Gå til innhold

Kommentar til XNA TowerDefence


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spennede!

Skulle ønske jeg hadde tid til slikt :)

 

Jaue... er såvidt jeg også har. har nettopp begynt i ny jobb og sluttet nettopp på skolen(i sommer) så ting er litt hektisk nå. Så tar det helt når jeg får tid da :D

Og sitter gjerne å puttler med dette i stedenfor å game for eksempel. Synes det er dritgøy å få til stuff :D Se at det funker

Endret av South_Bridge
Lenke til kommentar

Interessant prosjekt. Dette skal følges med på :), ut i fra postene så har du god fremgang,, og det begynner å se bra ut. Skal du fortsette med 2D og få tårnene til å se bra ut? Eller skal du gå over til 3D etterhvert, hvis du har tid da selvfølgelig. Jeg kan sikkert også bidra, bare jeg får installert Visual Studio (Express) og XNA igjen.

Lenke til kommentar
Interessant prosjekt. Dette skal følges med på :), ut i fra postene så har du god fremgang,, og det begynner å se bra ut. Skal du fortsette med 2D og få tårnene til å se bra ut? Eller skal du gå over til 3D etterhvert, hvis du har tid da selvfølgelig. Jeg kan sikkert også bidra, bare jeg får installert Visual Studio (Express) og XNA igjen.

 

Jeg tenker jeg blir på 2D plattform på dette prosjektet. Litt enklere å ikke fult så mye å forholde seg til når man er one-man-army :) Angående grafikken har jeg bestemt meg sånn halveis for å gå for noe jeg fant (en pakke) på creators.xna.com. Som et første spillprosjekt på xna plattform bestemte jeg meg for at resultatet skal være gratis og bunn igrunn ute etter å ha noe på CVen om det kommer så langt. Hadde vært kult å kunne vise til XXXX nedlastninger.

 

Jeg er fremdeles veldig tidlig i prosessen, men det hadde vært kult og få det "ut", og feks tilgjengelig på XBOX marketplace. Jeg har ikke undersøkt det så nøye, men er det noen med en xbox360 som kan sjekke distrubusjonsmetodene på xbox? For pc er det jo bare å lage en installer på releasen, men jeg mener det skal gå ann å laste det opp for xbox marketplace og(såfremt koden er kompatibel seff).

Lenke til kommentar

Rated T for teen... hehe. den animasjonen henger igjen fra noe jeg fant. måtte ha noe for å vise at de dauer :D

 

MEN jeg sliter med et problem. I gfx pakka jeg har lasta ned finnes det 3 ulike orcer(goblins en av de). Disse hadde jeg tenkt til å bruke til fiender. Men det er også det ulike mennesker. Enkel bonde, sverdmann og en wizard. jeg tenkte å bruke disse som tårn.

men når jeg i ettertid tenker på det vet jeg ikke om jeg skal gjøre det. er ikke like intuitivt, men gfx pakka inneholder ingen tårn og det å få laget noe som ligner i samme stilen er vanskelig. hmmm

Lenke til kommentar

kommer jo litt ann på hva som er målet ditt, men du kan jo bruke wizards/archers som tårn, som har ranged attacks, sverdmenn som kun angriper dersom det blir melee. så plasserer du noen bønder forran wizards/archers for å hindre goblinsene å komme i melee. De holder dem på avstand med sine lange spyd eller no. Det er denne gjengen som beskytter tårnet i TowerDefence. tårnene kan jo bare være en tile som wizards/archers står oppå, som de ikke kan forlate. også står sverdmenn og bønder på bakken rundt

Lenke til kommentar
kommer jo litt ann på hva som er målet ditt, men du kan jo bruke wizards/archers som tårn, som har ranged attacks, sverdmenn som kun angriper dersom det blir melee. så plasserer du noen bønder forran wizards/archers for å hindre goblinsene å komme i melee. De holder dem på avstand med sine lange spyd eller no. Det er denne gjengen som beskytter tårnet i TowerDefence. tårnene kan jo bare være en tile som wizards/archers står oppå, som de ikke kan forlate. også står sverdmenn og bønder på bakken rundt

