Gå til innhold

[Løst]Skal bygge gamer-PC! hjelp til komponenter 6k


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte da at jeg skulle bygge min egen gamer-PC.

 

Har et budsjett på 6000, strekker meg ikke så mye lenger fordi dette er min første stasjonær, så trenger tastatur, skjerm, mus osv...

 

Tenker mest på World Of Warcraft, men dette skal være en gaming-PC, så jeg tenker denne skal vare lenge, og kommer kanskje til å gå over til litt spill som eventuelt Crysis osv.

 

Men jeg har allerede valgt ut skjerm, tastatur, mus , høytalere osv, så trenger bare hjelp til deler.

 

Litt Info: Jeg håper da på Intel Quad Core, som jeg da liker bedre enn AMD.

Om jeg får presset inn DDR3 ram og hovedkort med støtte av dette, hadde det også vært en fordel.

 

Harddisk trenger ikke være noe stor. 500-600W strømforsyning kanskje?

Skjermkort tenker jeg kanskje noe fra nVidia? har sett litt på GTX 260.

 

Har sett på komplett sin PC-I-Deler pakke: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326294

Ser denne grei ut?

 

Gjerne kom med andre forslag også, eventuelt handlekurver/linker med gode deler i til rundt prisen 6000,-

 

Hva internettside jeg bestiller fra, håper jeg på bra service osv som komplett har, men så lenge det er billige deler osv, så skal nok det gå bra. Liker helst å holde meg til kun Èn internettside.

 

Takk på forhånd. :)

 

- Steffen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verken prosessor eller skjermkort er av det sprekeste i denne pakken.

Intel og Nvidia kjenner jeg ikke godt nok til for å snekre en handleliste.

 

Her er et forsøk på et AMD oppsett hos Komplett. Det kom på 6400,-

 

Prosessor er kun dobbel kjerne, og jeg har ingen kjenneskap til brikkesettene på HK. Jeg kan se om jeg rekker å sette opp ei vogn på prisguide i morgen.

 

Skjermkortet som er valgt er HD 4890 som gjør en god jobb. Om du må ned til 6000,- sperren kan du bytte ut 4890 til et 4870, men da med et ytelsestap.

 

Med det oppsettet jeg linker til har du mulighet for å sette inn en kraftigere AM3 CPU senere om du ønsker det, og selvsagt kraftigere skjermkort.

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Intel, Nvidia og budsjett går veldig dårlig sammen. Det at du liker Intel bedre har lite å si når AMD/ATI-oppsett gir mer for pengene i mange tilfeller, spesielt i budsjettklassen der Intel ikke har så mye å stille opp med. Deluze's oppsett gir grei verdi for pengene, men du kan sannsynligvis skvise inn et litt kraftigere skjermkort kjøper du fra annensteds enn Komplett.

Lenke til kommentar
Verken prosessor eller skjermkort er av det sprekeste i denne pakken.

Intel og Nvidia kjenner jeg ikke godt nok til for å snekre en handleliste.

 

Her er et forsøk på et AMD oppsett hos Komplett. Det kom på 6400,-

 

Prosessor er kun dobbel kjerne, og jeg har ingen kjenneskap til brikkesettene på HK. Jeg kan se om jeg rekker å sette opp ei vogn på prisguide i morgen.

 

Skjermkortet som er valgt er HD 4890 som gjør en god jobb. Om du må ned til 6000,- sperren kan du bytte ut 4890 til et 4870, men da med et ytelsestap.

 

Med det oppsettet jeg linker til har du mulighet for å sette inn en kraftigere AM3 CPU senere om du ønsker det, og selvsagt kraftigere skjermkort.

 

-Deluze

 

 

om han ikke trenger 1TB HDD så kan mam spare 300KR på å gå til en WD green 500GB..

 

og så er det 2-300 å spare på å gå til 785 brikkesettet på HK..

 

med en innsparing på 5-600kr så kan fort ATI HD 5850 bli en realitet :)

Lenke til kommentar

Det er sant det Vesleengen. Jeg har vært borte i litt for mange TB mennesker i det siste så den havner automatisk i korga.

 

Hvordan stiller 780 og 785 seg i forhold til 790 egentlig?

 

Komplett har god service, men er veldig dyre.

Dustin home er en "ny" butikk i Norge nå etter mange år i Sverige og Danmark. De er billigere enn Komplett tror jeg, men det ser jeg når handlevogna er på plass.

Lenke til kommentar

780 785 790 ligger nesten samme i ytelse, men personlig ville jeg ikke ha valgt et 780 kort med mindre om du har ddr2 ram brikker liggendes. Det finnes også 785 ddr2 hovedkort fra gigabyte og prismessig så ligger dem ganske likt, men du får Crossfire på 790.

