Gå til innhold

Ubehag v/ bruk av linser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøvde masse forskjellig før jeg bestemte type, dagslinser, månedslinser, sytnes alle var for "tørre" og ubehagelig å ha på, insisterte ovenfor optiker å få døgnlisner (ha på 1 måned, så skifte, ikke noe knot med å ta av/på hver dag) og de var desidert mest behagelig.

 

PureVision heter de jeg har.

 

Kjøp billig fra USA: www.visiondirect.com trenger ikke oppgi legedetaljer slik det ser ut som i registereringen

 

På lensway tar de 745,- pr eske, mens fra usa er det 1262,- (inkl frakt og norsk moms) for 4 esker av akkurat samme typen (altså 315,- pr eske)!!

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Jeg bruker Focus Dailies og er meget fornøyd med de. Har prøvd en del andre som jeg føler glir av og skaper ubehag. Dette er dagslinser så da slipper man også at det kanskje er rester av renseveske på den selvom du har skyllt med saltvann.

 

De koster ca. 400 for 1,5 mnd.

 

Det er disse jeg også bruker, husket ikke navnet i farten, men sjekket i dag når jeg tok de på meg, merker ikke at jeg har de på!

Lenke til kommentar
Jeg har ikke merket noe ubehag med mine, det er to-ukerslinser fra Interoptik sin linseavtale, så de kommer i posten hver måned.

 

Bare et veldig dumt spørsmål - sikker på at du har de på riktig vei, og ikke på "vranga"? Hør også med optiker, det kan hende du trenger noen som puster mer.

 

Jeg hadde to-ukers før jeg også, det var minst like ille som disse.

 

Hehe jaja. Det sjekker jeg da. Setter de hvertfall på riktig xD

Linser som puster mer sier du? Interessant. Høres logisk ut det.

 

Det er et drøyt år siden jeg tok synstest. Er det lenge?

Også bytter jeg ikke alltid rensevæske i beholderen hver dag...

Man skal alltid bytte hver dag, det kan vel også være en del av problemet.

Selv er jeg superlat og bytter bare 2 ganger i uka, er også bare så ofte jeg gidder å rense de. Nå har jeg så si aldri problemer med mine månedslinser da :) .

Lenke til kommentar

Hei Carisma!

 

Kan du prøve å forklare litt nærmere hva slags ubehag du har av linsene? Når er ubehaget verst, morgen, kveld eller hele tiden?

 

Det kan være at du har en litt spesiell form på øynene som gjør at linsene ikke passer helt optimalt, slik at du kjenner kanten på linsene hver gang du blunker. Optikeren sjekker dette, og har nok bestilt linser som passer deg best, så det er ikke sikkert det er så mye å gjøre med dette. Svaret vil nok være å prøve flere forskjellige linsetyper.

 

Personlig åpnet døgnlinser en helt ny verden for meg. Brukte en-dags linser før det, og var egentlig fornøyd med det, men merket at jeg brukte de for mange timer om dagen, og at de ble tørre og ubehagelige hver kveld.

 

Månedsliner=linser du vanligvis ikke sover med, og linsene varer en måned.

Dagslinser=Linser du bruker en dag før du kaster dem.

Døgnlinser=Linser som gir øyet nok oksygen slik at du kan sove med dem over en lengre periode. Bruker linsene en hel måned før de byttes ut. Anbefales at man tar de ut noen ganger i måneden og legge de i linsevann.

Lenke til kommentar
Hei Carisma!

 

Kan du prøve å forklare litt nærmere hva slags ubehag du har av linsene? Når er ubehaget verst, morgen, kveld eller hele tiden?

 

Det kan være at du har en litt spesiell form på øynene som gjør at linsene ikke passer helt optimalt, slik at du kjenner kanten på linsene hver gang du blunker. Optikeren sjekker dette, og har nok bestilt linser som passer deg best, så det er ikke sikkert det er så mye å gjøre med dette. Svaret vil nok være å prøve flere forskjellige linsetyper.

