Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Si opp fast jobb til fordel for vikariat


avlvl

Anbefalte innlegg

Hei, kan det få konsekvenser på evt. fremtidig arbeidsledighetstrygd hvis jeg sier opp en fast jobb, til fordel for et vikariat? Hvis jeg ikke får forlenget eller nytt vikariat (eller fast jobb), får jeg da arbeidsledighetstrygd selv om jeg sa opp en fast jobb?

 

Hvis noen lurer, er det karrieremessig en fordel å takke ja til dette vikariatet, derfor vurderer jeg det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil kunne være snakk om at du får forlenget karenstid, jf folketrygdloven § 4-10 første ledd. Etter bestemmelsen er det et vilkår for å bli ilagt dette at man har sagt opp eller sluttet "uten rimelig grunn". Utgangspunktet er at man har plikt til å holde på sitt arbeid, og det faktiske spørsmålet som reiser seg er hvorvidt din handlemåte tilsier at du skal nyte godt av vernet som egentlig gjelder de som blir ufrivillig arbeidsløse.

 

Dersom vikariatet varer lenger enn 6 måneder vil man ikke kunne holde det mot deg at du sa opp en fast jobb, jf folketrygdloven § 4-10 fjerde ledd. Hvis det varer kortere enn et halvt år heller jeg til at din "karrieremessige situasjon" er et moment du selv må ta risikoen for i et slikt tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...