Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Totalrenovering av bad/våtrom


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er i ferd med å ta over et gammelt hus som trenger total renovering. Tenkte vi skulle begynne med badet, og har til nå revet helt ned til bjelkene. Badet ligger i første etasje, og med en råkjeller rett under.

 

Tanken var at dette skulle være et enkelt våtrom med muligheter for dusjing og toalettbesøk. Men det skal ikke være hovedbadet og derfor skal det heller ikke være noe flott og fancy.

 

Vi har forhørt oss litt med lokale handymen som ikke er fagfolk, men som allikevel har ganske god peiling. Her ble vi fortalt at gulvet kunne bygges opp med fuktbestandige sponplater nederst, deretter gipsplater og varmekabler oppå der. På toppen så legger vi sånn Hey'di greier :)

Over det så vurderer vi belegg helt øverst istedenfor fliser. Dette badet er lite, så vi har lyst til å unngå et dusjkabinett og heller dusje rett på belegget i de tilfellene det blir aktuelt.

 

Ser dette greit ut, eller er vi på bærtur? Har bla hørt at gipsplater i våtrom bør unngås, men tanken er jo at disse ikke kommer til å bli eksponert for fuktighet.

Videre så lurer jeg på om man trenger membran når man har belegg?

 

Siden vi strengt tatt ikke har peiling så vurderer det også å "outsource" jobben til fagfolk, men som alltid så er det jo snakk om økonomi i det hele. Spesielt siden dette badet ikke skal være noe flotte greier.

 

Alle råd og tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Få jobben utført etter våtromsnormen og med folk/firma som har sertifiserte fagfolk til og gjøre jobben.

Det er dyrere en svartsnekkeren på kort sikt men når det kommer til et våtrom er det utrrolig mange feller og gå i at du kan angre dypt og bittert på det om 8-10 år, dersom badet ikke var 100% vanntett.

Det skal bare en bitteliten sprekk til i membranen i våtsonen for å forårsake store skader senere.

Kapilærvirkning kan trekke fuktigheten fra sprekken og langt avgåre i konstruksjonen og da kan det bli store skader.

Skal dere bruke svartsnekker så sjekk i hvertfall om han har våtromssertifikat.

Lenke til kommentar
Vil absolutt anbefale å bytte ut gips på gulv med Masterboard som er vannbestandig i tillegg til å ha gipsens fordeler.

 

Flott. Takk for tipset.

 

Få jobben utført etter våtromsnormen og med folk/firma som har sertifiserte fagfolk til og gjøre jobben.

Det er dyrere en svartsnekkeren på kort sikt men når det kommer til et våtrom er det utrrolig mange feller og gå i at du kan angre dypt og bittert på det om 8-10 år, dersom badet ikke var 100% vanntett.

Det skal bare en bitteliten sprekk til i membranen i våtsonen for å forårsake store skader senere.

Kapilærvirkning kan trekke fuktigheten fra sprekken og langt avgåre i konstruksjonen og da kan det bli store skader.

Skal dere bruke svartsnekker så sjekk i hvertfall om han har våtromssertifikat.

 

Hadde egentlig tenkt å gjøre det selv. Dvs sammen med min far som har litt mindre tommeltotter enn meg selv :)

 

Dvs rørlegger arbeidet og sveising av belegg må settes bort til fagfolk, mens selve oppbygging av gulv hadde vi tenkt å gjøre selv. Men er ikke sikker. Jo mer jeg leser om masterboard, svalehaleplater, primer og annet, jo mer usikker blir man jo :)

Lenke til kommentar

Enig med de andre få fagfolk til å legge belegget.

Når det kommer til oppbygning skal det ikke være gips på gulv i våtrom.

Det er kun betong eller våtromsplater ala WEDI, LITEX osv som er anbefalt.

Siden du snakker om varmekabel skal det vel være om jeg husker riktig minimum 1 cm overdekk av kabel til belegg.

Pass på at du ha riktig fall på under gulvet samt riktgi fall på overgulvet.

Fallet skal være 1:50 i nedslagsfeltet til dusj og 1:100 utenfor. samt minimum 2 ca fra toppen av sluk til dør.

Lenke til kommentar

Takk for all oppmerksomhet. Fagfolk til å ta rørarbeid og belegg er kontaktet for anbud, og det skal bli spennende å se hva prisen blir.

 

Veggene i dette rommet er også av laber kvalitet. Blant annet så er den ene siden en uisolert vegg av plank som går mot kjellertrapp. De resterende er sponplater med gammelt belegg mot ytterveggene. Det ble skiftet kledning på huset og isolert med glava for en fem år siden, og det vurderes derfor om man skal rive alle veggene i baderommet og fornye disse. Hvilke gode råd kan dere gi meg i denne sammenhengen? :)

 

Ovennevnte anbud inkluderer forsåvidt en totalrenovering, men det kan være interessant å være litt forberedt. Eventuelt se om jeg kan kutte kostnader med å gjøre visse ting selv.

Lenke til kommentar

En ting du bør passe på er at det ikke er plast i ytterveggen mot badet.

Siden veggen på innsiden blir tett skal det ikke være plast i veggen da det vil føre til kondens.

Husk også at mot yttervegg må damptettheten være over SD=10.

Hvis du bruker tapet eller "plater" med motiv hør med de som selger det om hvor høy SD materialene har.

Hvis du skal flislegge veggene må det også være SD=10 dette oppnår du som regel ved å prime veggen og smøre 2 strøk med membran. men hør med levrandør der også da det varierer mellom produsentene.

Endret av eimo99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...