Gå til innhold

Tips til fast «normal» på DX


Anbefalte innlegg

Jeg trodde jeg visste hva jeg ville kjøpe som raskt og «normalt» fastobjektiv til D70en og D300-en min,

men har begynt å gå meg vill.

 

Hva ville dere ærede akam-herrer valgt av:

 

Sigma 28mm 1,8

Sigma 30mm 1,4

Nikon 35mm 1,8 AF-S

Nikon 35mm 2,0 AF-D

Nikon 35mm 1,4 AIS (men er ingen råtass på manuell fokus)

 

Jeg utelater Nikons 28mm 1,4 i denne sammenhengen.

 

Og jo, det KAN hende jeg kjøper fullformat en dag, men ikke med det første.

Endret av TaraldR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg Samsung (Pentax), men mye av dilemmaet er det samme. Jeg valgte Sigma 30mm f/1.4, mye fordi prisen var gunstig da jeg kjøpte naturligvis, men også fordi jeg gjerne ville ha lysstyrken og at jeg hadde prøvd en 35mm jeg synes var akkurat litt for trang. Det er liten forskjell, men den er merkbar, og jeg trives langt bedre med Sigmaen rent utsnittsmessig. Optisk er den ikke gull, men den yter hederlig nok og jeg blir godt fornøyd med bildene. Jeg vurderte 28mm f/1.8 også, men kom frem til at jeg synes den ble litt for stor og tung.

 

Har brukt Sigmaen i oktoberfesten (har ikke lagt ut alle bildene ennå, men det kommer noen flere), og synes den har fungert alldeles utmerket som eneste objektiv...

Lenke til kommentar

Jeg jobber meg oppover i listen din:

AI-glass ville jeg droppet til D70, og generelt er AF å foretrekke om du skal bruke objektivet mye, noe du gjerne skal når det er en normal.

 

35/2 er ikke noe særlig vidåpen. Nedblendet til f/2.8 er den omtrent som Sigma 30/1.4 vidåpen... :roll: Veldig bra fra f/2.8. Fin boke.

 

35/1.8 er god som gull. Høyst akseptabel fra største blender, gummipakning mot fatningen for værtetting, helt stillegående AF, flott fargegjengivelse... Ulempen er en nokså bedriten tegning av høylys utenfor fokus, og generelt mye fargefeilbrytning.

 

Sigma 30/1.4 er mitt valg, men pga. prisen er jeg usikker på om jeg ville kjøpt den igjen nå som 35/1.8 har kommet - flott fargegjengivelse, delvis metallkonstruksjon, nydelig boke, god nok skarphet fra største blender. Ulempene er at den er nokså dyr og tung, og at du kan være uheldig å få et kranglete eksemplar. Treg AF.

 

28/1.8 har jeg ingen erfaring med, men den skal være bra, om enn stor og tung.

Lenke til kommentar

Jeg ville nok gått for nikon 35mm f/1,8, men angrer ikke på mitt kjøp av sigma 30mm f/1.4 (2-3 år siden).

 

Jeg liker godt fargegjengivelsen på sigmaen, og bokeh'n er fin og myk. Den er suverent mitt skarpeste objektiv (ihvertfall i sentrum).

 

Noen bilder på ulike blendere:

 

f6,3:

2481359128_c9a4079d95.jpg

 

 

f/6,3:

2480570107_03d0b81daf.jpg

 

f/2,2:

2086944390_e7f50cf281.jpg

 

 

f/2:

2480841225_5032a9abc1.jpg

Lenke til kommentar

Da gjör jeg noe for ä utvide konkuransen igjen. ;~)

 

 

har Sigma 28 F1.8, og finner ikke den sä altfor halvgal.

Litt stor og klompete, sä passer vell bedre pä D300 en D70.

(Har prövd den pä min gamle D40, lettere ubalansert ;~) )

 

Og som nevnt, fullformat kompatibel.

