Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

skejmen og OS skrur seg av heeele tiden, kan noen hjelpe meg eller?:)


Anbefalte innlegg

vel, nå har det virkelig gått til helvette med pcen min her.( stasjonær )

 

kan først fortelle litt om hva jeg har av komponenter..

 

Kabinett : antec 900

hovedkort : asus ettellerannet..

skjermkort: ATI radeon hd4850

prosessor : Intel pentium D 3,4 GTZ

Minne : vet ikke :p

Psu : corsair 450 watt

OS : craca windows vista ulitimate

 

 

men i hvertfall, jeg oppgraderte da pcen for sånn ca et halvt år sia. men etter det har alt bare gått rett til helvette.

 

 

Det er To ting som vanligvis skjer med pcen min hver eneste dag xxxx antall ganger, og det irreterer ræva av meg!

 

1. OS'et bare fryser og jeg kan ikke gjøre NOE som helst. ( må skru av pcen, men hvis jeg er heldig blir den vanlig igjen etter et par minutter)

 

2. skjermen skrur seg av og det kommer et sånt massivt mønster av farger ( fargene varierer fra gang til gang)

 

så, jeg aner ikke hva dette kan være, så hadde vært chill med noe hjelp :) vurderer faktisk og bare drite i pcen og kjøpe ny! hehe :p er så dritt lei av dette problemet^^

 

 

yeye... i'm out

 

 

kaninkoker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Så grusomt forferdelig, han bruker en piratkopi!!!

 

Ærlig talt. Hold meningene deres for dere selv.

Trådstarter lurer på hvorfor PCen streiker. Det er ikke en følge av at operativsystemet er piratkopiert.

Men kanskje strømforsyningen er for svak til å drive maskinvaren etter at den ble oppgradert?

 

450 watt er ikke all verdens. Hvis oppgraderingen innebærer et høyere strømforbruk, eller at PSU bare holder på å ta kvelden, så må den byttes.

Merk at jeg ikke har noen bevis på at det faktisk ER strømforsyningen.

 

Men kaninkoker: For framtiden kan du la være å skryte av at OSet er "craka", du vet hvor dårlig det blir mottatt her på forumet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

450 watt skal være nok for komponentene hans, så tviler på at det er problemet. En annen ting kaninkoker ikke forteller er at PCen hans har vært syk ganske lenge. Alltid vært noe tull med den. Det ble enda verre når han installerte det nye OSet, og nå fungerer den ikke i det hele tatt.

 

Derfor tror jeg det beste er å bare kjøpe et ordentlig OS, og deretter bytte ut den eldgamle hardwaren med noe litt nyere, med unntak av skjermkort og kabinett.

Lenke til kommentar

Du kan jo, bare for å finne ut om det er Windows-feil eller hardwarefeil, prøve maskinen i noen timer med en Ubuntu-CD. Hvis Ubuntu også kræsjer, er det et hardware-problem. Hvis Ubuntu ikke kræsjer, vet du at det skyldes Vista.

 

Vista er for ordens skyld ikke kjent for å være stabilt. Skal du ha OS fra MS, ville jeg gått tilbake til XP, evt Windows 7. Vista er vår tids Windows Millennium Edition.

Lenke til kommentar

Vista *var* vår tids Millenium Edition, med nyeste service pack er det like stabilt som Windows 7 (litt subjektivt, men men)

 

Når det ble utgitt var det for jævlig (spesielt siden maskiner da gjerne ikke hadde 4gb ram som så og si 90% har nå, osv).

Men nå er det helt greit.

Kjører for sammenligning selv 1 lovlig og 1 piratkopiert versjon av vista henholdsvis på bærbar og stasjonær, begge er dønn solide og klikker ikke. (Eller nja, har gjort noe driver krøll på bærbaren(lovlige vista), men det er min feil :p)

Lenke til kommentar
Så grusomt forferdelig, han bruker en piratkopi!!!

 

Ærlig talt. Hold meningene deres for dere selv.

Trådstarter lurer på hvorfor PCen streiker. Det er ikke en følge av at operativsystemet er piratkopiert.

Men kanskje strømforsyningen er for svak til å drive maskinvaren etter at den ble oppgradert?

 

Nei, for det er ingen av de piratversjonene av OS som inneholder malware, virus, trojanere og annet snusk som kan føre til at OS-et henger seg. :roll:

Lenke til kommentar

Takk for fine svar folkens :)

 

hm, får se hva jeg gjør altså, men greia med det Piratkopierte OS'et er at jeg fikk det av en kompis, og hos han fungerer det helt perfekt ( brukt det i over 1 år) aldri hatt noe problemer med det.

 

så da sitter jeg og lurer på om det er noe hardware feil altså.. før det vista OS'et hadde jeg enda et piratkopiert os, nemlig XP men det fungerete veldig bra bortsett fra at skjermen skrudde seg av ganske så ofte..

 

Ihverfall, det som kan være galt med pcen min er vel følgende:

 

1. OS ( ikke selve os'et men det kombinert med en ganske så nylig oppdatert hardware(skjermkort,PCU og kabinett) og alt det andre er fra 2006.

2. Hardware. at det rett og slett ikke er en god kombinasjon det jeg har nå evt : en koblingsfeil på skjermkortet.

 

så , jeg vetta faen hva jeg skal gjøre jeg... men det og skjekke et nytt OS (ubuntu) kunne jo vært en ide. men da blir det et helvetts styr med det også.. mister jo alle data å sånn :p

 

men men jeg får se ass... :p

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du at du mister all data om du installerer Ubuntu?

Det er slett ikke sikkert. Kommer an på hvordan du gjør det.

 

Har du alle data på stasjon D:, kan du trygt formatere C: og legge inn Ubuntu der. Dataene ligger fortsatt trygt på D:.

 

I Ubuntu heter de ikke C og D, men hda og hdb.

 

Det lureste er å legge alle dataene på DVD eller ekstern harddisk. Da kan du formatere både C og D i et filsystem som er beregnet til Linux, f.eks. ext4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...