Gå til innhold

Sosialisering og drikke-kultur blant unge i Norge


Alieu

Anbefalte innlegg

dette ble litt rotete, men jeg prøvde å skrible ned noen tanker som gikk igjennom hodet. Håper det er nok til skape et grunnlag for og/eller inspirasjon til debatt.

 

Hvorfor er drikking/fylla den eneste formen (overdrivelse, ja) for sosialisering som er akseptert blant unge mennesker i dagens samfunn (Norge) ?

 

Fredager, lørdager, kanskje torsdager og mandager.. Drekka mer! Å ÅÅ Å ÅÅ Å ÅÅ ÅÅÅ!! Og det er ikke snakk om å dra ut og nyte en bedre middag og kanskje en god vin, neida, det er idiotfylla ala russetiden og syden. Grandis og 18 bayer. Resten av uka bruker man på facebook, og snakker om helgen som var og helgen som kommer, hvor man spyr ut "keege" bilder av seg selv og annen overfladisk info.

 

Fjellet i norge eller utlandet på nyttår/jul og påska, syden samt seile langs svenskekysten om sommeren + diverse random "drekka mer" turer resten av året.

 

"Halla, skjera? Ut i helga eller ?"

 

"Blir vel en liten tur ut, du'a, få på noe 96 og jakte ned noen skinn?"

 

"Neh, slapper av hjemme i helgen, er blakk, drakk opp alle penga forrige helg, venter på lønn"

 

"Halla, skjera, finne på noe eller ?"

 

"Sry, er helt ødelagt, var ute i går, drita som et fly, var fett som faen, husker ikke en dritt da."

 

Jeg bare lurer, hvor er gleden og hva er motivasjonen bak dette atferdsmønsteret ?

 

Er det ikke ønskelig å nyte maten, drikken og musikken med den gode samtalen i sentrum ?

 

Denne fordummende ukulturen strekker seg langt opp i 20-årene og sikkert videre.

 

Støy, hojing og ralling. Fitte, sport og bayer. Oversminka barbie-damer og bola alfa-hanner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Støy, hojing og ralling. Fitte, sport og bayer. Oversminka barbie-damer og bola alfa-hanner.

Vel, du snakker nok ikke for alle. Du skal ikke se bortifra at flere tenker som deg og stiller spørsmålstegn ved denne nokså stereotypiske adferden. Men så kommer gruppepresset inn i bildet og mange dilter med for "å være som alle andre", du vet de færreste tørr i skille seg ut i den alderen. Så disse tankene blir ved sitt stille jeg. Jeg kan således skrive under på at ikke alle danner ring rundt dette, feks. undertegnede.

 

4549441574d.gif

Endret av Robert
Korreksjon.
Lenke til kommentar

ja, jeg generaliserer i posten over, litt for å provosere og selvsagt, men gjør deg og meg en tjeneste og diskuter temaet jeg bringer opp, ikke meg som person.

 

jeg er mer interessert i dine betraktninger rundt følgende spørsmål:

 

"Jeg bare lurer, hvor er gleden og hva er motivasjonen bak dette atferdsmønsteret ?"

Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke slik overalt, selv om jeg kjenner til typen.

Her, på landet, kan det hende at man har en "sammenkomst" og er sosial mens man NYTER en pils eller to. Selvsagt er det mye idiotfyll, men det er jo bare hyggelig.

 

Den stereotypen som du snakker om ser jeg for meg er mest i byer og andre steder hvor mange mennesker bor ganske så tett.

 

Jeg tror folk tror at de blir mer og mer akseptert om de viser hvor idiot de kan være.

Lenke til kommentar

De færreste lever etter et slikt "adferdsmønster", som du fremstiller. Å spørre "hvorfor", blir som å spørre seg selv hva rånere finner morsomt med å råne, eller hva gamere finner morsomt med å game. Det er en egen kultur. Å lage en fordomsfull framstilling av den kulturen, vil neppe bringe deg noen større forståelse. Det enkleste for din del vil være å ta kontakt med noen som lever ett slikt liv, og inngå en samtale med vedkommende.

 

Jeg for min del finner fylla med gode venner uverderlig morsomt. Det er rekreasjon. Det er gøy. Det gir meg en god følelse. Akkurat det samme som når jeg leser en god bok, ser en god film, eller spiller et bra spill. Det er et tidsfordriv, og en av livets gleder.

Lenke til kommentar

Dette er ikke bare noe som skjer mellom 14-18 år. Jeg vil faktisk hevde at drikkekulturen er mer vanlig når man blir eldre. F.eks. det eneste studieforeningene drev med, var å gå ut å drikke.