Lenke til kommentar

Nikon 35mm 1,8 AF-S

Rimelig og yter godt. Også god ytelse på full åpning.

 

35mm f/1,4 AIS er jo et fantastisk objektiv riktig brukt. Men det er dyrt og ikke noe særlig på full blenderåpning. Som sagt er det ikke noe førstevalg på D70

 

Sigma 30mm f/1,4 får mye skryt uten at jeg har prøvd dette eller resten av objektivene.

 

 

Kjøper du fullformat vil 50mm gi samme utsnitt som 35mm. Sigma 30mm og Nikon 35mm er DX objektiver og vil vignetere på fullformat

Lenke til kommentar

Siden det er relatert til akkurat "Dream Team"-artikkelen til KR, nevner jeg som en morsomhet at 18-200 tydeligvis har blitt dumpet hardt siden sist gang jeg sjekket (hvor 18-200 erstattet alt utenom en dedikert vidvinkel).

 

Uansett har Rockwell egentlig et godt poeng i den artikkelen.

 

Hadde jeg hatt Nikon, ville jeg holdt en knapp på 35/1.8 AF-S. Selv kjøpte jeg Sigmas 30/1.4, men det skyldtes egentlig en mangel på tilgjengelige alternativer (FA35 fra utlandet måtte det evt. blitt).

Lenke til kommentar

Apropos, passer kanskje å nevne at nevnte objektivs fokusring kilte seg fast tidligere i dag, litt over to uker etter innkjøp. Det skjedde til og med mens det sto på kamera og fokuserte.

Garantert bare en "fillefeil" (som gjør at det er ganske låst fast mellom uendelig og fire meter), men ikke spesielt tillitsvekkende uansett.

Lenke til kommentar

Har brukt Sigmas 30mm i et par år, og har stort sett vært fornøyd (bilder tilgjengelig her). Den er temmelig uskarp i kantene fra 1.4-2+, men byggekvaliteten og prisen er det ikke noe å si på. Syntes den kan være ørlite grann for trang noen ganger med 1.5 crop (45mm effektivt)

 

Har ikke vært borte i Nikons 35/1.8, men vær obs på at den er enda trangere enn 30/1.4.

Endret av flippant
Lenke til kommentar

Jeg var godt fornøyd med min Sigma 30/1.4 (31 bildeeksempler her). Jeg har ikke prøvd 35/1.8 selv, men synes utfra det jeg har lest og sett av bildeeksempler at den har en ganske stygg bokeh og for mye CA. Jeg hadde valgt Sigmaen igjen.

 

(Jeg har forresten akkurat kjøpt en ny normal til D700, og valgte da Sigma 50/1.4 fremfor AF-S 50/1.4 til tross for at Sigmaen er dyrere, større og tyngre. Begrunnelsen er noenlunde den samme; jeg synes Sigmaen har en finere bokeh og at den er litt bedre vidåpent. Poenget er at jeg ikke er redd for å anbefale et Sigma-objektiv bare fordi det står Sigma på det.)

Lenke til kommentar
Canons 35/1.4 ligger jo på omtrent 12000, så jeg antar at en enda videre hyperlyssterk vidvinkel fra Nikon vil være på 15-16000 eller mer.

 

Kanskje det like gjerne bare er å kjøpe en M9 og en Voigtländer 35mm f/1.2? :fun:

Canon har ogsä to 24mm F1.4. 14000 for den nyeste.

15-16000 for tilsvarende nikon höres sansylig.

Lenke til kommentar

Tja, er jo ikke usansynlig at Nikon kommer med en DX variant da. Den blir nok i såfall ikke så dyr.

 

Når det gjelder dagens utvalg, så kan vi nok diskutere til dommedag. JEG liker Nikons 35mm, andre synes bokeh'en er forferdelig. (at den sliter litt med CA er en annen sak, men noe som for meg ikke er et problem, da jeg er klar over det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...