Gå til innhold

Bygge ny spill og media-pc. Rundt 7000,-


Anbefalte innlegg

denne prosessoren er ganske heftig til gaming i7 Quad Processor i7 920

 

link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=391447

 

Til gaming er den ikke særlig mer heftig en Phenom II X2 550 BE. Gaming med litt høyere settings avhenger i all hovedsak av skjermkortet. Først når du smekker inn HD 5870 i CF eller mer vil faktisk i7 920 være verdet det.

 

@CptZiggy:

 

Til gaming bruker du for mye av budsjettet ditt på deler som ikke gir ekstra ytelse i spill, og for lite der det spiller en rolle. Med et budsjett på 7 000 får du uten tvil inn HD 5870 i oppsettet. Du kan uten å tape noe gå ned i pris på hovedkort og CPU. Om du være på 1156, gir Gigabyte GA-P55M-UD4 kombinert med i5-750 like bra ytelse til ca 700 - 800 kr lavere pris. Velger du AMD, så kan du få samme spillytelse og ennå spare noen kroner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
denne prosessoren er ganske heftig til gaming i7 Quad Processor i7 920

 

link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=391447

 

Til gaming er den ikke særlig mer heftig en Phenom II X2 550 BE. Gaming med litt høyere settings avhenger i all hovedsak av skjermkortet. Først når du smekker inn HD 5870 i CF eller mer vil faktisk i7 920 være verdet det.

 

@CptZiggy:

 

Til gaming bruker du for mye av budsjettet ditt på deler som ikke gir ekstra ytelse i spill, og for lite der det spiller en rolle. Med et budsjett på 7 000 får du uten tvil inn HD 5870 i oppsettet. Du kan uten å tape noe gå ned i pris på hovedkort og CPU. Om du være på 1156, gir Gigabyte GA-P55M-UD4 kombinert med i5-750 like bra ytelse til ca 700 - 800 kr lavere pris. Velger du AMD, så kan du få samme spillytelse og ennå spare noen kroner.

 

Høres lurt ut.

Lenke til kommentar

Jo vi kan lett overgå ytelsen til radeon 5850 i de fleste spill til omtrent samme pris, også med direct 11x støtte, og jeg forstår prioriteringa sånn noenlunde her, men jeg stusser på hva du legger i ordet media-pc, en mediepc bør da virkelig være støysvak.

 

I7 860 er en god cpu, inga tvil, men ikke fanden om du merker forskjell på den eller en atskillig rimeligere cpu før du har minst 1x5870 som grafikkløsning om ikke bedre.

 

Selv en klokket i7-920 mot en klokket phii 955 er knapt forskjell på fps med 2 x 4890. Og 2 x 4890 er bedre enn 1 x 5870. Derimot hvis du tenker å gå for ekstremgrafikkløsninger som 2 x 5870 så kan det kanskje være noe forskjell.

Lenke til kommentar

Media-PC er ikke mitt ordvalg, men en eller annen moderator.

 

Jeg skal ikke bruke den til noe media server, men en alt mulig pc. Spill, litt filmer og serier og musikkproduksjon. At den er stillegående er ikkeno krav, sålenge den ikke ikke er no danskebåt.

 

Har kokt ned til dette:

 

Antec Three Hundred Midi Tower Sort

Chieftec Smart Series 550W PSU

 

ASUS P7P55D, P55, Socket-1156 DDR3, ATX, GbLAN, Firewire, eSATA, PCI-Ex(2.0)x16

 

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-860 2,80GHz, Socket LGA1156, 8MB,

 

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 Kit w/2x 2GB XMS3 modules

 

Sapphire Radeon HD 5850 1GB GDDR5

 

Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB

 

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7243S

 

 

Men bør jeg bytte ut Hovedkortet og prosessoren med Gigabyte GA-P55M-UD4 og i5 750?

Er det merkbar forskjell på ytelse? Hvor mye vil jeg merke det? Dette for å heller

kjøpe HD5870?

 

Hva med AMD? Noen som kan sette opp et forslag med like bra ytelse i AMD istede for Intel?

Endret av CptZiggy
Lenke til kommentar

Det er en del spill som drar nytte av 3 kjerner og derved være bedre en 2 kjerner, derimot har jeg enda til gode å se at 4 kjerner gir en markant ytelsesøkning.

