Gå til innhold

Interrail sommeren 2010


karbi

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er en gjeng jenter som planlegger å dra på interrail nå til sommeren.

Vi ønsker å reise til blant annet Paris, Nice, Barcelona, Amsterdam og sikkert noen flere byer..

Har noen tips til billige moteller vi kan bestille i disse byene?

 

Har noen erfaringer og tips til andre plasser vi evt. kan reise til?

 

Vi lurer også på hvordan vi bør planlegge turen, blant annet når det gjelder togbilletter, motell/hotellbestilling etc.

Er det viktige ting vi bør tenke på før og under reisen?

 

Sier takk til alle tips fra dere som har erfaringer med interrail! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det dere bør finne ut er hvor lenge dere skal være i hver by og hvor lenge dere skal reise. Da vi dro på interrail i fjor kjøpte vi en billett som gav fem reisedager innen 10 dager. Dermed startet billett å løpe da vi dro fra den første byen og gikk ut samtidig som vi tok fly til siste by, London. Trodde vi skulle trenge fullt pass, men sparte en del på dette. Kommer jo ann på hva slags type ferie du vil ha, vi slappet av i syd-europas større byer, før vi avsluttet med shopping i London.

 

Ikke den typiske interrailen, men den var veldig bra!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Skal også på interrail til sommeren, og også innom de stedene dere skal. Var på interrail i fjort sommer også, og er absolutt å anbefalle. Vi planla minst mulig. Man vet aldri hva som skjer, skjer det noe fett i en by du kommer til, er det kjedelig å ha bestilt og betalt for et rom du ikke får brukt. Det er også fullt mulig å sove på nattog, og koster ikke så mye. Får du en kupe alene er de også gode å sove i, spesielt i Belgia :p På div vandrehjem så var det som oftest akkurat et par senger ledige til oss.

 

Med togbiletter så kjøper dere bare en vanlig interrail billett ettersom hvor lenge dere skal reise, de fleste tog kommer du på med den, må man reservere er det markert på rutetabellen, og det koster ikke mye.

 

Man har også http://www.interrail.net/ som inneholder en del informasjon og et forum på engelsk der folk bytter erfaring om interrailing. Nyttig side ;)

Lenke til kommentar

De byene dere har tenkt dere til er ikke akkurat billige..

 

Jeg og kjæresten var på interrail i fjor sommer, og vi var innom Praha, Munchen, Paris, Brussel, Brugge, Amsterdam og København.

 

I Amsterdam og København bodde vi hos slektninger så vi sparte en god del.

 

I Paris og Brussel var det billigere å ta inn på hotell for to personer 500 kr for et rom (2 personer) mens å bo på hostel var rundt 350 pr person..

 

Ser for meg at hostel ikke er spessielt billigere nedover i frankrike, men sjekk ut hostelworld.com som noen allerede har nevnt.

 

 

Vil anbefalle dere å planlegge sån noenlunde på forhånd, siden det vanligvis er veldig fult på de aller fleste hostel i storybyer i sommer månedene. Husker at på flere av hostellene vi bodde kom det masse folk ut på kvelden og skulle ha en plass å bo for natten, men det var fult, så flere av dem brukte 2 - 3 timer på å ringe rundt til andre hostel og hotell for å prøve å skaffe overnatting..

 

F.eks hvis dere skal fra Paris til Nice, er det lurt å bestille hostel i Nice dagen før eller dagen dere drar fra Paris, slik at dere vet dere har sove plass.

 

Anbefaller også å ta tog om natten når dere har muligheter til det, fordi dere på den måten sparer penger på overnatting.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

De byene dere har tenkt dere til er ikke akkurat billige..

 

Jeg og kjæresten var på interrail i fjor sommer, og vi var innom Praha, Munchen, Paris, Brussel, Brugge, Amsterdam og København.

 

I Amsterdam og København bodde vi hos slektninger så vi sparte en god del.

 

I Paris og Brussel var det billigere å ta inn på hotell for to personer 500 kr for et rom (2 personer) mens å bo på hostel var rundt 350 pr person..

 

Ser for meg at hostel ikke er spessielt billigere nedover i frankrike, men sjekk ut hostelworld.com som noen allerede har nevnt.

 

 

Vil anbefalle dere å planlegge sån noenlunde på forhånd, siden det vanligvis er veldig fult på de aller fleste hostel i storybyer i sommer månedene. Husker at på flere av hostellene vi bodde kom det masse folk ut på kvelden og skulle ha en plass å bo for natten, men det var fult, så flere av dem brukte 2 - 3 timer på å ringe rundt til andre hostel og hotell for å prøve å skaffe overnatting..

 

F.eks hvis dere skal fra Paris til Nice, er det lurt å bestille hostel i Nice dagen før eller dagen dere drar fra Paris, slik at dere vet dere har sove plass.

 

Anbefaller også å ta tog om natten når dere har muligheter til det, fordi dere på den måten sparer penger på overnatting.

 

Tar opp igjen denne tråden, da jeg lurer på om det koster noe ekstra å ta toget om natten? Er det egne nattog, eller er det "vanlige" tog med seter som kjører om natten? Gjelder interrailbilletten på nattog?

Lenke til kommentar

Ja, etter hva jeg har forstått koster det et tillegg til Interrail-billetten eller full pris på de fleste natt-tog. Egne natt-tog er det mange steder, men jeg vet ikke hvor dyrt det er med sovekupe.

 

Skal på Interrail selv i sommer (Amsterdam - Paris - Montreux - Roma - Split - Ljubljana - Wien - Praha - Krakow - Berlin).

 

Som de over her sier kan det lønne seg å booke overnattinger underveis på turen. Det fine med å reise på Interrail er jo friheten med at du lett kan velge en helt annen rute. Hostelworld.com og Hostelbookers.com er fine sider.

Lenke til kommentar

Tar opp igjen denne tråden, da jeg lurer på om det koster noe ekstra å ta toget om natten? Er det egne nattog, eller er det "vanlige" tog med seter som kjører om natten? Gjelder interrailbilletten på nattog?

 

Jeg var på interrail i fjor, 22dagers pass, og vi tok natt-tog én gang. Vi betalte ekstra. Det kostet ekstra for sittekupé, og enda mye mer for sovekupé.

 

På interrail.net står det:

"For noen tog (for eks. hurtigtog og nattog) må du betale ekstra mellomlegg. Du kan finne informasjon om ekstra kostnader her."

 

http://www.interrail.net/norsk/pristillegg.php

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...