Gå til innhold

Kommentar til XNA TowerDefence


Anbefalte innlegg

Er veldig enig i at man lærer mye av spillprogrammering. Synes generelt sett dette burde være MINST valgfag på alle IT-linjer (programmeringslinjer) da det inngår matematikk, programmering, prosjektstyring, rapportering osv. Alt det informatikere skal kunne kort og godt :)Man bruker som regel også veldig oppdatert teknologi, som f. eks. C#/.NET/XNA.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yepp. Selv lagde jeg et spill da jeg gikk på UiA, men ikke før i tredjeklasse med c++ + SDL. Eller... jeg lagde faktisk et spill i førsteklasse og. Etter å ha hatt java et halvt år lagde jeg et 2D skatespill. Haha, var så dårlig :D

 

Men nå er jeg en gamer da, og jeg har visst veldig lenge at spillutvikling jeg vil holde på med. Noen studenter er helt blotta for ideer og vet ikke helt hva de skal gjøre, men det er som du sier: å utvikle et spill er en prosess om innvolverer alle sider av et prosjektarbeid og i motsetning til en tørr og kjedelig kontorapplikasjon som kun vekker interesse hos læreren så kan man ende opp med et produkt som flere for øynene opp for.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå begynner det virkelig å komme seg. Fint om du legger ut en betaversjon når det blir litt mer ferdig :)

 

Ett spørsmål; Hvordan er reglene ang. den pakken med grafikk du lastet ned fra creators.xna.com? Har du lov til å bruke det hvis du skal legge ut som indie-game, eller må du lage egne grafiske komponenter etterhvert?

Lenke til kommentar

Hehe... takk skal du ha (synes det begynner å hjelpe seg her selv! :D :D)

 

Angående gfx pakken så la jeg inn en post på forumet du finner på creators.xna.com og du kan visst bruke det til hva du vil.

Jeg er, however, litt usikker på hvorvidt de kommer til å slippe igjennom spillet ut på Indiekanalen til XBOX live med den grafikken.

Men akkurat nå vil jeg bare kode på og lage et spill. Jeg anser det fleksibelt nok (ennå iaff) til at jeg på et senere tidspunkt kan bytte ut grafikken om jeg finner en gfx artist som har lyst å jobbe sammen med meg (hint hint hint :-), jeg er koder IKKE photoshop wizard :D)

Lenke til kommentar

God ide Lek1, men tror jeg har en limit på at jeg kun har en angripsanimasjon for sverdman når han er vendt mot høyre.

 

Grafikken jeg har lasta ned er ganske begrenset, skulle gjerne ha hatt en gfx person på laget :-)

 

Så inntill videre må jeg klare meg med det jeg har, og da tror jeg det blir sverdkasting :-). Skal kikke grundig igjennom gfx som jeg lasta ned om det finnes noe der.

Lenke til kommentar

DIGGER DET

 

Gleder meg til en demo blir sluppet ut:) Endelig lager noen spill som jeg syntes ser bra ut:P Eller det er jo mange tower defence spill, men jeg blir jo lei av dem.

 

NB! Lag det skikkelig vanskelig:)

 

 

Daniel

 

 

Tips til bønder: De kan kaste høner?

Endret av Danielgr
Lenke til kommentar

Takk for den knallgode responsen! Deg gir meg mer lyst til å jobbe!

 

Danielgr: jeg er ganske fan av towerdefence selv, har spilt en del flashbaserte og satt en del i Warcraft 3 en gang i tiden. good old times.

Angående vanskelighetsgrad skal jeg prøve å lage et spill man må strekke seg for å gjennomføre! :)

 

duckers: hehe, bøndene burde oppføre seg som hodeløse zombier med høygafler og poke alt som kommer i veien.

desverre krasjer det litt med spillkonseptet atm :) Men om man skal løfte "towerdefence" sjangeren til et høyere nivå så kanskje? :p:D :D

Endret av South_Bridge
Lenke til kommentar

Nice! Det er bare å hive seg på. Eneste jeg har lest/gjort før jeg begynte på spillet er den 2D tutorialen som ligger på http://creators.xna.com/en-US/ (den med de romskipa).

 

Jeg har også langt ut en link i posten under D-DAG posten min (og i selve D-DAG posten) til en install du må ha for å kjøre på plass. Det viser seg at du må ha XNA GS for å kunne kjøre spillet/demoen... litt kjipt, men hey: det er litt festlig og ikke sant :D :D

Lenke til kommentar

Ja... jeg og. Hadde en kar som skulle se på det, men når man tar sånne ting som dette helt på frivillig basis lar ting vente på seg :-) men jeg skal mase.

Lyd tar jeg bare ikke selv da jeg har ikke noe utstyr , hverken hardware eller software til å kunne lage noe selv. Kunne jo ha søkt litt online etter lyder, men er bare noen soundtracks og noen buzzsounds (errors, bygging, kasting, kill) og hadde vært kult å få det custom made.

Lenke til kommentar

Jeg synes XNA er veldig fin å ha med å gjøre. Mer fokus på selve spillet og mindre på dette med å lage object-loaders og annet sideliggende.

 

Driver å småprogrammerer (når jeg en gang i blant får tid) i XNA med sirkler/baller som krasjer inn i hverandre. Driver med friksjonen nå til dags. Veldig fint å bare trenge å tenke på fysikken, og veldig lite på hvordan det skal tegnes, oppdateres osv. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kan tenke meg du er skikkelig lei ja :D (med bare nivå 2), hehe... Sånn som jeg har det nå er det 3 levels, men igjen så sliter jeg med det jeg har snakket om tidligere og det er balansering... man kan jo om man vil balansere dette langt ut i evigheten for å lage et spill som virkelig er bra. det er den store utfordringen med slike spill. kanskje jeg bare skal gå for en rett frem shooter neste gang? :p

 

Men jobber fremdeles med det... holder på å implementere hva som skal skje når spilleren ikke har flere liv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...