 

Personlig åpnet døgnlinser en helt ny verden for meg. Brukte en-dags linser før det, og var egentlig fornøyd med det, men merket at jeg brukte de for mange timer om dagen, og at de ble tørre og ubehagelige hver kveld.

 

Månedsliner=linser du vanligvis ikke sover med, og linsene varer en måned.

Dagslinser=Linser du bruker en dag før du kaster dem.

Døgnlinser=Linser som gir øyet nok oksygen slik at du kan sove med dem over en lengre periode. Bruker linsene en hel måned før de byttes ut. Anbefales at man tar de ut noen ganger i måneden og legge de i linsevann.

 

Det er litt sånn at det kommer og går. Noen ganger er det nesten perfekt følelse,

dvs. at jeg ikke merker at de er på øyet. Det er ubehagelig ganske ofte, at jeg ikke

ser optimalt, særlig på PC-skjermer eller hvis jeg varierer mellom forskjellige ting,

for eksempel skjermer, langt unna, og med mange forskjellige avstander,osv.

Kjenner ikke ofte kanten rundt, men igår gjorde jeg det VELDIG. Var kjipt.

Hovedproblemet er vel at jeg må anstrenge øya når jeg har de på...

Lenke til kommentar

Hmm, jeg ville skrivd ned det du har skrevet, tatt det med til optikeren neste gang og hørt hva han har å si. Kan være at linsene ikke sitter helt optimalt, kanskje sklir litt rundt når du blunker for eksempel. Er du heldig fungerer noen andre bedre, hvis ikke så kanskje du får kjøpe noen fancy briller i stedet (alle mine optikere har brukt briller, aldri linser. mon tro hvorfor det?)

Nok en gang vil jeg anbefale døgnlinser, de føles bedre og bedre jo flere dager jeg har hatt de på, akkurat som at de får tid til å "sette" seg skikkelig. Jeg gruer meg til hver gang jeg skal ta de av (hver 14.dag), for da bruker jeg en dag eller to på å "feste" seg igjen samt at det er herk med rusk og støvhår som fort kan havne under mens jeg tar de på.

 

Lykke til i jakten på en god linseopplevelse.

Lenke til kommentar
Hmm, jeg ville skrivd ned det du har skrevet, tatt det med til optikeren neste gang og hørt hva han har å si. Kan være at linsene ikke sitter helt optimalt, kanskje sklir litt rundt når du blunker for eksempel. Er du heldig fungerer noen andre bedre, hvis ikke så kanskje du får kjøpe noen fancy briller i stedet (alle mine optikere har brukt briller, aldri linser. mon tro hvorfor det?)

Nok en gang vil jeg anbefale døgnlinser, de føles bedre og bedre jo flere dager jeg har hatt de på, akkurat som at de får tid til å "sette" seg skikkelig. Jeg gruer meg til hver gang jeg skal ta de av (hver 14.dag), for da bruker jeg en dag eller to på å "feste" seg igjen samt at det er herk med rusk og støvhår som fort kan havne under mens jeg tar de på.

 

Lykke til i jakten på en god linseopplevelse.

 

Hehe jo takk for det. Men briller er nok uaktuelt, kler det ikke i det hele tatt.

Har ingen fast optiker da, bare sjekka synet på Strømmen for litt over ett år sia

og de linsene jeg har bestilte jeg bare på nettet. Men jeg håper det går seg til etterhvert...

Lenke til kommentar

Aha. Da har du mest sannsynlig linser som ikke passer til formen på øynene dine. Så jeg ville sterkt anbefalt deg å gå til optiker så fort som muligog bestille linser via han/hun, da vil de sjekke formen på øynene, og bestille linser ut i fra det. Samtidig er det viktig at du også går dit i fremtiden for å sjekke at øynene dine får nok oksygen, ikke har rifter på hornhinnen osv. Ja, det er kanskje sure penger, men du vil antageligvis få mye bedre linser for deg, samt at du sikrer øyne som varer ut livet.

Endret av Ehtele
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...