 

Du spør om noen kan sett opp en bedre AMD gamerigg enn det du har satt opp. Delene du linker til kommer på 7345. Noe som gir rom i massevis til å sette opp en rigg som glatt vil kjøre fra den riggen i spill, samtidig ikke være noen sinke i noesomhelst. Dette fordi cpu ikke trenger å anstrenge seg det minste for å holde tritt med å fore 5850, er i utgangspunktet litt skeptisk til hardisken du har valgt, dette uten å ha lest tester av den, årsak rpm 5400-7200, dette kan gi framedrop. Og sist men ikke minst, du handler hos Komplett, er inga vits for meg å sette opp en AMD rigg på Komplett, de overpriser AMD cpu'er noe alldeles grassalt.

 

Du spurte først om vi kunne sette opp et oppsett med graffikort som er på lager og vil gi bedre ytelse enn 5850. Så om litt så kommer et oppsett som gjør nettop det, vil i de fleste spill yte like bra som om du har 1 stk 5870. Noen tilfeller bedre, noen tilfeller lavere enn 5870.

Lenke til kommentar

Gikk til Multicom å fant deler der, dette da de har fornuftige priser på AMD cpu'er i motsettning til Komplett. Her la jeg vekt på at alt skal være på lager.

 

HK: 790x med 8x8 crossfirestøtte

PHII 955, 4 kjerne 3,2 ghz

2 x radon 5770

4 gb DDR3 - 1333mhz

Seagate 1 tb 7200 rpm HDD

Sony DVD brenner

Antech 300

OCZ 600 w psu

 

Totalt kr 6786,-

 

Yter 2 x 5770 bedre en 1 x 5850, Ja, kilde til dette finner du her

 

Er phII konkeransedykig mot I7, Ja, kilde finner du her , dette er med enda kraftigere grafikkoppsett en 2 x 5770, legg merke til at de vinner litt om en annen, dog med fordel i de fleste spill til I7.

Vidre bør du også merke deg at selv om I7 i ditt oppsett har tubobost, så har PHII Amd overdrive på sin side som lar deg klokke med et klikk.

 

Så ovenfornevte oppsett vil kjøre fra det oppsettet du har for kr 600 mindre, dette gir rom for forbedringer, her er det flere veier å gå, spør hvis du vil ha svar.

 

PS, legg også merke til at 2 x 5770 er i stand til å også gi 5870 konkuranse og til og med slå det i enkelte tilfeller.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen. Ser jo ekstremt interessant ut. Noen ulemper med å kjøre 2 grafikkort? Merker at det er lenge siden ejg var inni dette gamet, da var det iaffal overhodet ikke snakk om det.

 

Er testen du linket til testet opp mot 5850, åssn greier de to seg opp mot 5870?

 

Mulig jeg legger litt for mye inn i dette. Er ikke noe hardcore gamer, men vil gjerne ha muligheten til å game det jeg vil. :p

Lenke til kommentar

I noe få spill er crossfirestøtte dårlig, særskilt på utgivelsesdato. Dette forbedrer seg gjerne med driveroppgraderinger. Men utover dette ingen særskilte.

 

Men du vil også see at du kan få med selv 1 x 5870 og fortsatt være under prisen på ditt komplettopsett, det er en av de mulige oppraderinger jeg nevnte.

 

for ca 400 kr vil ytelsen øke med 0-4 % hvis du skifter hovedkort til 790FX, noe som også gir mulighet for oppgradering til 3 x 5770, har 3 x 5770 noen hensikt, ja faktisk, du finner test av dette hos guru, rett over testen jeg linket til for crossfire av 5770.

 

Men det er flere oppgraderingsveier å gå, f. eks vil 8 gb minne gjøre at du kan redusere framedrops ved å sette swap fil til 0, krever 64 bit os.

 

PS, dersom du skal bestille i helga, så kan vi spare noen hundre ekstra ved å fordele handlinga på komplett og multicom.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Så nå du spurte om hvordan 2x5770 greier seg mot 1x5870, faktisk så slår de 1x5870 oftere enn de taper.

 

Men når alt dette er sagt, så ville jeg personlig spart enda et par hundre, fådd 5850, tadd hovedkort med crossfirestøtte og holdt muligheten for senere oppgradering til 2 x 5850 åpen.

Lenke til kommentar

Vanskelig dette. Men ser iaffal ut til at jeg har funnet de forskjellige alternativene. Må bare finne ut selv hva jeg skal prioritere.

