Gå til innhold

Bytte ut iphone, med hva?


Anbefalte innlegg

Newton, skal vi starte en tråd om iphone vs droid kamera tråd? Jeg vet jeg har rett og kan diskutere deg hull i hodet : p

 

cheerz..

Hehe, kanskje det... :D Du er uten tvil kunnskapsrik og har mange gode poeng. All respekt for det.

Vi blir neppe helt enige, men jeg tror mye bunner i at vi betrakter saken fra litt forskjellige perspektiv. Les det første inlegget mitt en gang til - jeg sier ikke at iPhone tar bedre bilder i alle situasjoner, eller at iPhone har et teknisk bedre kamera - jeg gir et eksempel på at det er mange andre faktorer enn megapixler og teoretiske egenskaper som gjør brukbare bilder, og at i gitte situasjoner kan en iPhone produsere bedre bilder enn en telefon som på papiret har et bedre kamera.

Jeg kan en del om fotografering og bilder, men i dette tilfellet har jeg bedømt bildene ut fra det jeg ser, og ikke ut fra mulighetene for manipulering eller hvordan bildene kanskje kunne vært tatt. En bedre fotograf kunne tatt bedre bilder med begge telefonene, men jeg tar det for gitt at forskjellene er reelle for en typisk amatør uten spesiell fototeknisk kunnskap, og som lar automatikken styre det meste. Droid har etter det jeg har lest i flere tester åpenbart en del svakheter i firmware/software i kameradelen, som gjør at man i en del situasjoner sliter med å oppnå ønsket resultat.

 

Droid har potensiale til å produsere bilder som er bedre egnet som grunnlag for korrigering/manipulering på PC til et bedre sluttresultat, enn det iPhone 3GS klarer i mange situasjoner. Dette på grunn av det dynamiske omfanget som du så utmerket forklarer om, og fortsatt ikke så mye på grunn av megapixler. Men man skal jobbe litt for å korrigere resultatet av en autofokus som ikke fungerer bra nok, eller at motivet smatt unna fordi kameraet gjorde at du brukte 4 sekund i stedet for 1 på å ta bildet. Det er forskjell på teknisk bildekvalitet og kvaliteten på bildet - det dreier seg om å fange et motiv, og det er i de fleste tilfeller viktigere enn små forskjeller i teknisk kvalitet. Jeg tror man kan konkludere med at begge telefoner har store svakheter og begrensninger brukt som kamera, og kan spolere motiv på hver sine måter - men begge telefoner er også i stand til å ta gode bilder i de rette hender og under optimale betingelser ;)

 

Stopper her, dessverre er det ikke nok tid i verden til at jeg kan føre slike lange diskusjoner om alle tema og deltema som interesserer. Kommer kanskje tilbake til saken... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, har vært noen dager på jobbreise, og ser at det er heftig debatt om iPhone vs Droid. Bare synd at denne ikke kommer hit på lenge enda.

 

Denne uken slippes vel HD2, så jeg har planer om å dra å fikle litt med den !

Ellers har nok newton rett i mye, at iPhone dekker behovet mitt, men i og med at jeg bruker mobilkamera mye med jobb, så er det en liten vesentlig mangel :) Det trenger ikke være 12 mpx og superbra. Men såpass godt at jeg slipper å ta med ting/dokumenter som skal hurtig-taes-bilde-av ut på fortauet... :)

 

Mulig at bare fotolys eller enkel blits på kamera kan løse det. Som sagt før så tar iPhone gode nok bilder ute sånn sett, men takler ikke innebilder.

 

- Og til de som lurte: nei jeg har ikke tenkt å beholde iPhone, eller la inn innlegg for billig underholdning. Da skrur jeg heller på tv.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...