Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uenigheter rundt salg av MC, truet med å gå til sak.


kevinedomm

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Historien er som følger:

Jeg la ut en godt brukt mc på finn, og får først en potensiell kjøper som ringer.

Kjøper 1 er han som i utgangspunktet ringte først og viste interesse. Kjøper 2 er han som bestemte seg for å kjøpe mc'n med en gang.

 

Det begynte med at kjøper 1. ringte først og viste interesse for sykkelen. Han sa at han skulle ringe opp igjen dagen derpå, og at det var stor sjangs for at han ville ha sykkelen (slik jeg forstod det).

 

Neste dag, ringer en annen fyr, kjøper 2. Han er bestemt med en gang på at han tar sykkelen, og jeg skulle møte han så snart jeg var hjemme fra sjøen (jeg jobber offshore).

 

Og i dag da, så ringer kjøper 1. og kjefter og smeller for at sykkelen var merka som solgt. Han sier at han kommer til å gå til sak mot meg (pga svindel :whistle: ) og at jeg er juridisk pålagt å finne en ny sykkel i samme stand til samme pris, og at jeg skulle dekke eventuelt tap. Det er en juridisk bindelse og den kan ikke fravikes. Han mener på at jeg hadde gjort en muntlig juridisk avtale med han :dontgetit:

 

Spørsmålet er, har jeg noen grunn til å måtte selge den sykkelen til kjøper 1, eller kan jeg bare selge til kjøper 2? Til kjøper 2. så avtalte vi begge at han skulle ha sykkelen, og at handelen var i boks.

 

Har hørt om tullete selgere, men det er da måte på hva slags tullete kjøpere man kan møte på også..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida. Du har så vidt jeg har skjønt avtalt at kjøper 1 skulle ta kontakt for å titte på sykkelen. Dette er ingen garanti for at han ville kjøpt den, eller at du ikke ville valgt en annen kjøper. Forøvrig har ikke kjøper 1 tapt et rødt øre, så det kan du godt gå med på å dekke.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Det sier seg selv at person 1 ikke mente at kjøpsavtale var inngått - i så fall hadde han ikke reagert på at sykkelen ble merket solgt. Det har formodningen mot seg at du har bundet deg til ikke å selge mens person 1 sitter på gjerdet. Du forpliktes ikke utelukkende på grunn av at andre er interessert i å inngå avtaler med deg.

Lenke til kommentar
Og i dag da, så ringer kjøper 1. og kjefter og smeller for at sykkelen var merka som solgt. Han sier at han kommer til å gå til sak mot meg (pga svindel :whistle: ) og at jeg er juridisk pålagt å finne en ny sykkel i samme stand til samme pris, og at jeg skulle dekke eventuelt tap. Det er en juridisk bindelse og den kan ikke fravikes. Han mener på at jeg hadde gjort en muntlig juridisk avtale med han :dontgetit:

 

Det at han sa at han skulle ringe tilbake taler kraftig imot hans sak. Slik du fremstiller saken virker det som om han skulle ringe tilbake når han hadde bestemt seg. Hvis det hadde vært slik at han skulle ringe tilbake for å diskutere detaljer, hadde det vært noe annet.

 

Jeg bedømmer situasjonen slik at han rett og slett var frustrert. Jeg tror ikke det har oppstått noen juridiske plikter for noen av dere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...