset til å ta den.

Skrevet

Men det er ikke bare noen få som vaksinerer seg. Det er lange køer for å få vaksine, og det peker jo på at veldig mange nordmenn har tenkt å ta denne vaksinen så fort de får muligheten. Veldig mange rundt meg har allerede tatt den, og de fleste andre jeg kjenner klarer knapt vente på sin tur.

Skrevet
Men det er ikke bare noen få som vaksinerer seg. Det er lange køer for å få vaksine, og det peker jo på at veldig mange nordmenn har tenkt å ta denne vaksinen så fort de får muligheten.

Og alle medier har brakt oss bilder av mennesker som får sprøyte i armen. Men det kan neppe være mer enn 20% av befolkningen som er vaksinert til nå. Husk at det er et enormt prosjekt å vaksinere en hel befolkning.

Veldig mange rundt meg har allerede tatt den, og de fleste andre jeg kjenner klarer knapt vente på sin tur.

Jeg kjenner ganske få som har tatt vaksinen, det er tre personer i risikogruppe og fem-seks helsearbeidere.

Det virker ikke som de som er utenfor risikogruppe kommer til å ta vaksinen.

Dette presset kommer til å avta innen et halvår, og da kan man ikke gjøre det ugjort dersom man lot seg forføre til å ta vaksinen.

Skrevet

Ja, det er et stort prosjekt, men vil man, så går det.

Du kjenner få, jeg kjenner mange. Og flere av dem rundt meg som har tatt vaksinen, er ikke engang innenfor risikogruppen.

Det er klart presset avtar etter hvert som antall syke går ned. Jeg synes presset allerede har avtatt, jeg, men det er nok mest fordi mange rundt meg allerede har tatt vaksinen eller har hatt svineinfluensaen. Når man er ferdig, er det ikke så mye prat om det lenger.

Skrevet

Uansett - hvis noen er redde for å dø er det jo bare for dem å ta vaksinen. De trenger ikke å anklage meg på noen måte. Bortsett fra dem som er allergiske mot egg kanskje, men det er et bittelite mindretall.

Skrevet

Jeg tror jeg har hatt svineinfluensa, og jeg var syk i tre dager. En kamerat fikk vaksinen for en uke siden, og han har vært gåen siden da. Ler litt av ham, ettersom jeg sa på forhånd at det ikke var noe vits.

Uten å skape noen voldsomme konspirasjonsteorier, tror jeg nok har foregått en solid mengde lobbyvirksomhet rundt om i verden.

Som kuli påpeker, er "vanlig" influensa mer farlig enn svineinfluensa. Fugleinnfluensa tok aldri av, men det ble SOLGT masse vaksiner allikevel.

Skrevet

Angående dette muterte super viruset, som skal drepe oss alle, vil den allerede gitte vaksinen fungere også på denne nye formen av viruset, det samme vil Tamiflu og Relenza, dette i følge Folkehelseinstituttet. Det viktigste kan kan gjøre for å forebygge er å ha grundig hygiene, ikke nye og hoste på andre mennesker (noe som i seg selv er meget ufordragelig og minner om særs dårlig oppdragelse), når det kommer til det å vaksinere seg er dette opp til en selv. Det anbefales således at man gjør det. Har gjort det selv.

Unge, friske mennesker har omkommet av A(H1N1), ikke ta den sjansen.

Skrevet
De som velger å ikke vaksinere seg er vel ikke så redd for at svineinfluensa skal ramme en. De som ikke vil ha viruset kan vaksinere seg. Hva er vel da problemet egentlig? Er man redd så vaksinerer man seg!

Du har egentlig helt rett, men jeg lurer likevel på om man kan si det er mer "moralsk riktig" å vaksinere seg enn å ikke gjøre det, med tanke på å ramme andre enn seg selv. Det med å beskytte seg selv er ikke en del av denne diskusjonen ;)

Du kan "smitte" andre uten å ha sykdommen selv.

Hvordan foregår så dette? :)

Ta vaksinen, ta vaksinen. Hvor i helvete er da vaksinen?

Hva er vitsen med denne moraliserende metoden for å få folk til å vaksinere seg når vaksinen forsåvidt er utilgjengelig?

Temmelig sikker på jeg har hatt svineinfluensa. Ikke testa meg dog.

Foreløbig så kommer jeg ikke til å ta vaksinen.

Dette er egentlig en diskusjon om vaksinering generelt, ikke bare om den vaksinen som det mases om i media akkurat nå ;)

Skrevet
Ja, så du mener det ikke egentlig spiller noen rolle om man vaksinerer seg eller ikke, med tanke på videreføring av smitten?

Dersom 100% av befolkningen vaksinerer seg, spiller det en stor rolle for spredning. Men om det bare er noen få som vaksinerer seg pga dårlig samvittighet, spiller det liten eller ingen rolle.

Du har rett i at viruset likevel vil spre seg hvis bare noen få vaksinerer seg, men det er ikke en del av spørsmålet mitt. Spørsmålet mitt er om det for den enkelte person som kan ta den er moralsk forsvarlig å avstå fra å ta vaksinen, med tanke på at de da selv er med på å potensielt være bærer og vedlikeholder og potensielt smitter av en sykdom som kan ta livet av noen og/eller i det minste gjøre dem alvorlig syke.

Denne vaksinen er det forøvrig så stor uenighet om, at man ikke bør føle seg presset til å ta den.

Så hvis mange nok lekfolk protesterer mot noe så er det "stor uenighet" og man bør avstå fra alt mulig det protesteres mot?

Er det uenighet i fagmiljøet på dette eller tenker du bare på "Anti-vaksinegruppa"? ;)

Skrevet
Dette presset kommer til å avta innen et halvår, og da kan man ikke gjøre det ugjort dersom man lot seg forføre til å ta vaksinen.

Haha, "forføre". Hersketeknikker på gang her ja. Hvis man ikke er enig i noe som gjøres så betyr det at andre "forføres" til å gjøre det man ikke liker. Dødsbra.

"Forføres" vi til å ta poliovaksiner også? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...