Gå til innhold

Tips til tilberedning av Wienerpølser?


vonLime

Anbefalte innlegg

Som den pølsekjenneren jeg er, har jeg utviklet en gane som er meget følsom på pølser. Hittil har jeg brukt én klar kjøttbuljong i vannet, lagt pølser oppi og latt det hele stå i ca 10 minutter. I skrivende stund slår jeg på stortromma og prøver noe nytt i miksen: Klar kjøttbuljong óg pølsebuljong i samme gryte. Hvordan det blir kommer jeg tilbake til.

 

Problemet mitt er at jeg vil ha mer ut av pølsene mine! Hvordan tilbereder du pølsene for å få mest ut av dem?

 

Edit: det var ekkelt:/

Endret av vonLime
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Benytter selv pøsebuljong i små mengder.

Det jeg derimot føler jeg får mest ut av er å benytte så lite vann som mulig ved trekking.

Jo mindre vann, jo mindre utvanning av smaken.

 

Kjøpes de billigste pølsene, er det jo uansett håpløst å få noe ut av dem..

Endret av C-angel
Lenke til kommentar

Jeg liker at det er skikkelig knepp i pölsene. Selv bruker jeg 1 spiseskje salt per liter vann samt kanskje et laurbärblad. Höres ut som mye salt, men det må til for at vannet ikke skal dra saltet ut av pölsene.

 

Koker opp vannet, trekker kjelen unna varmen og legger pölsene i. Lar disse trekke under lokk i 10-15 minutter.

Lenke til kommentar

Så de foreløpige forbedringene på metoden min kan være å ha mindre vann, dyrere pølser og å bruke lokk. Høres forøvrig smart ut. Salt er det vel i buljongene, så jeg trenger vel ikke å tilsette enda mer?

 

Har faktisk spist First Price pølser i det siste, siden de er sinnsykt billige og smaker helt greit, men favoritten er og blir Prior kyllingwiener.

 

Føler forøvrig at jeg fikk bedre tips nå enn jeg har fått i andre tråder. Way to go!

 

Det er litt OT, men siden vi allerede er inne på temaet pølser, så må vi jo utdype litt. Da jeg var i sverige i sommer, fikk jeg en pølse med potetmos som var helt utrolig god. Det var noe ala bratwürst/chorizo, men den var mye tykkere. Hvor får jeg tak i slikt i Norge? Har prøvd bratwürst fra Leif, men de var ikke noe særlig.

 

Any suggestions?

Lenke til kommentar

Nå skriver du ikke hvor du bor, men i Oslo anbefales Strøm-Larsen, Gutta på haugen og Fromagerie (Strøm-Larsen lager selv, de to andre selger pølser fra Idsøe) i tillegg til Jacobs' utvalgte de selger på Meny og Centra i tillegg til Jacobs. Idsøe i Stavanger er fantastisk, i tillegg mener jeg å huske det er en bra i Kragerø.. De selger forresten også Idsøe-pølser på rafnklau i Trondheim.

 

Alternativt kan du lage dem selv..

 

(Personlig mener jeg du er diskvalifisert fra enhver seriøs pølsediskusjon hvis favoritten er MUK-"pølsene" til Prior, men liker du dem, kan jeg vel ikke nekte deg, men jeg vil protestere på det sterkeste mot at du kaller deg "pølsekjenner"!)

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Hehe, var litt ironisk. Mente bare at jeg er glad i pølser, og at jeg ofte spiser det :)

 

Bor i Oslo-området, så skal prøve en av de du foreslo.

 

Lage selv er uaktuelt da jeg ikke liker å se hva slags drit jeg spiser. Lever etter "biff kommer ikke fra kua, men fra biff-fabrikken"-tankemåten :p

 

EDIT: Veit ikke om jeg skal takke eller hate deg for at du ødela prior wiener for meg.

Ingredienser:

Maskinelt utbenet kylling- og kalkunkjøtt (59 %)

 

+

 

Wiki link

 

= ekkelt.

