Gå til innhold

skal jeg velge AMD eller Intel ?


larsos

Anbefalte innlegg

Hovedkortet mitt er ødelagt, cpu'en min er en XP2400. Det jeg lurer på er om jeg skal kjøpe nytt hovedkort eller om jeg skal kjøpe hovedkort og cpu fra intel ?

Hvis jeg bare kjøper nytt hovedkort så kjøper jeg ny ram også. Hovedkortet jeg blir å velge da er et EPoX EP-8RDA3+ og rammen er 2x TwinMOS PC3200 512MB m/Winbond.

Hvis det blir intel så velger jeg en Intel Pentium 4 2.6 GHz Boxed PC800 cpu men jeg vet ikke hvilket hovedkort. Noen som vet om denne cpu'en går ann å overklokke mye ? Isåfall, men hvilket hovedkort ?

 

Dere som anbefaler meg å gå for intel, kan dere også anbefale meg et hovedkort ? Helst et som har en del utstyr på, men også et som er overklokkervenlig ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er såpass STOR ytelsesforskjell på Intel P4 PC800 og AMD XP at jeg synes det ville vært dumt å ikke velge intel. Spesielt med tanke på hvor overklokkingsvennlig de lavere klokket P4C.

 

Enig i at BH7 er et bra hovedkort men den har IKKE Dual DDR og får å få utnytter den høye FSB'en maksimalt bør man ha bedre båndbredde på minnet. Derfor blir IC7-G et godt valg. Hvis man ikke trenger Gigabit LAN kan man gå for IC7, og vil man spare litt penger gå for IS7.

Lenke til kommentar
Er stor sannsynlighet at jeg går for intel, men er ikke I875P bedre chipsett enn I865PE ? Vil jeg merke stor forskjell forutenom prisen ?

 

3-5 % bedre på i875. PAT er den viktigste forskjellen. Kan vel neppe forsvare prisdiffen, IMHO.

Lenke til kommentar

Alt kommer jo ann på hvor mye du ønsker å investere i pcen. Men personlig føler jeg at det kan være et klokt valg å utnytte cpuen du har sammen med et Nforce2 HK med støtte for 400fsb, samt kjøpe noenlunde god ram. Systemet ditt burdet holde mer en nok til di nye CPUene kommer om ca 1 år(64bits fra amd) og inntill da ser jeg ikke behovet (doom3 er det fortsatt uvisst når det kommer ut).

 

Men selvsagt skal du ha det råeste så kan du jo gå for en Pentium 4 3,04 + Vapochill, vannkjøling på resten av delene (GPU, NBU, HD) og da har du sikkert et utrolig fett system... Men som sagt det koster penger.

Lenke til kommentar

Men selvsagt skal du ha det råeste så kan du jo gå for en Pentium 4 3,04 + Vapochill, vannkjøling på resten av delene (GPU, NBU, HD) og da har du sikkert et utrolig fett system... Men som sagt det koster penger.

 

Etter det jeg kommer fram til så blir det ca. 1000kr mer for intel løsningen, hvis jeg går for P4 2.6GHz 800FSB + et hovedkort.

 

Jeg spurte om hvilket hovedkort jeg skulle ha hvis jeg skulle gå for intel eller om jeg skulle gå for det jeg har nå + nytt hovedkort og ram.

Lenke til kommentar

Men selvsagt skal du ha det råeste så kan du jo gå for en Pentium 4 3,04 + Vapochill, vannkjøling på resten av delene (GPU, NBU, HD) og da har du sikkert et utrolig fett system... Men som sagt det koster penger.

 

Etter det jeg kommer fram til så blir det ca. 1000kr mer for intel løsningen, hvis jeg går for P4 2.6GHz 800FSB + et hovedkort.

 

Jeg spurte om hvilket hovedkort jeg skulle ha hvis jeg skulle gå for intel eller om jeg skulle gå for det jeg har nå + nytt hovedkort og ram.

 

Finn det ut sjæl da mr do this do that.

Lenke til kommentar
Enn hva med et Asus P4C800/DELUXE ?  

Det slår jo Abit IC7-G i testen på tomshardware.com -> http://www17.tomshardware.com/cpu/20030521.../800fsb-18.html

Toms Hardware skuffer meg stort, det han skriver om Abit kortet er bare tull. Alle problemene han beskriver gjelder BIOS 1.0 og ikke 1.1 som han påstår og ha testet med. Jeg kjører DDR 432 på 2.2.2.5 eller DDR 448 med 2,5.3.3.6 (Corsair XMS 3500C2) han påstår også at kortet ikke er noe tess til overclocking BULLSHIT! Jeg kjørte min 2,4C@3,4 i går kveld. Den greide Prime i 10 min før den meldte"harware error". Når først Toms hardware har bestemt seg for at noe er "dritt" så er det det uansett (i deres øyne)

 

Forøvrig tror jeg ASUS P4C800 er et meget bra kort men det mangler ICH5R og CSA Gigabit LAN, det har i steden SATA raid og Gbit Lan gjenom 3.parts løsninger som da selvfølgelig bruker båndbredde fra PCI bussen.

 

Når det gjelder PAT mener jeg personlig at man kan se bort i fra denne fordi den kun slår inn når visse kriteria er oppfylt (b.l.a mem devider 1.1) det vil si at skal man kjøre med PAT aktiv får man meget begrenset overklokking. Kjør opp busshasigheten og hold mem timing på 2.2.2.5 så får du marginalt dårligere ytelse en med PAT aktiv.

 

Les tester med en klype salt, søk heller informasjon på forum hvor de"virklige" brukerne deler sine erfaringer.

 

 

EBC

Lenke til kommentar

Om du kjøper amd eller intel får vere opp til deg, men satser du på intel og vil ha det beste hk som er på markede i dag kjøper du MSI 875P neo.

Kjører dette selv og det er stabilt som fjell, har prøvd med cpu på 3,81 og kjørt det i stresstest i flere timer ingen prob.

 

Du kan rangere de 3 kortene sånn:

1. Msi. 2. Abit. 3 Asus.

Lenke til kommentar

Har skrudd opp 2 maskiner med IC7 idag, begge funker brillefint - kjører på 260FSB (2.8C GHz). Hva THG maset om vet jeg ikke men at han hadde uflaks, en shabby bios (THG brukte en bios revisjon som er kjent for å være treig under benchmarks, av en eller annen uforståelig grunn)

 

Les heller Anandtech sine tester på det området (THG testen gjenspeiler ikke faktisk omstendigheter).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...