Gå til innhold

Canon Eos 350D vs. dagens entry-modeller.


Anbefalte innlegg

Er ny i speilrefleks verdenen, så vet ikke hvor store endringer (forbedringer) det er mellom et eldre kamera som Canon EOS 350D og dagens modeller som f.eks. Olympus E-420/E-450, Canon EOS 1000D og Nikon D3000.

 

Vurderer å kjøpe en brukt 350D som en rimelig inngangsbillett til speilrefleks, for å se om dette er noe for meg.

 

Har det skjedd såpass mye i markedet at 350D er utdatert, eller kan den være et greit alternativ hvis prisen er riktig? Hva er evt. forskjellene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ny i speilrefleks verdenen, så vet ikke hvor store endringer (forbedringer) det er mellom et eldre kamera som Canon EOS 350D og dagens modeller som f.eks. Olympus E-420/E-450, Canon EOS 1000D og Nikon D3000.

 

Vurderer å kjøpe en brukt 350D som en rimelig inngangsbillett til speilrefleks, for å se om dette er noe for meg.

 

Har det skjedd såpass mye i markedet at 350D er utdatert, eller kan den være et greit alternativ hvis prisen er riktig? Hva er evt. forskjellene?

 

Jeg solgte mitt 50D og menst jeg ventet på min 7D så brukte jeg en 350D.

Du kan trygt kjøpe den som begynnerkamera,det har mindre skjerm og div andre småting enn dagens entrymodeller, men på bildekvaliteten er det ikke store forskjellen, dog ville jeg byttet ut kitlinsen med den som heter 18-55 IS

Lenke til kommentar

Det er fullt på høyde med de billigeste innstegsmodellene.

 

Hvis du går for Olympus burde du helle se på E5xx serien grunnet innebygget stabilisering og Nikon D3000 har ikke innebygget fokusmotor så der har du litt dårligere utvalg av autofokusobjektiver,Canon 1000D er strippet endel for og få ned prisen.

Så et 350D i god stand vill det uten problem være på høyde med disse,eneste aberet er at orginalobjektivet som følger med ikke går for og være blandt de beste kitobjektivene som finnes,men får du det billig nok kan du oppgradere objektivet med et bedre eller et veldig mye bedre objektiv.Som du sikkert forstår så er et godt objektiv alfa omega angående bildekvaliteten.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takker for kjappe svar.

 

At Nikon D3000 ikke har innebygget fokusmotor viste jeg ikke. Er det andre kameraer jeg bør "passe meg for" som ikke har innebygget AF? Tenker da blant de rimeligere modellene på dagens marked, evt. populære utgåtte modeller. Antar at EOS 350D har innebygget fokusmotor siden du ikke nevnte det?

 

Har sett litt på dette tilbudet: Nikon D3000 + 18-55mm + 55-200MM til 4499,-

Begge har AF, men er det IS på de to kit objektivene som følger med? Det står "Uten VR" i teksten, men vet ikke om det gjelder begge objektivene. På bildet av 18-55mm kan man lese at det står VR...

 

Hvordan "dekoder" man informasjonen i navnene på objektiver egentlig? Har fått med meg at IS/VR=stabilisator, og antar AF=autofokus. Men bruker tredjeparts produsenter de samme forkortelsene? Og hva med alle de andre bokstavene?

Jeg har lest noen artikler om objektiver, men ikke funnet noen som forklarer forkortelsene på en enkel måte.

Lenke til kommentar

Jeg har selv 350D, og bruker den sammen med 30D. Kameraet i seg selv er helt kurant, men dersom du har mulighet, vil jeg anbefale deg å skaffe noe med støvfjernings-funksjon. Hverken 350D eller 30D har dette, og det er et pes hver gang det blir for mye støv på sensoren. Jeg får ikke engang tak i sensorrens til en OK penge lenger. :ohmy:

Lenke til kommentar
Jeg har selv 350D, og bruker den sammen med 30D. Kameraet i seg selv er helt kurant, men dersom du har mulighet, vil jeg anbefale deg å skaffe noe med støvfjernings-funksjon. Hverken 350D eller 30D har dette, og det er et pes hver gang det blir for mye støv på sensoren. Jeg får ikke engang tak i sensorrens til en OK penge lenger. :ohmy:

 

støvfjerningsfunksjonen er oppskrytt, etter x antall objektivbyttinger må en rense uansett, en blåsebelg til en 100 lapp fikser den saken :cool:

Lenke til kommentar

Ja.. pes. Oppdaga nye flekker i dag. Rensa for ikke så lenge siden så håper de ikke sitter fast. Var ekkelt å bruke de swabsene på sensoren. Satt med følelsen at jeg gjorde noe jeg ikke burde gjøre..

