Gå til innhold

Kristen heksejakt på barn i Afrika.


Anbefalte innlegg

De siste tiårene har over 15 000 barn blitt anklagt for hekseri i Nigeria, og pinsemenigheter tjener store penger for å drive ut disse "åndene" via eksorsisme. Barna blir utstøtt for grusom tortur, og over tusen har blitt drept som følge av denne overtroen. Dette har nå blitt storbusiness for statene som har flere kirker enn skoler, sykehus og banker til sammen. Desto mer aktiv kirken er til å drive ut demoner jo mer populær blir den - en skremmende utvikling.

 

Dette minner meg veldig om den mørke middelalderen i Europa da kristendommen herjet fritt, og det er helt forferdelig at dette kan skje så organisert i 2009.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=569143

 

Er dette resultatet av lav kunnskap og kristendommens fanatiske fokusering på demoner og onskap?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik går det når det tenkes med "hellige" bøker isteden for hjernen og sunn fornuft.... Trist.

 

Minner meg om heksejaktingen vi hadde her i europa under kristendommens storhets tid... Det verste er at dette med hekser står der i dag også, helt uendret og med samme tekst!!! Så hadde det ikke vært et opplyst samfunn rundt disse religiøse galingene så ville det ikke forundret meg at vi hadde hatt lignende situasjoner her i landet også! De legger hjernen totalt på hylla når denne grusomme guden skal følges tydeligvis..

 

Som jeg hele tiden har hevdet, det er kunnskap og viten disse menneskene trenger, ikke religiøst vissvass og sinnsvake doktriner der guder og lik på staur blir satt høyere enn menneskers ved og vel!!! Disse "pastorene" skulle hatt et nakkeskudd hele gjengen i min bok! Galskap i bokform = bibelen! Blir så forbannet.... :mad:

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Men ingen fare, her inne kommer standardsvaret "religionen er ond pga boken". Med påfølgende lovprising av vitenskapen. Jeg finner artige paradokser med en slik tilnærming.

Forklar er du snill.... Ser ingen som har hevdet at religionen er ond pga boken jeg... eller en lovprisning av vitenskapen....

 

Så forklar gjerne....

 

Klaart det er en blanding, men tror du at noen ville saget av hodet til ungen sin uten vissvass og overtro? Har jeg vanskelig for å se for meg, men kom gjerne med forslag på hvordan folk ville gjort det samme hvis de hadde besittet kunnskap og viten isteden for religiøs overtro og annen vissvass.... :)

Lenke til kommentar
Forklar er du snill.... Ser ingen som har hevdet at religionen er ond pga boken jeg... eller en lovprisning av vitenskapen....

 

Så forklar gjerne....

 

Klaart det er en blanding, men tror du at noen ville saget av hodet til ungen sin uten vissvass og overtro? Har jeg vanskelig for å se for meg, men kom gjerne med forslag på hvordan folk ville gjort det samme hvis de hadde besittet kunnskap og viten isteden for religiøs overtro og annen vissvass.... :)

 

Vitenskapen har også sine blodige hender. Selv om jeg er anti-teist på min hals er det artig å se ateister faktisk påstå at vitenskapen er det eneste saliggjørende. Ja vitenskap er saliggjørende til en viss grad. Den må uansett tolkes og settes i kontekst i en verden som ikke er vitenskaplig 100%. Sage av hode kan man også gjøre i vitenskapens tjeneste, det har blitt gjort og det vil bli gjort i fremtiden. Vitenskapen har en ting som er vitalt, det er at den vet at den ikke vet. I motsatt fall ville den stoppet. Men i veien fremover har vitenskapen vel så mye blod på hendene som religion måtte ha.

Lenke til kommentar
Vitenskapen har også sine blodige hender. Selv om jeg er anti-teist på min hals er det artig å se ateister faktisk påstå at vitenskapen er det eneste saliggjørende. Ja vitenskap er saliggjørende til en viss grad. Den må uansett tolkes og settes i kontekst i en verden som ikke er vitenskaplig 100%. Sage av hode kan man også gjøre i vitenskapens tjeneste, det har blitt gjort og det vil bli gjort i fremtiden. Vitenskapen har en ting som er vitalt, det er at den vet at den ikke vet. I motsatt fall ville den stoppet. Men i veien fremover har vitenskapen vel så mye blod på hendene som religion måtte ha.
Du må gjerne utdype det regnestykket, for jeg får det ikke til å stemme litt engang.
Lenke til kommentar
Myagos:

De er ikke sanne kristne

Da min venn er du hjertelig vellkommen til å forklare meg hva og hvordan du finner sanne kristne!!! For de er det neimen ikke mange av!!!

 

 

@Luftbor:

Skjønner hva du mener, men det blir allikevel på et helt annet plan. Jeg, eller du, ville aldri ha gjort noe tilsvarende på samme grunnlag, aldri!!! At noen har gjort og kommer til å gjøre ditt og datt i vitenskapens navn er det vel ingen tvil om, men det blir allikevel ikke i nærheten av samme omfanget som med ting som ene og alene bygger på overtro. Håper og tror jeg da. Kan egentlig bare snakke for meg selv her, men jeg håper jo at de fleste er såpass opplyste at de ikke tror at barna deres er hekser....

