Gå til innhold

Nyttige tips og triks til Windows 7


TCi

Anbefalte innlegg

32. Kalibrer fargene til skjermen din

Denne gjør at du kan justere både lysstyrke og farger til skjermen din for optimale innstillinger. Gjør stor forskjell for de aller fleste.

 

- Trykk Win-tasten og skriv calibrate.

- Første alternativ skal være "Calibrate Display Color".

 

calibrate-color-2.jpg

 

Etter selve kalibreringen er over får du også spørsmål om å sette opp Clear Type Fonts. Kan hoppes over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Noen som vet hvordan jeg får til den forstørrelses greia som kun er en firkant rundt musepekeren?

 

Har gjort det et par ganger, hvordan vet jeg ikke. sitter på laptop, gjør noe med touchpaden, så kommer det opp en firkant som zoomer rundt dobbelt opp der jeg har musepekeren. Vet om andre zoom featuren men er ikke den jeg snakker om.

Noen som vet hva jeg prater om? Evt hvordan jeg gjør det. Har søkt litt, men kun funnet den helskjermzoomen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

34. Switch Between Windows.

 

Om du er av de som har masse vinduer oppe samtidig, og ønsker kjapp og tydelig oversikt over vinduene, som er mye bedre enn gode gamle Alt + Tab, så har jeg et tips her.

Aktiver Quick Launch som beskrevet på første side. Du får da opp Quick launch + noen ikoner til nederst. Trykk på Switch Between Windows, og du får en slik nice oversikt:

 

 

 

Så er det bare å trykke på det vinduet du vil ha aktivt.

post-32720-1269548923,2034_thumb.jpg

Endret av PrayingMantis
Lenke til kommentar

35

Alle snarveiene til windows programmene i en liten fin kontrolpanel?

 

Høyereklikk - lag ny mappe på skrivebordet - skift navnet til

GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

post-161562-1269549377,6453_thumb.jpg

 

(alle menyene har blitt lagt sammen...)

Endret av Submit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

36

Når du drar filer fra et vindu til et annet kan du holde nede shift for å flytte filen, control for å kopiere filen og alt for å lage en snarvei til filen. Hvis du flytter noe med høyre mustast nede mens du drar filen så får du opp en meny der du kan velge hvilken av de tre alternativene du vil.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

37

 

Hvordan flytte brukerprofilen til en annen disk.

Hvis man ønsker å beholde OS disken som en ren OS- og programdisk, men vil ha datafilene på en egen datadisk, kan jeg anbefale denne framgangsmåten. Den VIRKER, men husk!!! Det er din egen risiko.

 

http://www.starkeith.net/coredump/2009/05/18/how-to-move-your-windows-user-profile-to-another-drive/

 

Les igjennom og forstå hva som må gjøres før du starter.

 

Det anbefales å gjøre dette like etter en nyinstallasjon/reinstallasjon av OS'et, da brukerprofilen da vil være tom. Så kan man etterpå kopiere inn sine data i de respektive katalogene på datadisken.

 

Punktnumrene nedenfor (de er min kommentarer/måte å gjøre det på) tilsvarer punktene i guiden.

 

1. Lag midlertidig bruker, gi den medlemskap i Administrators. Lag katalogen D:\Users

 

2. Restart PC, start i Safe Mode og logg på med midlertidig bruker.

 

3. Å flytte ALT med "drag&drop" er ikke anbefalt. Windows sin egen Robocopy er et utmerket verktøy, også til f.eks. backup og synkronisering av disker!

Run as administrator på Command Prompt, kjør denne kommandoen:

robocopy C:\Users\UserName\ D:\Users\UserName\ *.* /E /COPYALL /MOVE /R:1 /W:1

 

4. Robocopy kommandoen FLYTTER UserName katalogen, så renaming er unødvendig.

 

5. Du lukket ikke Command Prompt vinduet, så kjør mklink kommandoen.

 

6. FØR du restarter PC'n, gi den originale brukeren Full control på D:\Users\UserName og alle underkataloger og filer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Flott tråd.:)

 

19. Få tilbake Quick Launch (hurtigstart)

  1. Høyreklikk på et tomt området på oppgavelinjen og velg Toolbars -> New Toolbar
  2. I mappefeltet (folder) legger du inn dette:
    %userprofile%\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch
  3. Velg så "select folder" for å aktivere den.
  4. Dermed er quick launch tilbake slik du husker den.

Takk for tipset.

Mulig dette er et ganske dumt spørsmål, men åssen får jeg quiklaunch på venstre side?

 

 

25 - Mindre ikoner på oppgavelinjen

 

1) Høyreklikk på startlinja > Properties > Use small icons

Er det mulig å få vinduene til å legge seg helt nedpå oppgavelinja? Hos meg så hviler de oppå den runde startknappen.

Edit: Fant det ut

Endret av nortridge
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...