Gå til innhold

Marinade til storfekjøtt


mathos

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det noen opplyste personer der ute som kan hjelpe meg litt? Skal marinere biffstrimler, og er på jakt etter en ny oppskrift. Flott hvis noen har en fin oppskrift, og jeg tar gjerne imot tips.

 

Mathias :)

 

 

SSS - sødme, syre, styrke:

 

En veldig god marinade er søt soyasaus (sødme), limesaft (syre) og sherry (styrke). Ca. 1/3 av hver. Sleng så oppi litt hakket chili, ingefær og salt, og du er langt på vei. Purre eller løk er også veldig godt i.

Lenke til kommentar
Finnes det noen opplyste personer der ute som kan hjelpe meg litt? Skal marinere biffstrimler, og er på jakt etter en ny oppskrift. Flott hvis noen har en fin oppskrift, og jeg tar gjerne imot tips.

 

Mathias :)

 

Syre er til for å bryte ned fibrene i kjøttet, slik at det kan trekke til seg mer smak. Men for mye syre vil medføre at det ødlegges. Så balanse mellom syre, krydder og oljer er viktig.

 

En enkel "midtøsten"marinade;

Olje

Sitronsaft

Spisskumin

Allehånde

Kayenne

Muskat

Kardemomme

Mynte

 

Og ikke minst, hvitløk.

 

Men, her er det egentlig kun fantasien som stopper en.

Lenke til kommentar

Ja, alvorlig talt, Mathos ;)

En annen marinade som funker fint (den smaker nydelig!) er best på svinekjøtt. Den er så enkel som 2/3 appelsinjuice og 1/3 med soyasaus (helst Kikkoman). Tilsett også noe hvitløkspulver (eller fersk) så har du verdens beste marinade til svinekjøtt-strimler f.eks. :)

 

Bon appetit!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...