Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pris på nytt sikringsskap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bor i en 4-r leilighet fra 1971 og en kompis som er elektriker vil bytte ut det gamle sikringsskapet vårt for kr 15000,-. Det er 7 kurser og hovedsikring på 35A. Er dette billig? Hva vil et firma ta for samme jobben?

 

 

Sjekket dette ut selv for vel 2 uker siden. Vi har et gammel sikringsskap, med sikringer som må byttes ut av og til. Denne har 7 kurser. Vi hadde en elektriker fra Otera på besøk (han skulle sjekke en sikring som oppførte seg ltitt snålt), og han hadde med et prisforslag på nytt sikringsskap med 8 kurser. Dette skulle han ha 9975 kr (inkl arbeid) for.

 

Da får alle sikringene en jordfeilsbryter, som gjør det vesentlig lettere enn dagens versjon, hvor vi kun har en (som dekker hele systemet). Nivået på sikringene blir også høyere, slik at den tåler med bruk av strøm.

 

Vet ikke om dette hjalp deg så mye, men litt på vei kom du;)

 

Edit: Må også legge til at eg bor i enebolig, sånn i tilfelle det betyr noe siden du bor i leilighet

Endret av Osturn
Lenke til kommentar
Sjekket dette ut selv for vel 2 uker siden. Vi har et gammel sikringsskap, med sikringer som må byttes ut av og til. Denne har 7 kurser. Vi hadde en elektriker fra Otera på besøk (han skulle sjekke en sikring som oppførte seg ltitt snålt), og han hadde med et prisforslag på nytt sikringsskap med 8 kurser. Dette skulle han ha 9975 kr (inkl arbeid) for.

 

Da får alle sikringene en jordfeilsbryter, som gjør det vesentlig lettere enn dagens versjon, hvor vi kun har en (som dekker hele systemet). Nivået på sikringene blir også høyere, slik at den tåler med bruk av strøm.

 

Vet ikke om dette hjalp deg så mye, men litt på vei kom du;)

 

Edit: Må også legge til at eg bor i enebolig, sånn i tilfelle det betyr noe siden du bor i leilighet

 

Takk for svar! Det er alltid kjekt å høre andres erfaringer. Vi har ingen problemer med at sikringene går så jeg tror vi beholder skapet som det er. Vi har fjernvarme og dermed ingen ovner som står og trekker mye strøm. Men vi har lagt varmekabler på badet nå så derfor ble det litt snakk om sikringsskapet. Kompisen min har lagt opp ny kurs med ny sikring/jordfeil.

 

If it ain't broke, don't fix it. Eller hur?

Lenke til kommentar

Ja, med den løsningen du snakker om der, så behøver du ikke bytte ut høres det ut som:)

 

Eg blir pent nødt til å bytte når huset skal pusses opp. Og det er eg egentlig glad for. Får et mye mer stabilt strømnett i huset og man er med flere jordfeilbrytere godt forsikret mot strømbrudd. I dag kan vi jo risikere at vi er borte en helg, også har strømmen gått på fredagen. Tror ikke det er så kult å åpne fryseren og se all maten ødelagt...

Lenke til kommentar
Ja, med den løsningen du snakker om der, så behøver du ikke bytte ut høres det ut som:)

 

Eg blir pent nødt til å bytte når huset skal pusses opp. Og det er eg egentlig glad for. Får et mye mer stabilt strømnett i huset og man er med flere jordfeilbrytere godt forsikret mot strømbrudd. I dag kan vi jo risikere at vi er borte en helg, også har strømmen gått på fredagen. Tror ikke det er så kult å åpne fryseren og se all maten ødelagt...

 

Hva mener du med at jordfeilbrytere gjør deg godt forsikret mot strømbrudd? Vil ikke en jordfeilbryter kutte strømmen om en jordfeil oppstår? Jeg hakke peil så jeg må bare spørre :)

Lenke til kommentar
Ja, med den løsningen du snakker om der, så behøver du ikke bytte ut høres det ut som:)

 

Eg blir pent nødt til å bytte når huset skal pusses opp. Og det er eg egentlig glad for. Får et mye mer stabilt strømnett i huset og man er med flere jordfeilbrytere godt forsikret mot strømbrudd. I dag kan vi jo risikere at vi er borte en helg, også har strømmen gått på fredagen. Tror ikke det er så kult å åpne fryseren og se all maten ødelagt...

 

Hva mener du med at jordfeilbrytere gjør deg godt forsikret mot strømbrudd? Vil ikke en jordfeilbryter kutte strømmen om en jordfeil oppstår? Jeg hakke peil så jeg må bare spørre :)

 

Eg forklarte meg sikkert skikkelig dårlig:)

 

Det eg mente var at med en jordfeilbryter på hver sikring så går ikke strømmen i hele huset dersom en sikring blir overbelastet. For slik "luksus" har ikke eg ennå, da eg kun har 1 jordfeilbryter. Derfor kan eg komme til å bli møtt av en kjip overraskelse i fryseren vår:)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at folk er så redd for fryserne sine.

At maten blir dårlig nedi der over helga er forresten en myte for om lokket ikke åpnes tåler fryseren å stå strømmløs i 3 dager.

Derimot har man et hus med gamle skrusikringer og går over til automatsikringer kan man risikere at sikringene ryker oftere med automatsikringer en med de gamle patronene.