Endret av vonLime
Lenke til kommentar

Da jeg bodde på hybel så ville jeg ha alt så enkelt som mulig og vil jo det i dag også men jeg utviklet vannkoker metoden.

 

Kok opp vannet i kokeren.

 

Legg pølsene ned i vannet i kokeren og gjør som vanlig men husk at varmelementet i vannkokeren kan få dem til å sprekke om det er for varmt.

 

Det er meget enkelt og meget effektivt.

 

Smaken på pølsene er like god om ikke enda bedre.

 

Lettere å få skikkelig knepp når du blir godt kjent med vannkokeren.

Lenke til kommentar
= ekkelt.

Så kan du jo legge til at sannsynligvis både kyllingen, kalkunen og grisen i de fleste pølsene du spiser har vært systematisk mishandlet gjennom hele oppveksten. En oppvekst som forøvrig er unaturlig kort for de fleste av disse dyrene på grunn av behovet for mer effektiv kjøttproduksjon. Se mer på broiler.no, eller les litt om grisens liv i fangenskap på dyrevernalliansens nettsider.

 

Nei, skal du ha virkelig gode pølser, og en porsjon god samvittighet på kjøpet, bør du se etter pølsene fra Grøstad.

De er økologiske, og altså uten masse lumske tilsetninger, kun naturlige råvarer.

De har en forhandlerliste på nettsida si, ser ut som det er plenty Grøstad å få tak i i Oslo.

 

Spiste Grøstad wiener heromdagen. Enkelt oppkokt, rent vann, la pølsene trekke under lokk i 5-10 minutter. Serveres på speltlomper og med en dæsj sennep og sprøløk. Perfekt ;)

 

Sorry, men jeg måtte :)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Hehe, skal innrømme at prisen er litt ufin, men personlig synes jeg det er verdt det.

 

Men så er det jo forskjell på folk.

 

Dog ser jeg ikke helt hvorfor naturlig skal være "ekkelt". Her vet man faktisk med mye større sikkerhet hva man faktisk får i seg; se bare på innholdsfortegnelsen.

 

Grøstad økologisk wiener:

Innhold: Kjøttprosent 59%, Frilandsgris, storfe, småflesk, potetmel, salt og krydder.

Veldig enkel den altså, ikke noe lureri.

 

Gilde wienerpølse (med smaksgaranti!):

Kjøtt av storfe og svin(54 %), melk, hodekjøtt (4%) av svin (tilsammen 58% kjøttråvare), potetmel, salt, muskat, pepper, kardemomme, antioksidant askorbinsyre og konserveringsmiddel natriumnitritt. Importert fåretarm.

Litt mer mikkmakk der altså.

 

Nå skal det sies, i rettferdighetens navn, at Gildes pølser er ingen versting på slikt, men allikevel? Det enkle er ofte det beste ;)

Lenke til kommentar

Nå bør det også nevnes at Gildes grillpølser smaker dritt, og at selv First Price gjør en bedre jobb enn dem. :p

 

Men jeg skal prøve pølsene til Grøstad neste gang jeg skal ha pølsemiddag. Om ikke madammen går i taket på grunn av prisen, så blir det nok et godt måltid. Blir det ikke det, så møter vel du opp til din offentlige lynsjing? Ha ha :)

Lenke til kommentar

nå fikk jeg skikkelig lyst på grøstadwiener.. selv om jeg aldri har smakt det. hvorfor er dem ikke mer utbredt dersom dem er så bra?

 

Men jeg vil legge til en ting:

 

hvis jeg ikke får pølsene mine perfekte med ketchup, sennep og ferske lomper så er det en meget dårlig opplevelse for meg. Pølser er noen av veldig få ting i verden som kan gjøres perfekt. Og alltid når noen lager pølser så slurver dem med et eller annet også er bare litt ketchup eller sennep igjen eller så er lompene tørre og sprekker. det er en dårlig pølseopplevelse for meg.

 

Er dere også sånn eller er jeg bare veldig kresen og bortskjemt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...