 

Noe som er viktig å legge merke til er at WD Green verjoner er de tregere, miljøvennlige og strømsparere så det lønner seg ikke å bruke det i et gaming rig når feks WoW har ganske mye loading mellom kontinenter og instances. WD Black ville ha vært et bedre alternativ eller samsung F1.

Lenke til kommentar
780 785 790 ligger nesten samme i ytelse, men personlig ville jeg ikke ha valgt et 780 kort med mindre om du har ddr2 ram brikker liggendes. Det finnes også 785 ddr2 hovedkort fra gigabyte og prismessig så ligger dem ganske likt, men du får Crossfire på 790.

 

Noe som er viktig å legge merke til er at WD Green verjoner er de tregere, miljøvennlige og strømsparere så det lønner seg ikke å bruke det i et gaming rig når feks WoW har ganske mye loading mellom kontinenter og instances. WD Black ville ha vært et bedre alternativ eller samsung F1.

 

ja det er sant..green serien spinner ofte på bare 5400RPM...

 

men samsung F3 er nyere og bråker mindre også...

 

ellers var jeg komplett person før, men har blitt skuffet da de bare dytter mer og mer av service over til produsentene...

 

netshop har bedre service en komplett mener nå jeg, men eller er også amentio et alternativ siden de er billige

Lenke til kommentar

Angående at WoW ikke liker AMD... utrolig hva folk kan finne på.

 

Men når det gjelder om quad-core er en must eller ikke så har jeg ingen aning om WoW støtter quad-core eller ikke. Når jeg spiller WoW på en dual-core pcer(C2D og AMD 939 systemer) så logger det meget lite prosessorbruk så jeg er litt usikker. Hvis du skal ha et CF/SLI oppsett så lønner det seg absolutt.

 

Eneste jeg kan si om Nvidia Vs ATI er at 48xx ati kortene pleier å bli varmere enn Nvidia's 2xx serien. Men ytelses messig så ligger dem så og si veldig likt.

CF oppsett av 48xx får man mest spenn per FPS idag, og dette er noe kun for de som ikke skal oppgradere skjermkort i nær fremtid dvs om 2-3år.

Lenke til kommentar

Skikkelig mye masing på meg nå, men har funnet Bygg-Selv pakke fra dustinhome jeg trenger deres vurdering om..

 

Siden er ikke 100% sikker på hva deler som er best å sette sammen i en handlekurv :p

 

http://www.dustinhome.no/pd_5010201278.aspx (denne hadde ikke det ATI jeg ble anbefalt akkurat... (5x series) men hva synes dere?

 

og

 

http://www.dustinhome.no/pd_5010199943.aspx

Lenke til kommentar

Jeg glemte å si at det logger veldig lite prosessorbruk av den andre kjernen på de systemene.

 

WoW begynner å bli litt gammelt og dem må sikkert skrive om mye for å ta i bruk 4 cpu kjerner hvis dem ikke har allerede gjort det. Men fortsatt så er bottlenecken på server siden når det gjaldt store lagg i Wintergrasp eller Dalaran på fulle servere.

 

Uans så ville jeg ha gått for Quad-Core om det var behov, særlig Phenom 2 serien eller Core i5. Bruker selv et Core i5 system for kun After effects rendering samt video encoding, har prøvd å dytte arbeidslasset over til c2d og amd939 systemet men dem tar for lang tid iforhold.

Lenke til kommentar
Her er en handlekurv jeg satt sammen i full fart.

 

Fortell hva (om det er noe) som ikke passer sammen og hvorfor ;)

 

Gjerne si hva som burde byttes ut av diverse skjerm også, om dere vet om noe bedre til den prisen :)

 

Den ser bra ut for et i5 oppsett, men jeg ville ha valgt en raskere disk til gaming som feks WD Black / Samsung F1(x).

Endret av XiFF
Lenke til kommentar
Skikkelig mye masing på meg nå, men har funnet Bygg-Selv pakke fra dustinhome jeg trenger deres vurdering om..

 

Siden er ikke 100% sikker på hva deler som er best å sette sammen i en handlekurv :p

 

http://www.dustinhome.no/pd_5010201278.aspx (denne hadde ikke det ATI jeg ble anbefalt akkurat... (5x series) men hva synes dere?

 

og

 

http://www.dustinhome.no/pd_5010199943.aspx

Jeg syns det AMD systemet manglet PCI-EX skjermkort på lista?+

 

Intel systemet er noe av det eldre typene og derfor mener jeg at AMD oppsettet er et bedre kjøp, og det skjermkortet duger lite til WoW om du skal raide osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...