 

Hmm... ikke helt løsningen jeg hadde tenkt på. Jeg tenkte litt mer tradisjonelt. Hvor FI kommer ned veien og at spillerens oppgave var da å plassere ut tårn langs veien. Spilleren får ikke lov til å bygge i veien. Men blir nok kjørende videre på at bonden, sverdmann og wizard blir tårn i hver sin klasse. Bonden er da den dårlige, sverdmannen har kanskje splash og wizard kan kanskje være agility og det best(og det dyreste) tårnet.

Lenke til kommentar
Jeg tror IKKE jeg kommer til å legge til testing på input, om brukeren faktisk setter inn at mappet skal være 9999x9999 så får han takle at det krasjer og. Å sjekke hva brukeren setter inn akkurat der er easy og sjekke, men jeg har bestemt meg for å ikke teste noe indata da dette går som "finpuss" senere om jeg gidder.

 

Er ikke dette oppskriften på problemer? Dersom programmet dit krasjer er det vel ditt problen, og ikke brukeren sitt, selv om det er han som får smake konsekvensen. Etter min mening, alltid sjekk inndata fra brukeren og alltid anta at brukeren er dum! Og gjør dette som en del av designet, ikke som en del av feilrettingen. Det er mye vanskeligere å finne feilene i ettertid en når du skaper den.

Lenke til kommentar
XNA er ikke et akronym. :tease:

 

Ser kjempestilig ut! Gleder meg til du er ferdig og spillet kan prøves.

 

Enkelt spørsmål, hva er XNA? :D

 

Kjempebra svar kimla, NOT!

 

XNA er vel en plattform, noe du kan installere fra http://creators.xna.com/en-US/, og som gjør at du kan starte et spillprosjekt i visual studio eller visual c# express. Funker å åpne på samme måte som et vanlig prosjekt. Når du har gjort det får du opp et prosjekt hvor noe er ferdig og Init, Update og Draw ligger inne. Man må da seff fylle inn og fortelle Init hva den skal loade, Update: hva av spillogikk som skal utføres og i Draw skal det tegnes til skjermen.

 

De (microsoft) har prøvd å gjøre det så enkelt som mulig. De har en ferdig løsning for grafikkmotor, lyd og input. Man trenger bare å kode det. Feks om man starter et OpenGL/DirectX prosjekt ønsker man å kode sin egen grafikkmotor (som kan være litt pes :-) og tidkrevende).

 

Tilslutt får du muligheten å lage spill til PC og XBOX360. Det kommer bare ann på hvilken knapp man trykker på skal bygge til (nesten). Du kan koble xboxen din til nettverket så vil visual studio kommunisere og bygge rett til den(ikke installere men kjøre midlertidig så lenge du kjører koden din i visual studio). Det er greit for testing :-)

Lenke til kommentar

Virker som en rimelig bra prosjekt dette må jeg innrømme.

Jeg stusset litt over denne map editoren din. Måten du velger å vise tiles, og xml format er meg noe underlig.

 

Du har valgt å la knapper være som en indikasjon på en tile. Og dette virker jo ganske bra da, det gjør det absolutt. Derfor burde det vært en enkel deal å kunne gi en id til hver av disse boksene som er systematiske og kan gi deg x og y koordinater.

 

Button.Name = tile_xcoordinate_ycoordinate

 

 

Ved lagring av map så legger jeg merke til att du lagrer hver enkelt tile som en egen linje.

 

3 måter du kan gjøre dette på, for å gjøre dette til en lettere måte og unngå att det skal skjære seg helt.

