Gå til innhold

tilatelse til og bestille ett luftgæver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

§ 23 Erverv av luft- og fjærvåpen

Våpenloven § 29 første og annet ledd om 18-års aldersgrense gjelder tilsvarende ved

overlatelse av luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, paintballvåpen og air

soft gun. Politimesteren kan gi dispensasjon fra 18-årskravet på de vilkår som fremgår av § 10

annet og tredje ledd.

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å erverve, eie eller inneha luft- og fjærvåpen,

herunder luftvåpen drevet med gass, som har grovere kaliber enn 4,5 mm. Kravet om

ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen og air soft gun. Denne bestemmelsen får ikke

anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før ikrafttredelse av denne forskrift.

Tillatelse som nevnt i annet ledd kan bare gis til den som tilfredsstiller de krav som er

nevnt i § 10 første til tredje ledd.

Lenke til kommentar

Fylte 21 år, og behovsprøve (dvs. medlemskap og aktivitet) av politiet. Du må ha vært aktivt medlem i seks måneder, før du kan søke eget våpen...

 

Sånn er det i allefall hos meg i Vestfold.

 

Man kan få .22 kaliber til avliving ved fangst i feller (men da kreves det at du faktisk har ett terreng å fange på). Her må du også være 21.

Lenke til kommentar
Fylte 21 år, og behovsprøve (dvs. medlemskap og aktivitet) av politiet. Du må ha vært aktivt medlem i seks måneder, før du kan søke eget våpen...

 

Sånn er det i allefall hos meg i Vestfold.

 

Man kan få .22 kaliber til avliving ved fangst i feller (men da kreves det at du faktisk har ett terreng å fange på). Her må du også være 21.

Altså, du kan kjøpe det til jakt så lenge du er 16 år eller over.

 

Men da må du ta jegerprøven først. ;)

 

PS: Sånn er loven og den gjelder for hele landet. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror det var krav til registrering fra forhandler tidligere, men jeg er usikker på om den regelen gjelder fortsatt...

 

Joule er "slagkraft", og hvor mye energi som lages av kula. Dette er et tall som ofte blir oppgitt ved 100 meter.

 

Norma har en egen metrisk tabell over deres ammo, som du kan lese litt på. Et prosjektil avfyrt fra et luftgevær vil uansett ikke ha så mange joule å skryte av etter 100 meter.

Lenke til kommentar

Mye tull her, for å anskaffe et luftgevær uansett kaliber må du være 18 år.

 

Kaliber over 4.5mm (som 5.5mm osv) må du være 18 og levere våpensøknad hos politiet.

 

Det ikke noe krav til jegereprøve, medlemskap i noe som helst, du må være minimum 18 år med tilfredstillende vandel.

 

Det er ikke noe begrensning i kraft som et luftgevær kan ha i lovverket, det er heller ikke noe poeng å se seg blind på m/s.

 

Gamo og Hatsan (og andre) juger på farten eller bruker svært lette kuler for å oppnå hastighet, det gir ikke mer kraft enn en tung kule i mer moderat hastighet.

 

La oss si Hatsan faktisk får sendt avgårde en 7 grain kule i 375m/s, da har faktisk en børse som sender avgårde en 16 grain kule i 250m/s større kraft/anslagsenergi.

 

I tillegg er høye hastigheter ødeleggende for presisjon, etter min og manges mening er 260-275m/s det ideelle for luftgeværkuler(litt avhengig av kuletype).

Lenke til kommentar
Mye tull her, for å anskaffe et luftgevær uansett kaliber må du være 18 år.

 

Kaliber over 4.5mm (som 5.5mm osv) må du være 18 og levere våpensøknad hos politiet.

 

Det ikke noe krav til jegereprøve, medlemskap i noe som helst, du må være minimum 18 år med tilfredstillende vandel.

 

Det er ikke noe begrensning i kraft som et luftgevær kan ha i lovverket, det er heller ikke noe poeng å se seg blind på m/s.

 

Gamo og Hatsan (og andre) juger på farten eller bruker svært lette kuler for å oppnå hastighet, det gir ikke mer kraft enn en tung kule i mer moderat hastighet.

 

La oss si Hatsan faktisk får sendt avgårde en 7 grain kule i 375m/s, da har faktisk en børse som sender avgårde en 16 grain kule i 250m/s større kraft/anslagsenergi.

 

I tillegg er høye hastigheter ødeleggende for presisjon, etter min og manges mening er 260-275m/s det ideelle for luftgeværkuler(litt avhengig av kuletype).

Jepp dette er rett. Når trådstarter nevnte .22 tenkte jeg automatisk på .22LR, altså salonggevær, som man kan skaffe seg når man er 16 år.

 

Men når det er snakk om et langt mindre dødlig våpen, som et luftgevær i 5.5mm så må man jo være 18 og ha tillatelse fra politimesteren... ;)

Lenke til kommentar
Mye tull her, for å anskaffe et luftgevær uansett kaliber må du være 18 år.

 

Kaliber over 4.5mm (som 5.5mm osv) må du være 18 og levere våpensøknad hos politiet.

 

Det ikke noe krav til jegereprøve, medlemskap i noe som helst, du må være minimum 18 år med tilfredstillende vandel.

 

Det er ikke noe begrensning i kraft som et luftgevær kan ha i lovverket, det er heller ikke noe poeng å se seg blind på m/s.

 

Gamo og Hatsan (og andre) juger på farten eller bruker svært lette kuler for å oppnå hastighet, det gir ikke mer kraft enn en tung kule i mer moderat hastighet.

 

La oss si Hatsan faktisk får sendt avgårde en 7 grain kule i 375m/s, da har faktisk en børse som sender avgårde en 16 grain kule i 250m/s større kraft/anslagsenergi.

 

I tillegg er høye hastigheter ødeleggende for presisjon, etter min og manges mening er 260-275m/s det ideelle for luftgeværkuler(litt avhengig av kuletype).

Jepp dette er rett. Når trådstarter nevnte .22 tenkte jeg automatisk på .22LR, altså salonggevær, som man kan skaffe seg når man er 16 år.

 

Men når det er snakk om et langt mindre dødlig våpen, som et luftgevær i 5.5mm så må man jo være 18 og ha tillatelse fra politimesteren... ;)

Tror det har noe med hvordan folk ser på luftgevær. ''sjekk detta geværet! skal vi teste å skyte deg i halsen eller? gikk jo bra når vi brukte softgun''

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar
Jeg tror det var krav til registrering fra forhandler tidligere, men jeg er usikker på om den regelen gjelder fortsatt...

 

Joule er "slagkraft", og hvor mye energi som lages av kula. Dette er et tall som ofte blir oppgitt ved 100 meter.

 

Norma har en egen metrisk tabell over deres ammo, som du kan lese litt på. Et prosjektil avfyrt fra et luftgevær vil uansett ikke ha så mange joule å skryte av etter 100 meter.

ja og uansett citroen er verdens beste biler :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...