Gå til innhold

Hastesak: Får ikke tak i filene på harddisken, hva skal jeg gjøre?


Anbefalte innlegg

Hei. For noen år siden kjøpte jeg en Packard Bell Store & Save 3500 på Elkjøp.

 

Har ikke hatt problemer med den før nå.

 

Problemet mitt:

 

Når jeg kobler til harddisken til pc-en går det fint men plutselig slutter powerlapa og lyse, dataen finner alle mappene inne i harrdisken men tror at de er tomme. Da må jeg kople den fra og til igjen. Så funker det. Men den fungerer kortere og koretere.

 

 

Er det noe feil eller er det bare at den er slitt?

Kan det ha noe med at jeg kjører Windows 7?

Det var ikke sånn før når jeg hadde XP og VISTA!

 

Eller kan det være andre årsaker?

 

Takker for alle innslag=)

Endret av ArneAustenaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som at harddisken din er gåen. Sektorfeil eller lignende. Jeg hadde ett lignende tilfelle på en ekstern disk for noen år siden, en mappe var "tom". Disse dataene gikk tapt.

 

Man får kjøpt kabler, IDE/SATA til USB slik at du kan skru ut harddisken å bruke en slik kabel til å koble den til PCen. Men mindre du har en stasjonær maskin du kan putte den rett inn i. En ekstern harddisk er bare en vanlig harddisk med ett kontrollerkort, lik denne kabelen jeg snakker om.

 

Link til en slik kabel

 

Tester du dette finner du ut om det er kontrolleren i den eksterne haddisken som er problemt.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Hmm når jeg har begge koblet til så starter ikke dataen. Den kommer bare opp med det bildet som det står hvilket hovedkort det er og hvilken knapp jeg skal trykke for å få startet bios. Gjør jeg det så står det bare hvilke komponenter dataen har. kommer ikke inn i BIOS.

 

Kan jeg kople den til mens dataen er på?

Lenke til kommentar

På mitt hovedkort må jeg sette SATA til noe som heter "AHCI" for at hot swap skal kunne fungere sikkelig.

 

Jeg er usikker på hvorfor runesole sier nei her. Men jeg ville testet å starte maskinen med strøm koblet til problemdisken å SATA-kabelen ute, deretter puttet inn SATA-kabelen når maskinen har startet opp uten å gjøre noen endringer i BIOS.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Når jeg koplet den til i windows hang alt seg. Fant ut at jeg hadde glemt jumper :blush:

Men må begge ha jumper, en på master og en på slave? eller hoder det med en på slave?

 

Og den harddisken som jeg skal teste har bare en rad med junperkontakter og så ligger de så tett at en jumper ikke får plass, hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Hmm når jeg startet dataen med den disken som ikke virker og kun den så fikk jeg en meldig om at satus eller noe sånt var BAD og så stod det noe med restore og noe sånt. trykk F1 for å fortsette. men da skjedde det ikke noe. Da er sikkert disken skadet eller noe. Går det ann å få frem filene på en skadet disk? og overføre de til en som virker eller er den ødelagt for alltid?

Lenke til kommentar
  • 11 år senere...
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...