Gå til innhold

[Løst]Når brukes han/ham?


banansplitt™

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regelen er grammatisk. HAN er formen når ordet er subjekt eller predikativ (predikatsord) og HAM er den såkalte avhengighetsformen, den som skal brukes når ordet ikke er subjekt eller predikativ, men objekt, hensynsledd o.a.

 

Her er noen eksempler:

1. Han elsker Mona (subjekt)

2. Han har nettopp giftet seg med Mona (subjekt)

3. Den mannen der er han som er gift med Mona (predikativ)

 

4. Mona elsker ham (objekt)

5. Mona har giftet seg med ham (del av adverbialt ledd)

6. Mona gav ham sitt ja (hensynsledd, også kalt indirekte objekt)

 

Noen huskeregler:

1. Alltid HAM etter preposisjon.

2. Ofte valgfritt HAN eller HAM etter "Det er" (Det er han som bestemmer. Det er ham/han det går ut over). 3. Passer det med MEG eller OSS, skal det stå HAM; passer det med JEG eller VI, skal det stå HAN (Du ville ikke si: "De skrev brev til jeg" eller "De skrev brev til vi" - det må stå henholdsvis MEG og OSS. Derfor også: De skrev brev til HAM).

 

I offisiell rettskrivning (bokmål) er det lov til å bruke HAN i alle tilfeller. Det samsvarer ikke med skrifttradisjonen. I riksmålsgrammatikken holder vi på skillet HAN/HAM som nevnt ovenfor. Det kan nok dukke opp noen vanskelige tilfeller. I så fall får du heller melde deg igjen.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt i å skrive han heller. Til og med i norrønt har man ikke noe skille mellom nominativ og akkusativ. Da hadde man han - han - honum. Så du må ikke tru at akkurat det er noe som Språkrådet har tillatt for at folk skal slippe å skrive riktig. Det er språkhistorisk riktig også. Trur jeg. Om du vil ha et skille i nynorsk kan du skrive han - honom.

 

Jeg tykker det er greit å ha et skille. Av og til kan ei setning bli ganske uforståelig om en ikke har skille. Men det er greit å droppe det også. Dette er ikke noe som er gjort for at idiotene lettere skal kunne skrive riktig, som mye annet er.

Lenke til kommentar
Noen huskeregler:

1. Alltid HAM etter preposisjon.

2. Ofte valgfritt HAN eller HAM etter "Det er" (Det er han som bestemmer. Det er ham/han det går ut over). 3. Passer det med MEG eller OSS, skal det stå HAM; passer det med JEG eller VI, skal det stå HAN (Du ville ikke si: "De skrev brev til jeg" eller "De skrev brev til vi" - det må stå henholdsvis MEG og OSS. Derfor også: De skrev brev til HAM).

 

I offisiell rettskrivning (bokmål) er det lov til å bruke HAN i alle tilfeller. Det samsvarer ikke med skrifttradisjonen. I riksmålsgrammatikken holder vi på skillet HAN/HAM som nevnt ovenfor. Det kan nok dukke opp noen vanskelige tilfeller. I så fall får du heller melde deg igjen.

Spørs hva du regner som tradisjon. I norrønt stod hann, ek og hon i nominativ, hann, mik og hana i akkusativ og honum, mér og henni i dativ. I ordet hon har nominativ og dativ overlevd som nominativ og akkusativ, mens i ordet ek har nominativ og akkusativ overlevd som nettopp nominativ og akkusativ. Ordet hann er mer komplisert, hann var både nominativs- og akkusativsform, mens honum (derav ham) var dativsform. Her har begge formene overlevd, så «han» i akkusativ har ikke noe med latskap å gjøre. Greit nok at «han» i akkusativ ikke er en del av den danske/dansk-norske skrifttradisjonen, men skriftspråket er i en viss grad nødt til å følge det muntlige språket. En av grunnene til at norsk skriftspråk gikk i oppløsning på 1500-tallet var nettopp at det var for store forskjeller mellom talemål og skrift. Om han/hun også hadde fulgt det mønsteret substantiva ser ut til å ha fulgt i muntlig norsk (dvs. akkusativ har blitt eneste form), men holdt på nominativen, burde det hett han/han og hun/hana (som eg/meg, du/deg). Se bare på ordet hestr; hestr, hest, hesti, hests (norr)-->hest (no).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...