 

Jeg synes det er morsomt å gå ut av og til, men helst foretrekker jeg å være sammen med venner edru. Dermed har jeg også fått mange venner som ikke drikker alkohol. Du må bare finne folk som ligner på deg selv. Det er ingen grunn til å bli gode venner med festegjengen hvis du ikke liker å feste.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke sagt meg mer enig med trådstarteren. Faktisk vil jeg gå så langt å si at jeg hittil har aldri vært mer i samsvar med andre sine preferanser her på forumet enn i dette tilfellet. De som benekter slike forekomster som et ikke-værende samfunnsproblem, samt simplifiserer at dette er noe som er forbeholdt noen få individer i samfunnet, prøver i større grad å rettferdiggjøre subjektive preferanser som egentlig er helt i takt med det bildet trådstarteren så fint tegnet til oss i åpningsposten. I tillegg vil jeg gå så langt å påstå at individer som forsvarer denne type oppførsel har antagelig ikke vært lenger utenfor norske grenser enn til Strømstad.

 

Denne formen for ”ukultur” (det var overlagt bruk av terminologien) som vi ser her i Norge er i stor grad et samfunnsproblem som fortjener mye større oppmerksomhet enn det medier og sentrale myndigheter viser. Norge ligger blant toppen i forhold til alkohol forbruk i Europa, og tar vi i betrakting at forbruket til andre europeiske land er mer fordelt gjennom hele uken mens nordmenn hiver i seg det meste av denne forbruken i helgen, så er under slike variabler Norge kanskje verstingen i klassen.

 

Denne type flatfyll, som slettes ikke er bare forbehold den yngre garden men også godt vokse mennesker (som er godt synlig på charter turer), skader samfunnet på mange måter. Vi snakker ikke bare om uskyldige konsekvenser men også om konsekvenser av aldeles alvorlig art. Hvor mange ganger har jeg åpnet aviser og lest om voldsepisoder forårsaket av overproporsjonert bruk av alkohol. Episoder som i sin verste form resulterer i drap som under normale omstendigheter kunne vært unngått. Individer som til vanlig har preferanser i samsvar med hvilket som helst normalt menneske, drikker seg av føtter og under påvirkning av alkohol forvandles til supermenn med eventyrlige krefter og usedvanlig gode slåss egenskaper, tror de selv i hvert fall. Og så treffer de på et normalt oppegående mennesket ute på byen, mennesket som er ute for å ha det trivelig med et rødvinsglass eller to under kontrollerte omstendigheter, og som resultat av provokasjoner drar seg en hau med juling, med døden som konsekvens. Hvor mange ganger leser vi om voldtekter under slik flatfyll, fyllekjøring, hærverk osv. Det skjer mange flere bilulykker, voldtekt og vold under overdrevent alkohol forbruk enn det skjer under andre rus tilstander. Men likevel legger sentrale myndighetene og samfunnet generelt mer fokus på narkotika missbruket enn denne alkohol ”ukulturen”.

 

Det faktumet at slike helger, med flatfyll preget av overdreven alkohol forbruk, er ofte samtale emnet i vennekretser, der slike episoder fremheves med entusiasme og stolthet, forklarer det meste i forhold til holdninger til alkoholen i dette samfunnet. Det er sjelden man hører noen fordømmer et slik forbruk av alkohol offentlig, slik som de mange røster som fordømmer for eksempel innvandrere, eller muslimer. Dette er egentlig trist hvis vi ser på mengden forbrytelser forårsaket av for stor inntak av alkohol, og de kostnadene som dette medfører for samfunnet, i sammenligning med forbrytelser begått av for eksempel de med innvandrer bakgrunn.

 

Det er ikke tvil om, i hvert fall for meg, at denne ”ukulturen” er også signal på likegyldighet av omgivelsene i verden. Når det er viktigere å fortelle om hvor overstadig beruset man var i helgen enn å utveksle par ord om den vanskelige sitasjonen barn i Afghanistan eller Irak befinner seg i, eller om interne samfunnsutfordringer, så er det ikke rart at enkelte stiller spørsmål om rasjonaliteten til slike mennesker, og veien dette samfunnet har tatt etter hvert. Mange nordmenn har ingen problemer med å svi av 1.000-2000 kr på ei helg på alkohol værer, men likevel finner de samme mennesker plass til å kritisere nærmest alle aspekter ved dette landet, med varierende begrepsbruk slik som ”møkka land”, ”kommunist landet”, ”jævla skatter” osv.

 

Jeg klarer heller ikke å finne ut hvor er gleden av dette atferdsmønstret. Jeg tror heller ikke at du kommer til å finne noe rasjonell forklaring på dette. Hvis jeg skal forsøke meg på en forklaring så må det ligge en plass i vår likegyldighet og egoisme. Det å tilfredsstille egne behov er blitt en viktig faktor i det post moderne samfunnet, spesielt i tilfeller der tilgang på økonomiske resurser tillater så stor forbruk av alkohol. Ikke minste vil jeg legge vekt på de kulturelle koder som kjennetegner det norske samfunnet, der overdreven bruk av alkohol har vært til stede under store deler av historien. Det er mange variabler som den norske kulturen kan skryte av, men denne er definitivt ikke en av dem.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Norge ligger blant toppen i forhold til alkohol forbruk i Europa, og tar vi i betrakting at forbruket til andre europeiske land er mer fordelt gjennom hele uken mens nordmenn hiver i seg det meste av denne forbruken i helgen, så er under slike variabler Norge kanskje verstingen i klassen.

