Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Windows 7 finner ikke "boot device" hvis jeg kobler i extra HDD


Anbefalte innlegg

HAr windows 7 64-bit ultimate. Har en Samsung spinpoint F1 1,5TB HDD kobla til, hadde også den kobla til når jeg innstalerte OS. Har en 250GB gammel Western digital HDD liggende, og hvis jeg kobler den til via sata, kommer dette opp: "Insert proper boot device, or press ctrl alt delete to reboot", noen som vet hvordan jeg får fiksa dette? Fikk samme error når jeg skulle sette i 1.5TB HDD, men reinnstalerte da, blir litt tungvindt å reinnstalere hver gang jeg skal sette i, eller fjerne en HDD. Noen som vet hvordan jeg får fiksa dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HAr windows 7 64-bit ultimate. Har en Samsung spinpoint F1 1,5TB HDD kobla til, hadde også den kobla til når jeg innstalerte OS. Har en 250GB gammel Western digital HDD liggende, og hvis jeg kobler den til via sata, kommer dette opp: "Insert proper boot device, or press ctrl alt delete to reboot", noen som vet hvordan jeg får fiksa dette? Fikk samme error når jeg skulle sette i 1.5TB HDD, men reinnstalerte da, blir litt tungvindt å reinnstalere hver gang jeg skal sette i, eller fjerne en HDD. Noen som vet hvordan jeg får fiksa dette?

 

Endre boot rekkefølge på hardiskene i bios

Lenke til kommentar
Gå i bios og velg rett harddisk som boot device. Ofte ikke nok å bare velge at harddisk er bootdevice, ekstra meny der du velger hvilken harddisk

 

Nå funka det faktisk uten at jeg gjorde noe som helst.

 

Tror du bør være litt obs på samsung disker, de har en stygg tendens til å ha litt problemer med Sata2 / Intel Ach9 kontrollører blandt annet.

 

Har selv samsung med etter siste tids diskproblemer blir ikke samsung et merke jeg vil anbefale med mindre disse problemene blir fikset.

Lenke til kommentar
Når man kobler interne disker til og fra så må man som regel selv velge rett boot disk i BIOS. Det er helt naturlig, og ingen feil.

Synd at du har reinnstallert pga noe så enkelt, men det er ofte slik man lærer.

 

Har prøvd det en gang før også, emn da funka det ikke, skulle koble fra en IDE disk. Men nå funker det iallefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...