 

Men når det er sagt er jeg nemlig sikker på at min eldste sønn på 16 er et troll... :) Men isteden for å kappe hodet av ham kapper jeg uke penger... he he. Vi bruker den grusomme vitenskapelige metoden... whoohaa ha ha ha... :blink:

Lenke til kommentar
Myagos:

De er ikke sanne kristne

 

Ja for hvem er egentlig de sanne kristene? Norges lutherske gla'kristene som ignorerer halvparten av Bibelen og går i kirka en gang i året? Disse menneskene som bedriver dette svineriet i Afrika sier sikkert akkurat det samme om deg, og Bibelen sier litt av hvert om hekser og trollmenn - men dette er vel en av mange vers du glatt ignorerer.

 

Eller tror du på hekser og trollmenn...?

Lenke til kommentar
Selvom det finnes bevis for at Jesus har eksistert, og var en virkelig person....

Jeg skrev Jesus Kristus, ikke Jesus. Jeg mente personen som visstnok kunne kontrollere havet og mikroorganismer, gjenopplive døde mennesker og massekopiere døde dyr. Men dette blir off-topic...

Lenke til kommentar
@Luftbor:

Skjønner hva du mener, men det blir allikevel på et helt annet plan. Jeg, eller du, ville aldri ha gjort noe tilsvarende på samme grunnlag, aldri!!!

 

Det er så. Men i ytterste konsekvens, kunne vi i vitenskapens "tjeneste" utført udåder. Altså er det noe annet som ikke er av en rasjonell forklaring at vi ikke gjør dette, eller iallefall håper hvis vi kommer opp i en slik situasjon at vi skulle velge den muligheten som er den korrekte.

 

At noen har gjort og kommer til å gjøre ditt og datt i vitenskapens navn er det vel ingen tvil om, men det blir allikevel ikke i nærheten av samme omfanget som med ting som ene og alene bygger på overtro.

 

Som Oppenheimer sa det; "hva har jeg gjort!"

I teorien har faktisk vitenskapen lagd muligheten til det religionene drømmer om; den totale destruksjon av kloden.

 

Håper og tror jeg da. Kan egentlig bare snakke for meg selv her, men jeg håper jo at de fleste er såpass opplyste at de ikke tror at barna deres er hekser....

 

Det håper nok de aller fleste, eller de vet. Men det er ikke bare religion som får foreldre til å gjøre de smertligste ting ovenfor sine barn.

Lenke til kommentar
At noen har gjort og kommer til å gjøre ditt og datt i vitenskapens navn er det vel ingen tvil om, men det blir allikevel ikke i nærheten av samme omfanget som med ting som ene og alene bygger på overtro.

 

Som Oppenheimer sa det; "hva har jeg gjort!"

I teorien har faktisk vitenskapen lagd muligheten til det religionene drømmer om; den totale destruksjon av kloden.

 

Dette gir overhode ikke mening.

 

Vitenskap er ikke en organisasjon, det er ikke en religion, det er ikke et menneske. Den har ikke armer, den har ikke tanker og den har ingen meninger. Den er nøytral i alle sammenhenger.

 

Å si at Vitenskap dreper er som å si at idéen om at folk kan kveles fører til tusenvis av drukninger hvert år. Det er egentlig helt meningsløst.

 

Igjen: vitenskap er ikke en organisasjon, og har derfor hverken noen mål eller meninger om noe som helst. Hvis du skal skylde Hiroshima eller Nagasaki på noen, skyld på de som trykket på knappen, ikke på metoden som førte til at en fant ut at atomkjerner kan splittes fra hverandre.

Lenke til kommentar
Dette gir overhode ikke mening.

 

Vitenskap er ikke en organisasjon, det er ikke en religion, det er ikke et menneske. Den har ikke armer, den har ikke tanker og den har ingen meninger. Den er nøytral i alle sammenhenger.

 

So? Islam f.eks var påtenkt som å ikke inneha noe presteskap overhode.

Både religion og vitenskap er konstruksjoner som i seg selv, som ide ikke skader noen. Begge kan dog gi handlinger som er av skade.

 

Å si at Vitenskap dreper er som å si at idéen om at folk kan kveles fører til tusenvis av drukninger hvert år. Det er egentlig helt meningsløst.

 

Selvsagt. Husker du Gausta? Alt i vitenskapens navn. Vitenskap, som religion er av ingen verdi om den ikke utføres av mennesker. Det er ingen mekanismer i den vitenskaplige metode som hindrer at personer kan bruke dette til å utføre forferdelige udåder.

 

Igjen: vitenskap er ikke en organisasjon, og har derfor hverken noen mål eller meninger om noe som helst. Hvis du skal skylde Hiroshima eller Nagasaki på noen, skyld på de som trykket på knappen, ikke på metoden som førte til at en fant ut at atomkjerner kan splittes fra hverandre.

 

Med denne logikken kan du ei heller skylde på religion for ondskap, men kun de som utførte handlingen. Selv synes jeg like ille om vitenskaplige ansatte i Raufoss/Nammo som mullaher i Qom, rent filosofisk.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...