Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte av reg. reim. - ca. pris (antall timer arbeid)?


Marbash

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en bil som nå har gått 270 000, og reg. reim ble sist byttet på 182 000 (i følge verkstedkvittering fra forrige eier). Etter det jeg har hørt så skal denne reima byttes hver 90 000km.

 

To spm: Er det veldig stor fare for at den ryker hvis det går noen km over? Og som emnetittelen sier; hvor lang bruker som regel et verksted på denne jobben?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

på min 97 omega 2,5v6 skal reima byttes hver 60000, men den røyk på 54000..., men det varierer jo, og det kan ha vert uflaks også... motoren ble heldigvis ikke føkka da jeg hadde mine anelser..

 

selv bruker jeg å skifte reim i sverige, da de gjør det for 3-4000, mot de fleste som skal ha 7-11000 her...

 

av erfaring bruker de mellom 2-3timer avhengig av hvor mye deksler og slikt som må skrus av

Lenke til kommentar
på min 97 omega 2,5v6 skal reima byttes hver 60000, men den røyk på 54000..., men det varierer jo, og det kan ha vert uflaks også... motoren ble heldigvis ikke føkka da jeg hadde mine anelser..

 

selv bruker jeg å skifte reim i sverige, da de gjør det for 3-4000, mot de fleste som skal ha 7-11000 her...

 

av erfaring bruker de mellom 2-3timer avhengig av hvor mye deksler og slikt som må skrus av

 

vis dette er tilfelle, burde det ikke koste så alt for mye på mitt merkeverksted hvor de tar 700,- per arbeidstime, og reima har jeg funnet ut at koster rundt 700,- Og etter min regning da, så burde det hvertfall ikke komme over 4000,-?

Lenke til kommentar

Kommer veldig an på forskjellige faktorer.

 

1. Hvor mye koster delene? Stor forskjell her. Mazda ville ha 6500kr for alle delene til min reg.reim + vannpumpe. BilXtra hadde samme delene til 4000kr.

2. Er det god plass? Det tar ca 40min å bytte reg.reim på en Peugeot 206 1.4. På min, Mazda 626 v6 regner man minst 4 timer. Dette er mye pga tilgjengelighet ol.

3. En eller to kammer?

4. Timespris?

Hvis du får en pris du syns er for høy av verkstedet så kan du trøste deg med at du ikke har min bil. 12.000kr for reg.reim bytte er tyveri! :wallbash:

Lenke til kommentar
på min 97 omega 2,5v6 skal reima byttes hver 60000, men den røyk på 54000..., men det varierer jo, og det kan ha vert uflaks også... motoren ble heldigvis ikke føkka da jeg hadde mine anelser..

 

selv bruker jeg å skifte reim i sverige, da de gjør det for 3-4000, mot de fleste som skal ha 7-11000 her...

 

av erfaring bruker de mellom 2-3timer avhengig av hvor mye deksler og slikt som må skrus av

 

vis dette er tilfelle, burde det ikke koste så alt for mye på mitt merkeverksted hvor de tar 700,- per arbeidstime, og reima har jeg funnet ut at koster rundt 700,- Og etter min regning da, så burde det hvertfall ikke komme over 4000,-?

Huysk at i tilegg til reima må du også ha strammehjul + evt løpehjul. Om vannpumpa går på reima må denne også byttes

Lenke til kommentar
på min 97 omega 2,5v6 skal reima byttes hver 60000, men den røyk på 54000..., men det varierer jo, og det kan ha vert uflaks også... motoren ble heldigvis ikke føkka da jeg hadde mine anelser..

 

selv bruker jeg å skifte reim i sverige, da de gjør det for 3-4000, mot de fleste som skal ha 7-11000 her...

 

av erfaring bruker de mellom 2-3timer avhengig av hvor mye deksler og slikt som må skrus av

 

vis dette er tilfelle, burde det ikke koste så alt for mye på mitt merkeverksted hvor de tar 700,- per arbeidstime, og reima har jeg funnet ut at koster rundt 700,- Og etter min regning da, så burde det hvertfall ikke komme over 4000,-?

Huysk at i tilegg til reima må du også ha strammehjul + evt løpehjul. Om vannpumpa går på reima må denne også byttes

 

 

sjekka litt på kvitteringer her nå og prisen var:

 

vannpumpe: 1000

reim: 700

strammejul og slikt: 600

arbeid 500pr time - tid brukt: 5 timer

 

Total 4800kr SEK = CA 3900 NOK

Lenke til kommentar
på min 97 omega 2,5v6 skal reima byttes hver 60000, men den røyk på 54000..., men det varierer jo, og det kan ha vert uflaks også... motoren ble heldigvis ikke føkka da jeg hadde mine anelser..

 

selv bruker jeg å skifte reim i sverige, da de gjør det for 3-4000, mot de fleste som skal ha 7-11000 her...

 

av erfaring bruker de mellom 2-3timer avhengig av hvor mye deksler og slikt som må skrus av

 

vis dette er tilfelle, burde det ikke koste så alt for mye på mitt merkeverksted hvor de tar 700,- per arbeidstime, og reima har jeg funnet ut at koster rundt 700,- Og etter min regning da, så burde det hvertfall ikke komme over 4000,-?

Huysk at i tilegg til reima må du også ha strammehjul + evt løpehjul. Om vannpumpa går på reima må denne også byttes

 

 

sjekka litt på kvitteringer her nå og prisen var:

 

vannpumpe: 1000

reim: 700

strammejul og slikt: 600

arbeid 500pr time - tid brukt: 5 timer

 

Total 4800kr SEK = CA 3900 NOK

Det var da slett ikke ille, i forhold til mange andre skrekkeksempler. Hvor i Sverige var det du fikk dette gjort da?

Lenke til kommentar

i Karlstad... er et lite verksted jeg har vert på et par ganger... husker ikke hva det heter men... står ikke noe på kvitteringa heller :p

 

det som var flaks var at da regreima røyk på54k KM, var jeg bare 3 mil unna Karlstad, og fikk en hyggelig svenske til å taue meg dit, da han selv bodde der..

 

var faktisk å drakk kaffe hos han mens de fiksa bilen..

 

er det noe nordmenn har å lære av svenskene så er det gjestfrihet!

 

 

trur kanskje det mest fenomenale var at det lille stedet hadde alle delene liggende også :S nesten litt sykt..

Endret av vesleengen
Lenke til kommentar
regkjede FTW :new_woot:

 

trenger aldri å bytte ;P

 

Yeh, tenkte på detta jeg også.. Hvorfor er det egentlig ikke kjede på alle biler, må da være mye lettere? :S

 

Nå har jeg for øvrig funnet ut (etter å ha snakket med merkeverksted), at det er bytteinterval på 120 000, så det vil si at jeg har enda 30 000 å gå på. :)

Lenke til kommentar
Om du har mulighet, så ta stor service i sverige, så får du sjekket hele bilen din. Vi bruker kun merkeverksted der, og sparer ca 60%+kursen i forhold til norsk merkeverksted.

 

De var det visst en god del å spare ja. Tror jeg må lære meg til å sjekke litt mer rundt (også i Sverige) når det kommer til rep. av bil. Ser nå at det er en god del å spare hvis man er litt bevisst på dette og tar seg litt tid. Hittil har jeg vært blind, og satt bilen rett på merkeverksted her jeg bor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...