Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Maskin som ikke vil slå seg på.


Anbefalte innlegg

Har hatt en maskin gående dønn stabilt i noe som 2 år, før den plutselig slo seg av her forleden dag.

 

Om jeg prøvde å starte den på nytt, gikk alt av vifter på noe som virket som minimal styrke i 10-15 sekunder, før den slo seg av igjen.

 

Trodde det kunne være PSU, da denne var 5 år gammel, og kjøpte en ny, skinnende Corsair 620 watts sak. Dette hjalp ingenting, akkurat de samme symptomene var til stede.

 

Skal plukke fra hverandre hele stasen i morgen, sette den sammen utenfor kabinettet - se om det er noen forandringer, men før jeg gjør dette; noen ideer?

 

HW:

Asus P5B

Intel Core2Quad Q6600

2 GB GeiL RAM

8800 GT

 

Kjøpte meg et nytt HK, og alle problemene forsvant. Greit nok :)

Endret av Ehrgeiz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer det en pipelyd eller lignene? Ser du noen ting som helst på skjermen? Jeg ville sett om RAM brikkene var ordentelig i. Sjekk raskt at ingen kabler har dotte ut.

 

Hvis ikke er det ganske normalt at pc'en slår seg av under oppstart hvis den tror at en komponent er for varm. Hvis eks lydkortet ditt ikke er ordentelig i vil datamaskinen skru seg av får å ikke gjøre noe skade på det.

Lenke til kommentar
Kommer det en pipelyd eller lignene? Ser du noen ting som helst på skjermen? Jeg ville sett om RAM brikkene var ordentelig i. Sjekk raskt at ingen kabler har dotte ut.

 

Hvis ikke er det ganske normalt at pc'en slår seg av under oppstart hvis den tror at en komponent er for varm. Hvis eks lydkortet ditt ikke er ordentelig i vil datamaskinen skru seg av får å ikke gjøre noe skade på det.

 

Ingen pipelyder i det hele tatt - heller ingenting på skjermen.

Har sjekket at lydkort, skjermkort og RAM sitter tilstrekkelig i.

Lenke til kommentar

Oppdateringer!

 

Demonterte maskinen, og satte den opp utenfor kabinettet. Bare CPU, RAM og GPU plugget i.

Akkurat samme resultatet - viftene på CPU/GPU pulserer i 10 sek før alt slår seg av.

 

Etter å ha byttet litt rundt på hvilke komponenter jeg prøver å starte maskinen med, så oppdager jeg at med RAM/GPU, og ingen prosessor, så har jeg ikke lengre denne pulseringen av vifter før den slår seg av. Skjermkortviften spinner opp til fullt, og blir der - dog uten at jeg får noe bilde på skjermen.

 

Har dessverre ingen annen S775-prosessor som jeg kan teste med, men dette peker i retning at det er prosessoren som har gitt seg?

 

Edit: Hovedkortet skal da gi fra seg noen hissige pipelyder ved HW-failure - jeg får ingen slike lyder, verken hissige eller melodiøse. Bah.

Endret av Ehrgeiz
Lenke til kommentar
Har du koblet til system warning speaker(sitter i kabinettet) til hovedkort, får ikke pipe lyder uten den.

 

Du starter feil søking med den tilkoblet hk, og bare cpu og strøm på hk, alt annet frakoblet, da skal den pipe fordi ram mangler, hvis cpu og hk er i orden.

 

Kabinettspeaker har vært koblet til hele tiden - ingen lyder fra den, uansett hva som er koblet på HK (har prøvd alle mulige kombinasjoner - den du nevnte, uten CPU, etc etc.)

Og ja, strømkabelen har vært i under feilsøkingen (tviler på at viftene ville startet uten :))

Lenke til kommentar

Hormonella tenkte sikkert på 4-pin cpu strøm tilkoblingen.

 

Det er jo sjeldent at cpu ryker uten grunn, over oppheting pga overklokking eller feil på kjøling, men skal ikke påstå at den er i orden. Jeg mistenker mest feil på hk, pga en stille system warning speaker, men jeg er ikke helt sikker.

 

Du får vente med å kjøpe noen nye komponenter, kanskje det er noen på forumet som er helt sikker på hva som er feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...