Årsaken er enkelt og greit at skrusikringer tåler 70% overlast i 1 time mens dagens automatsikringer tåler 15% overlast i løpet av 1 time.

Så er problemet at sikringene går ofte er ikke skifte til automatsikringer nødvendigvis ikke en fullgod løsing på problemet.

Da må det flere kurser til og oppdeling av eksisterende kurser.

 

Når det er sagt så erprisnivået på bytte av sikringsskap litt individuelt fra by til by og firma til firma.

Noen tar jobben for under 10 000.- mans andre opererer med priser på 15 000.-

Men 15000 for et enkelt bytte er en pris som ligger i toppsjiktet.

Lenke til kommentar

Dagens automatsikringer tåler mellom 13 og 45% over merkestrøm før de løser ut.

 

Frysebokser holder lenge uten strøm, frysekskap gjør ikke det.

 

Passende pris for rehab-pakke med 8 jordfeilautomater, nytt overbelastningsvern etc er ca 8000, + jobb. Da her elektriker god margin også på materiellet.

Lenke til kommentar
Snakker du om over last eller overlast i løpet av 1 time?

Dagens automater løser ut på 15% over i løpet av 1 time.

Gamle FAZ automater løser ut på 45% overlast på samme tiden.

Dette er tall jeg har fått fra moeller norge pr. telefon.

Du kan gå inn på tabellene for utløsningskarakteristikker på hvilken som helst automat som er godkjent i EU/EØS, og du vil se at 1,13-1,45 er standard for langvarig overlast.

Lenke til kommentar

jeg oppfatter det slik att du har fått tilbud om 15000kr svarte kroner for nytt skap.

 

Er elektriker selv, og skal vel ikke si att jeg aldri har gjort "momsfritt" arbeide for venner og familie. Men å bytte sikringskap tar jeg aldri på meg utenom arbeidstid.

Du som kunde må kunne dokumentere att arbeidet og utstyret er gjort etter gjeldene forskrifter. Dette gjør du via samsvarerklæringen som du får fra firmaet. Dette får du ikke dersom det er svart.

 

Får du kontrollør på besøk, så må du da få et firma til å godkjenne installasjonen. Dette hadde ikke jeg gjort uten å gå grundig gjennom skapet og tilkoblinger i allefall. Så det kan bli dyrt.

 

Tilbudet du har fått er heller ikke spesiellt billig. På lignende jobber jeg har vært på med ca samme antall kurser, så ligger prisen på 6000-12000 kr. Variasjonen her går på om skapet er påvegg eller innfelt, tilfredstillende jording og diverse utfordringer som kan dukke opp underveis. Skal ikke si att det aldri kan komme opp mot 15, men dette er skjeldent, og da med alt av papirer og garantier.

 

Tror din venn vil gjøre seg rik på din dumhet (og sin egen), og jeg mistenker han for ikke å ha innsikt i hva han egentlig driver med.

Lenke til kommentar

Bare for å ha det sagt så varierer prisene mye fra sted til sted.

Tror neppe man kommer over så lave priser i f.eks. Oslo, Bergen og Trondheim mens man på mindre steder kan komme så lavt som i priseksemplet eller enda lavere.

Men en god tommelfingerregel er og spørre om pris fra flere. (banne i kirka)

 

Bare vært obs på at det er samme løsningen du får fra alle for noen velger simplere løsninger av typen forrankoblet 100mA jordfeilbryter på vanlige kurser og en 30mA jordfeilbryter på kursene som krever dette.

Da blir det billig men man får et dårligere anlegg en med 1 jordfeilbryter på hver kurs.

Andre kan til og med velge og droppe jordfeilbryter på kursene med unnak av bad og stikk ute.

Nevner det bare for jeg har sett mange rare løsninger hjemme hos folk.

Det er om og gjøre at man ikke sammenligner epler og pærer.

Lenke til kommentar
Bare for å ha det sagt så varierer prisene mye fra sted til sted.

Tror neppe man kommer over så lave priser i f.eks. Oslo, Bergen og Trondheim mens man på mindre steder kan komme så lavt som i priseksemplet eller enda lavere.

Likevel 15 000 kr for det trådstarter nevnte i svartarbeid er rene ranet, enkelt å greit.

 

Hadde ALDRI tilbudt meg å jobbe for venner til overpris, skulle jeg gjort en jobb for en bekjent eller venn hadde han KUN betalt for materiellet.

 

Når det gjelder store og viktige jobber som sikringsselskap er det nok uansett best å leie inn en elektriker med ett autorisert firma bak seg.

 

Husk, selv om personer som utfører arbeid har fagbrev er det IKKE lovlig arbeid før man er autorisert. Denne autorisasjonen får man som oftest gjennom firmaet.

Lenke til kommentar

Ja dreier det seg om svart arbeid er dette ran på åpen gate utvilsomt og vennskapet varer akkurat så lenge som det tar før tilsynet kommer på kontroll for da ber de om samsvarserklæring som hverken foreligger eller kan fremskaffes og da er det runde med installasjonsfirma som skal ha betalt for sjekk av skapet, for å lage lage samsvarserklæring samt sende inn feilskrivet du fikk at tilsynet som de også tar penger for.

 

I tillegg kommer problemet med brutt måleplombe og beskyldninger om tyveri av strøm fra kraftleverandøren.

Så det kan bli en riktig så koselig historie dette.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...