Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Hvorfor skifter fenolftalein farge etter tilsetning av en viss mengde natronlut?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

fenolftaleinen er en såkalt indikator for sure og basiske løsninger, dvs syre og lut.. du kan jo lese mer om det her :)http://no.wikipedia.org/wiki/Fenolftalein

eller her: http://no.wikipedia.org/wiki/PH-indikator

Bromtymolblått er også en indikator, som heller ikke er giftig he he hadde mye gøy med det når jeg gikk på skolen :) lurte det inn i maten til medelever :) så tisset de blått :) he he..

Hmm avansert forklaring ?? hmm godt spørsmål egentlig,, hvorfor blir det egentlig lilla? har faktisk ikke tenkt på det selv.. skal lete litt.. så kommer jeg tilbake til det, om ikke noen andre kommer meg i forkjøpet :)

Lenke til kommentar

klassen din kan vel spørre her selv, hvis de likevel trenger svaret mener jeg.

 

kan være andre her som IKKE går i klassen din som også ville syntes det var interressant å se hva spørsmålet var kanskje.. i allefall nå når svarene står her.

 

edit:

under Punkt 1 i rettningslinjene står følgende:

Du kan ikke redigere innlegg på en måte som ødelegger konteksten i en tråd, dette inkluderer å redigere bort hele innlegget.

Endret av Musty
Lenke til kommentar
klassen din kan vel spørre her selv, hvis de likevel trenger svaret mener jeg.

 

kan være andre her som IKKE går i klassen din som også ville syntes det var interressant å se hva spørsmålet var kanskje.. i allefall nå når svarene står her.

 

edit:

under Punkt 1 i rettningslinjene står følgende:

Du kan ikke redigere innlegg på en måte som ødelegger konteksten i en tråd, dette inkluderer å redigere bort hele innlegget.

 

Okey :)

Tenkte bare at de i klassen min kunne "jobbe litt selv" også og ikke bare få svare slengt på sølvfat. (svaret står ikke så "konsentrert" noen andre plasser som var lett tilgjengelig)

Tenkte ikke på at andre også kunne trenge svaret. Men så kan man no stille spørsmålet: Hvor mange trenger dette svaret?

 

Mvh

Hans Erik

Endret av heh115
Lenke til kommentar
hvorfor skal klassen din "jobbe litt selv" når ikke du gjorde det? ;)

Fikk ikke du det slengt på sølvfat kanskje? :p

 

Og det er helt sikkert mange flere som syntes det er interressant enn som trenger det. Jeg lurer på hva spørsmålet var, siden jeg nå har lest svarene.

 

Hehe :p

Men det er ikke så mange som vet hvor på nette de glupeste personene sitter og svarer på alt mellom himmel og jord :)

 

Men så har jeg skrevet spørsmålet igjen slik at du ikke trenger å lure lengere :)

Lenke til kommentar
Hehe :p

Men det er ikke så mange som vet hvor på nette de glupeste personene sitter og svarer på alt mellom himmel og jord :)

 

Hvis det er tilfellet så vil dem uansett ikke komme inn hit og lese svaret, eller hva? :)

 

Jeg var så glup at jeg skrev spørsmålet slik det sto i oppgaven slik at når folk googler det så står det øverst :p Og når en person finner ut av noe slikt sprer det seg som hakka kumøkk :)

Lenke til kommentar
og da er det jo heller ikke vits i å fjerne spørsmålet, når klassekameratene dine ikke kommer til å lete her likevel? :)

 

Takk skal du ha iallefall.. nå har jeg også lært noe i dag :)

 

Når de googler spørsmålet i boka så kommet det øverst på siden ^^, så det skal ikke så mye hjernekraft til for å finne det ;)

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Fordi atomet /cgi-bin/mimetex.cgi?H_2In er fargeløst. Når det er underskudd på Hydrogenioner i vannet (vannet er basisk), mister atomet Hydrogenioner og blir til et /cgi-bin/mimetex.cgi?In^+-ion. Dette har en rosa farge.

Hva slags atom er /cgi-bin/mimetex.cgi?H_2In og /cgi-bin/mimetex.cgi?In^+-ion.?

Jeg holder på med å føre et forsøk, og må nesten ha navnet på atomet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...