Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nyere bruktbil 200 - maks 300000


simenas

Anbefalte innlegg

Hei,

Kikker på biler om dagen i prissegment 200 - 300.000

Har prøvekjørt Volvo V50 på bilia, eks: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19358076

Har også prøvekjørt golf: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19466827

 

Likte begge veldig godt, men golfen er klart den kraftigste motormessig. Volvoen jeg kjørte var en "Drive", dvs

ganske klimavennlig, og man ble ikke akkurat trykket bakover i setene under akselerasjon. Så plassmessig vinner

volvo, mens golfen m 2.0 TDI motor vinner på kjøreglede, da jeg synes det er stas med litt power under panseret,

og jeg tror ikke denne motoren er noen klimaversting heller.

 

Men jeg er ute etter tips om andre biler i samme kategori, dvs en kombinasjon av V50 plassen og kanskje til og med større, men med mere punch under panseret, maks pris 300000

 

Noen tips?

 

- sims

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg glemte å nevne at det må være en bra vinterbil, siden jeg kommer til å kjøre nordover snart.

Det er også litt av utgangspunnktet. Når jeg testkjørte disse fikk jeg delvis testet "antispinn" på begge to siden jeg kjørte gjennom glatte partier. Jeg sier delvis fordi en litt glatt sving på Østre Aker vei, ikke er det samme som kjøring i kyststrøk og på fjellet på vinterstid nordpå. Tror dog ikke jeg trenger firehjulstrekker.

Lenke til kommentar

av min erfaring går 320d like bra på sommer som vinter... det er også en fantastisk trekkbil med sine over 400NM

 

antispinn som jeg har på min opel omaga syntes jeg var bra, helt til jeg prøvde fatterns 320d :)

 

akselerasjonen er kraftig, og bremsene er nesten for bra.. etter å lenge kjørt eldre biler med litt dødgang på bremsen satt jeg klistra i frontruta etter en liten test da jeg skulle sjekke om det var glatt... noe det ikke var :p

 

ellers ligger den godt i svingene, ikke rart da BMW er kjent for å ha blant de beste bilene når det gjelder kjøreglede og komfort

Lenke til kommentar
av min erfaring går 320d like bra på sommer som vinter... det er også en fantastisk trekkbil med sine over 400NM

 

antispinn som jeg har på min opel omaga syntes jeg var bra, helt til jeg prøvde fatterns 320d :)

 

akselerasjonen er kraftig, og bremsene er nesten for bra.. etter å lenge kjørt eldre biler med litt dødgang på bremsen satt jeg klistra i frontruta etter en liten test da jeg skulle sjekke om det var glatt... noe det ikke var :p

 

ellers ligger den godt i svingene, ikke rart da BMW er kjent for å ha blant de beste bilene når det gjelder kjøreglede og komfort

 

Ok, da har jeg en mission om å finne en bra bmw i Oslo regionen, og prøvekjøre.

Lenke til kommentar

Det kan gi noen fordeler med bedre styrefølelse og bedre kontroll i svinger ettersom ikke fremhjulene gjør alt "arbeidet", men du trenger ikke nødvendigvis merke så mye til det. Det er også forskjellige meninger om hvorvidt det er av betydning. Hadde det vært helt betydningsløst hadde neppe BMW fortsatt med bakhjulsdrift, for forhjulsdrift er billigere å produsere.

 

Bakhjulsdrift kan, merk kan, være en liten ulempe dersom du skal opp en bratt bakke på vinterføre, ettersom du ikke har en tung motor rett over drivhjulene. Disse bilene har derimot 50/50 vektfordeling mellom for- og bakaksel, så det burde ikke bli noe problem. Dersom du har mye bagasje bak i bilen, eller en tilhenger, forander jo også det egenskapene ved å legge mer vekt på bakakselen.

Lenke til kommentar

Bakhjulsdrift gir imo flere fordeler i forhold til forhjulsdrift. Feks på vinterføre mener jeg at det er uheldig å ha drift på hjulene du styrer med (gjelder selvsagt ikke 4wd).