 

Så det ikke blir helt OT.. 350D har ikke fokusmotor den. Trenger heller ikke det siden Canon etter det jeg forstår har det i objektivet. Om jeg sier feil nå blir det nok rettet på..

Lenke til kommentar
Takker for kjappe svar.

 

At Nikon D3000 ikke har innebygget fokusmotor viste jeg ikke. Er det andre kameraer jeg bør "passe meg for" som ikke har innebygget AF? Tenker da blant de rimeligere modellene på dagens marked, evt. populære utgåtte modeller. Antar at EOS 350D har innebygget fokusmotor siden du ikke nevnte det?

 

Har sett litt på dette tilbudet: Nikon D3000 + 18-55mm + 55-200MM til 4499,-

Begge har AF, men er det IS på de to kit objektivene som følger med? Det står "Uten VR" i teksten, men vet ikke om det gjelder begge objektivene. På bildet av 18-55mm kan man lese at det står VR...

 

Hvordan "dekoder" man informasjonen i navnene på objektiver egentlig? Har fått med meg at IS/VR=stabilisator, og antar AF=autofokus. Men bruker tredjeparts produsenter de samme forkortelsene? Og hva med alle de andre bokstavene?

Jeg har lest noen artikler om objektiver, men ikke funnet noen som forklarer forkortelsene på en enkel måte.

 

Ingen av Canon sine EOS kameramodeller har innebygget fokusmotor,den funksjonen har dem i alle orginal objektivene.Så ved kjøp av 3parts objektiver må man kontrollere nøye at objektivene har det innebygget

 

Når det gjelder IS/VR så hender det at butikkene bruker "feil bilde" i annonser,de aller billigeste tilbudene er normalt uten IS/VR.Du er nødt til og finlede og kontakte butikkene for og få en bekreftelse,gjerne skriftelig da det har hendt at kjøpere selv da har fått feil objektiv.

Lenke til kommentar
Så det ikke blir helt OT.. 350D har ikke fokusmotor den. Trenger heller ikke det siden Canon etter det jeg forstår har det i objektivet. Om jeg sier feil nå blir det nok rettet på..

Du har helt rett i at Canon har autfokus i objektivet. Det er et par spesialobjektiver som har manuell fokus; men de er for spesiellt interesserte.

 

Ingen av Canon sine EOS kameramodeller har innebygget fokusmotor,den funksjonen har dem i alle orginal objektivene.Så ved kjøp av 3parts objektiver må man kontrollere nøye at objektivene har det innebygget

Alle tredjepartsobjektiver til Canon har innebygd autofokus, da EOS serien aldri har hatt motor i huset. Det finnes tredjepartsobjektiver til Canon som har manuell fokus; men de er manuelle på alle fatningene som de finnes til.

 

Når det gjelder IS/VR så hender det at butikkene bruker "feil bilde" i annonser,de aller billigeste tilbudene er normalt uten IS/VR.Du er nødt til og finlede og kontakte butikkene for og få en bekreftelse,gjerne skriftelig da det har hendt at kjøpere selv da har fått feil objektiv.

Et godt poeng, og et godt råd.

 

Tom

Lenke til kommentar

Her må jeg som nikonist slenge meg inn i D3000 (og D40, D60 og D5000) sitt forsvar: Mangelen på autofokusmotor er lite relevant for nybegynnere, selv om det stadig er dem som bringer det opp. Det fins i dag nok av AF-S-objektiver der ute, alle gir autofokus.

 

I farten kommer jeg på to (2!) fastobjektiver som kan savnes:

Nikons utmerkede, lille 50mm 1,8 og 85mm 1.8 AF-D. Øvrige kandidater ligger i en pris- og bruksklasse der man like gjerne kan koste på seg et semiprofft kamerahus.

 

Og jo: startpakken med 18-55 og 55-200 (med VR) er en bra start.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...