 

Alternativ 1: Intel med i5-750, og HD5870

Alternativ 2: Intel med i7-860, og HD5850.

Alternativ 3: AMD X4955 med HD5850.

 

Alle med crossfire støtte.

 

Men mulig som du sier at jeg bør satse på HD5850, og heller senere doble det.

 

Da står det vel mellom AMD og Intel.

Lenke til kommentar

Dog skal du være klar over at Nizzen har sedd et ytelsestap på 18% i crysis med cf av 5870 dette med 16x16 pci, mot 8x8 pci, dette ytelsetapet trenger du ikke å ta med phenomplattformen, da du kan velge hk med 790fx chipset. Da kun et par hundre rimeliger med phii + 5870 mot i5-750 + 5870.

 

Andre brukere bekrefter også denne flaskehalsen som 8x8 pci er når du kommer til eventuelt crossfrie av 5870, men jeg spør da en slik grafikkombinasjon er vel egentlig kun et eyfinity oppsett som kan forsvare.

 

Og så en ting til, dropper vi Crosffirestøtte, går for 1x5870 og phenom, ja så er vo meget nært til å få råd til en Intel 80 GB SSD. Noe som er den oppgraderingen du vil ha mest glede av.

 

Hvorfor sier jeg det, jo fordi at 1x5870 driver stort sett de fleste spill meget godt, og som oftest over 60fps, en vannlig LCD skjerm har oppfriskingsrate på 60hz, altså det vil si du ser ikke forskjell om det er 60 eller 100 fps.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Dog skal du være klar over at Nizzen har sedd et ytelsestap på 18% i crysis med cf av 5870 dette med 16x16 pci, mot 8x8 pci, dette ytelsetapet trenger du ikke å ta med phenomplattformen, da du kan velge hk med 790fx chipset. Da kun et par hundre rimeliger med phii + 5870 mot i5-750 + 5870.

Kunne du forklart dette litt enklere? 790fx chipset?

 

 

Andre brukere bekrefter også denne flaskehalsen som 8x8 pci er når du kommer til eventuelt crossfrie av 5870, men jeg spør da en slik grafikkombinasjon er vel egentlig kun et eyfinity oppsett som kan forsvare.

Dette må du forklare litt nærmere? 790fx chipset?

16x16 og 8x8?

 

Og så en ting til, dropper vi Crosffirestøtte, går for 1x5870 og phenom, ja så er vo meget nært til å få råd til en Intel 80 GB SSD. Noe som er den oppgraderingen du vil ha mest glede av.

 

Hvorfor sier jeg det, jo fordi at 1x5870 driver stort sett de fleste spill meget godt, og som oftest over 60fps, en vannlig LCD skjerm har oppfriskingsrate på 60hz, altså det vil si du ser ikke forskjell om det er 60 eller 100 fps.

Hvorfor vil jeg ha størst glede av en Intel 80 GB SSD?

 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg merker at kunnskapsnivået mitt har dalt noe enormt! :p

Lenke til kommentar

I spill her hovedfordelen framedrops og raskt seneskifte, her vil et framdrop på galt tispunkt være forskjell på liv eller død, akkurat som riktig mus er det. I all annen bruk vil riggen din virke mer responiv, raskere, for å si det slik, du går ikke tilbake til kun snurredisk etter å ha prøvd det. Og tenker du å benytte rundt 7500 så er vi meget nært å greie å få dette til, særskilt dersom vi fordeler handlinga på kompletts helgetilbud, de har noen meget gode psu'er der til latterlig lav pris, og på multicom.

 

Skal for morro skyld se om det lar seg gjøre for under 7500, beste alternitv er å få dette til med 5850 og cf støtte, men meget nært er det å ta 5870 uten cf støtte.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Nei, uten å inngå for mange kompromisser kommer phii 955 3,2 ghz, radeon 5850, intel 80 gb SSD disk, med hk og psu kraftig nok til oppgradering til crossfire på ca 7700,-

 

 

16x16 er båndbredde skjermkorten max kan dele når de er i crossfire, det er gjerne dyrere hovedkort som støtter dette, 8x8 betyr at det er lavere bådndredde, dette har ike så stor betyding for mindre kraftige skjermkort ala 5770, her har antech slådd fast ca 2-5% ytelsestap, men når vi går for meget kraftige grafikkløsninger så beyggner bådbredden på hobedkort med 8x8 å merke at det.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...