 

Måte 1:

 

 

<map size="lengde, bredde">

<waypoints /> <!-- denne var ok -->

<tiles>

<tile resourceid="id for tile i ressurser">x:y, x:y, x:y, x:y</tile>

<tile resourceid="neste tile id">x:y, x:y</tile>

</tiles>

</map>

 

 

Måte 2:

 

 

<map size="lengde, bredde" defaulttile="tile som benyttes mest på hele mapen.">

<waypoints />

<tiles>

Legg inn hver tile som er annerledes fra defaulttile

<tile type="22">x;y</tile>

</tiles>

</map>

 

 

Måte 3:

Gå over til serialization av mapet.

Mapet er angitt i en structure type, eller klasse.

Denne klassen/structuren blir lagret i en fil.

 

 

Structure Map

Dim MapSize As Size

Dim Waypoints() As Point

Dim Tiles() As Tile

End Structure

Structure Tile

Dim TileID As Integer

Dim Location As Location

End Structure

 

 

 

Ellers kommer jeg til å prøve å følge med på dette prosjektet ditt, for å følge fremgangen. Kan virke som du kommer til å få ett vellykket spill til slutt. =)

Lenke til kommentar

Takk for en kjemperespons brgr!

 

Ang mapeditoren er det noe jeg bare har haxxa sammen så fort jeg kunne for å få verktøyet opp å kjøre. Den står seff på todo-lista mi over ting jeg skal optimalisere.

 

(Det blir jo som regel sånn når man jobber på et prosjekt. Man oppdager at noe annet hadde vært kult, og man rusher for å få det på plass slik at man kan fortsette arbeidet. Men jeg SKAL ta meg tid til å finpusse editoren også med tid og stunder.)

 

Og du har helt rett på flere punkter. Når jeg tenker på det så kunne jeg bare ha slengt beskrivende data inn i Button.Name.

Ang måtene dine for optimalisere output så har måte2 slått meg tidligere. det kommer vel når jeg kommer på det stadiet at jeg skal optimalisere.

 

Om det at jeg velger å lagre til XML var vel litt for å lære litt XML i samme slengen(hvordan jeg gjør det med C#). Dessuten så er en feature jeg kan tenke meg er at folk kan laste opp maps til siten min, www.larsey.net, så kan jeg lage et galleri og trekke ut de mappene jeg synes passer og som er forseggjort. I tillegg kan andre også browse maps!

Jeg synes det iaff er kult å spille "et nytt map" og kanskje ikkd et samme som jeg har laget om og om igjen.

Lenke til kommentar

Ingen årsak du.

 

Vet hva du mener, når du holder på med ett prosjekt, vil du gjerne se mest mulig fremgang på kortest mulig tid.

Og skjønte godt hva du mente med å lagre map i xml filer. Dette gjør programmet brukervennlig på flere nivåer, folk kan enkelt lage egne maps, redigere maps og gjøre som de vil. Det kan legge ut de mappene dine lager selv ut på egne nettsider, samt laste dem opp til ett galleri du har på siten din. Støtter dette 100%.

 

Legger kanskje inn dette som en del av brukergrensesnitt på ferdig programvare, att en bruker slipper å måtte dra frem en nettleser for å laste ned maps. Greier om alt havner innen samme brukergrensesnitt, og på den måten gjennomfører herligheten.

 

Koder selv bare VB.Net, har vurdert andre språk etterhvert, men tviholder fortsatt på gode VB.Net. Som holder til mitt formål. Men må innrømme det så litt artig ut å lage egne spill, dog enkle men morsomme, men får se på det etter de påløpende ukene med eksamen, øvelser og annet snadder.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
XNA er ikke et akronym. :tease:

 

Ser kjempestilig ut! Gleder meg til du er ferdig og spillet kan prøves.

 

Enkelt spørsmål, hva er XNA? :D

 

Kjempebra svar kimla, NOT!

 

Klarte ikke dy meg :)

 

Tilslutt får du muligheten å lage spill til PC og XBOX360. Det kommer bare ann på hvilken knapp man trykker på skal bygge til (nesten). Du kan koble xboxen din til nettverket så vil visual studio kommunisere og bygge rett til den(ikke installere men kjøre midlertidig så lenge du kjører koden din i visual studio). Det er greit for testing :-)

 

Ikke glem Zune, selv om den kanskje ikke er like utbredt som Xbox360 og PC.