 

Bakhjulsdrift gir bedre vekfordeling, bmw har 50/50 vektfordeling, mens de fleste bilene med forhjulstrekk har noe rundt 60/40.

 

Grunnen til at de fleste biler produseres med forhjulsdrift er fordi det gir mye lavere produksjonskostnader i tillegg til at bilen får noe lavere vekt.

 

Pga aggressiv (og feil) markedsføring av biler med fwd på 70 og 80 tallet er det mange som tror at forhjulstrekk er bedre og sikrere å kjøre med.

 

EDIT: Ser jeg er litt treg i forhold til grizzlyx

Endret av Michael Knight
Lenke til kommentar

V50 2.0D er absolutt en flott bil, når det gjelder kjøre egenskaper. Drar godt, ligger bra på veien og du må virkelig jobbe for å skli ut når det er glatt ute (og ja, jeg prøver HARDT!) Men jeg synes, pga sikkerhet, at stolpene er dårlig plassert. Siden stolpen er veldig stor noe som gjør at du får en litt stor blindsone fremover til venstre. Midtstoplen (der bakdøra er festet) er litt langt bak, noe som gjør at det litt vanskelig for folk med litt bein å komme seg inn og ut .. Det er ikke en bil for 5 voksne! :p

 

Du har ikke sett på Passat 2.0TDi? Evt en Saab 9-3SE 2.0T?

Lenke til kommentar

Har kikka på ein del biler i samme priskategori, dog litt andre krav enn deg.

BMW falt ut av dei bilane eg kikka på rett og slett fordi likt utstyrt BMW kontra volvo, Ford, Toyota, Volkswagen... BMWen låg minimum 50K over dei andre ofte opp mot 100K, noko som betydde at bilen måtte vere ca 3 år eldre enn tilsvarande frå dei andre produsentene.

 

Så vil eg anbefale deg å sjekke kva forsikring kjem på før du slår til på kjøpet, BMWer, Golfer og andre typisk ungdomsbiler kan ha ha ein stygg forsikringssum, og med bil til 200-300 er det ganske god ide å ha full kasko.

Lenke til kommentar
Har kikka på ein del biler i samme priskategori, dog litt andre krav enn deg.

BMW falt ut av dei bilane eg kikka på rett og slett fordi likt utstyrt BMW kontra volvo, Ford, Toyota, Volkswagen... BMWen låg minimum 50K over dei andre ofte opp mot 100K, noko som betydde at bilen måtte vere ca 3 år eldre enn tilsvarande frå dei andre produsentene.

 

Så vil eg anbefale deg å sjekke kva forsikring kjem på før du slår til på kjøpet, BMWer, Golfer og andre typisk ungdomsbiler kan ha ha ein stygg forsikringssum, og med bil til 200-300 er det ganske god ide å ha full kasko.

 

Sjekket golf 2.0 TDI og Volvo V50 2.0, omtrent samme sum å forsikre de to. Har bare sjekket ett forsikringsselskap, og jeg vet ikke hvor mye det varierer mellom de ulike bilmodellene fra selskap til selskap.

 

Hadde et lite uhell i fjor der jeg kjørte på en venstrepolitiker bakfra i et kryss i Oslo, derfor har jeg ikke maks bonus, så forsikringssum spiller en rolle her.

Lenke til kommentar
Hadde et lite uhell i fjor der jeg kjørte på en venstrepolitiker bakfra i et kryss i Oslo,

Må bare spørre: Var det tilfeldig at det var en venstrepolitiker? :p

 

Ja, faktisk, det var ikke politisk motivert å kjøre på venstrepolitikeren. Det var ikke Sponheim heller, men han tåler uansett en trøkk! En annen variant: "Jeg trodde jeg kjørte på en bil, men så viste det seg å være egoet til Lars Sponheim".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...