Gå til innhold

Kven meiner du er Noregs beste forfatter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 9 måneder senere...

1.Knut Hamsun er for meg helt utenfor rekkevidde. Bare tenk hvordan "Sult" spredte seg i andre land. (for eksempel den kom ut på polsk kun fire år etter første norske utgave, og da hadde den allerede vært oversatt til alle hovedspråk) Og Markens grøde... Denne boka tar meg med til en annen virkelighet.

 

2. Sigrid Undset. Bøkene hennes finnes i bokhyller til kulturelle folk uansett land. Ikke tilfeldigvis.

 

3. Jens Bjørneboe. Jeg er imponert over innsatsen hans i dagens Norge. Jeg har lyst til å oversette bøkene hans til morsmålet mitt - polsk.

 

Erlend Loe er en greit forfatter men jeg tror ikke at hans literatur er universell. Men han har hjulpet meg mye til å forstå norsk tenkemåte og hverdagsliv. Det har Axel Sandemose gjort, han også, men han var vel halvnorsk? :hmm:

Endret av tatar
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hiver meg på monkeyboy og sier Matias Faldbakken. Aldri har jeg lest gjennom et helt forfatterskap med slik, eh, fascinasjon. Pluss at cocka hola company er så vanvittig underholdende og med det sprøeste persongalleriet noensinne. fullverdig forfatter.

 

Hamsun er jo grei, men det er såå klisjé. Kan heller si Obstfelder for å få litt bedre creds.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...