Det er feil.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Alcohol_...a_world_map.PNG

 

Norge ligger faktisk på bunnen i Europa.

Lenke til kommentar
Norge ligger blant toppen i forhold til alkohol forbruk i Europa, og tar vi i betrakting at forbruket til andre europeiske land er mer fordelt gjennom hele uken mens nordmenn hiver i seg det meste av denne forbruken i helgen, så er under slike variabler Norge kanskje verstingen i klassen.

Det er feil.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Alcohol_...a_world_map.PNG

 

Norge ligger faktisk på bunnen i Europa.

 

Må du lese hva jeg faktisk skriver. Du har en fæl tendens å hoppe på konklusjoner før du har lest nøye andre sine innlegg, eller settet den i en kontekst. Dette er ikke første gangen.

 

Temaet i denne tråden er alkohol forbruket blant ungdom, og selvsagt var det dette jeg henviste til. I tillegg tegner ikke slike undersøkelser det riktige bildet ved å utelate viktige variabler slik som drikkemønsteret. Ja, franskmenn drikker gjerne mer enn nordmenn i gjennomsnitt i løpet av ett år, men franskmenns forbruk er mer fordelt gjennom uken, mens nordmenn konsumerer sin mengde av alkohol gjerne i løpet av helgene. I Norge, som i Sverige og Finland, har alkoholholdige drikker vært knyttet til fest, mens det i Sør-Europa har vært en integrert del av måltidene. Alkohol i arbeidstiden har vært uvanlig her i Norden, men har vært utbredt i Sør-Europa, og har først de senere årene begynt å avta der. Dermed viser ikke slike undersøkelser hvordan man konsumerer dette forbruket, eller tar i betraktning det riktige grunnlaget for totalforbruket, fordi den er basert på salgsdata. Det er ikke registrert hva som kjøpes i utlandet og smugles. Samtidig har alkohol forbruket i Norge gått kraftig opp i de senere årene.

 

Fordelingen av alkoholkonsum er veldig skjevt, i statistisk fordeling kan man ikke regne med gjennomsnitt. En tommelregel sier at dobling i forbruk firedobler antall storforbrukere.

 

Skader inntrer også hos normalforbrukere. Dette skyldes drikkemønsteret vårt som er svært eksplosivt og forbundet med en tydelig rusopplevelse.

 

Man må særlig rette tiltakene og budskapene inn mot de som drikker mest, de unge mellom 20 og 25 år, dette er den viktigste målgruppen. Man må gjøre det mindre populært, og mindre nødvendig, for disse å drikke så mye. Det betyr at vi må øke folks aksept for flere restriksjoner. Forskning viser at dagens opplysningsarbeid alene har liten effekt. Vi må forklare folk hvorfor restriksjoner er nødvendig for å få en bredest mulig forståelse av at alkohol er en farlig rusgift, akkurat som det er nødvendig med klare regler for våpenbruk eller bilkjøring.

 

http://www.fmr.no/nordmenn-drikker-mer-og-...1006-99550.html

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Jeg bare refererte til påstanden din om at nordmenn lå i toppen i alkoholforbruk i Europa og viste at vi ikke gjorde det. Jeg forsto ihvertfall ikke at du mente alkoholforbruket til ungdom i den sammenhengen, fordi du skrev faktisk nordmenn.

 

En god besvarelse fra deg, ville være "beklager, jeg mente alkoholforbruket til ungdom, eller hva du mente" istedenfor var du frekk og arrogant.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Jeg bare refererte til påstanden din om at nordmenn lå i toppen i alkoholforbruk i Europa og viste at vi ikke gjorde det. Jeg forsto ihvertfall ikke at du mente alkoholforbruket til ungdom i den sammenhengen, fordi du skrev faktisk nordmenn.

 

En god besvarelse fra deg, ville være "baklager, jeg mente alkoholforbruket til ungdom, eller hva du mente" istedenfor var du frekk og arrogant.

 

Kom igjen Camlon, hvis du oppfatter dette å være frekk og arrogant så kommer vi alltid til å slite med å finne forståelse for hverandre. Jeg bare påpekte at du hoppet litt for fort på konklusjoner, det er ikke å være frekk eller arrogant. Ja, jeg beklager at jeg ikke presiserte godt nok at henvisninger gjelder ungdom, men jeg trodde at du var inneforstått med dette siden tråden handler om ungdom. La oss legge denne unødvendige "off topic" kranglingen til side, ok? Hvis ikke for noe annet enn av ren respekt for trådstarteren.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...