 

Ellers et interessant prosjekt som også jeg skal følge med på. Har tuslet litt med XNA selv, og håpet er å tusle enda mer med det etterhvert som jeg får tid.

 

Jeg har ikke undersøkt det så nøye, men er det noen med en xbox360 som kan sjekke distrubusjonsmetodene på xbox?

 

Du laster opp en fil (som du får hver gang du builder) til creators.xna.com. Dette er hele spillet ditt, alt av lyd, bilder osv. blir kompilert inn i den filen (som jeg har skjønt det). Den går så gjennom en godkjenningsprosess av brukerene med Premium membership (tror det var dette). Dette tar en viss tid, og er en veldig viktig del av prosessen der du får tilbakemeldinger fra brukere som du kan velge å følge før spillet kommer på Marketplace. Mer om dette her: http://creators.xna.com/en-GB/faq

 

En annen ting er at hvis du ikke har xbox så burde du absolutt kjøpe dette før du velger å laste opp spillet. Mesteparten av uttestingen, når du har kommet forbi den grunnleggende delen av programmeringen, burde foregå på xboxen.

 

Ellers lykke til videre med prosjektet, skal bli spennende å se hva det blir ut av det :)

Lenke til kommentar

Jaue... meget klar over at jeg burde ha en xbox. vi får se på det over jul/januar. Selv har jeg erfaring fra et skoleprosjekt hvor jeg kodet en GPS applikasjon med C# og i Visual studio. Windows Mobile debuggeren er nice, men hardwarefeedback er utrolig viktig! Så håper å skaffe meg en xbox da xna koding er skikkelig gøy og jeg håper å kunne holde på med videre (også ut over dette prosjektet).

 

Jeg har en xna membership via msdnaa. Den er ikke en fullverdig, og jeg må se ann utviklingen på towerdefence spillet mitt. tar det virkelig av så er jo en xbox og premium membership et must!

 

brgr: får se hvor langt jeg drar det med community maps. Tenkte i første omgang å kanskje ha det som Warcraft 3, der må du bruke nettbrowseren og laste ned for å så plassere i en mappe hvor også spillet ligger. Er jo ganske kult med community maps, og også hat med en rating på disse mappene.

Men da igjen må jeg gjøre noe spesielt med måten å lage maps på. For akkurat nå er det bare variasjon i størrelse og hvordan veien m/waypoints er plassert.

Men alt det kommer eeeeetter jeg har kodet spillet såpass at jeg begynner å bli fornøyd :D

 

Takker for all responsen!

Endret av South_Bridge
Lenke til kommentar
Er det lov å spørre om hvilken utdanning du har, og fra hvor? :)

 

Klart det er lov :-)

 

Jeg har en bachelor i datateknikk som jeg tok ved Universitetet i Agder. Dette var en 3-årig ingeniør utdannelse som jeg ble ferdig med nå i juni i år(2009). Fra denne linja har jeg erfaring med java, opengl(JOGL :p Java OpenGL), assembly, c#, asp.net, c++.

 

I tillegg til det ovenfor hadde vi(skolen, linja jeg gikk på) også to bolker med valgfag siste året vi kunne velge. ene kan jo kalles et "valgfag" da 10poeng i samfunnsfag er obligatorisk å man må velge enten engelsk, økonomi eller etikk. Jeg tok etikk("Etikk i proffesjonens rolle" tror jeg det het).

I den andre bolken valgte jeg spillprogrammering ved Høgskolen i Hedmark. For når man går på et universitet eller høgskole i norge så kan man faktisk velge blant alle så lenge studieveileder godkjenner det (det må være relevant).

Spillprogrammering var veldig gøy, fikk god kontakt med læreren ved Hihm og lærte MASSE fra han om spillutvikling og spillindustrien.

Endret av South_Bridge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...