Gå til innhold

Hva må til for å lodde kobber?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å bygge om PSU'en til vannkjøling. Da skal jeg bytte ut de gamle kjøleribbene med kobberplater som jeg har tenkt å lodde på et kobberrør.

 

Det jeg lurer på er hva slags loddetinn er best å bruke? Trengs det spesielle loddebolter? Evt. hvilken temperatur er det best å lodde med? Forslag til hvor jeg kan få tak i slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan nær sagt bruke et hvilket som helst loddetinn som inneholder flussmiddel. Og det gjør de fleste utgavene.

 

Vær klar over at du vil behøve en god del varme for å lodde sammen delene. En loddebolt vil definitivt ikke duge, medmindre du har en utgave på flere hundre watt?

En propanbrenner kan gjerne brukes, til nød også mor´s kokeplate. Bare pass på å gjemme kjevlet først! Ellers.... :D

 

Alfa og omega ved lodding: Puss flatene med passelig sandpapir / smergel, og hold alt som heter fett unna!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

LOL!

 

Kjøttøksa da, formoder jeg? For hu kløyver vel ikke bjørkeved på kjøkkenet?

Skjønt, resultatet blir vel omtrent det samme; I heldigste fall en spaltet personlighet så å si, som aldri mer vil ha tanker i retning av hverken lodding eller kjøkkenbesøk.... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...