Gå til innhold

Ny P4 3GHz tallknuser til jobben ! (Versjon 2.0)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DinMor: Svar nå litt mer seriøst og gjennomtenkt takk!

 

Hva slags "tallknusing" er det snakk om?

Det er "bilder" fra et elektronmikroskop som inneholder mye mer enn fargene sort og hvitt som skal "knuses". Hver pixel inneholder 6 vinkler som skal analyseres gjennom ekkel matrise-regning. Dvs. diff-ligninger for hver celle, matrisemultiplikasjon, invertering osv. Hver utregning tar normalt fra 3-30 minutter på en PIII- 1GHz. Litt mer forståelig forklart: Tallknusingen kan sammenlignes med Pro-Engineer, Magmasoft, Seti@home, Femlab, Siencemark og slikt. Men det støtter altså bare 1 tråd.

 

Ta du meg som en komplett idiot? :lol:

Jeg er student i Universitet i Ungarn (medisinsk avdeling), faen har jeg mer efaring med mikroskop enn du... :o

 

Vi har alt fra flurosense mikroskop, near confocal mik. også videre..

 

Til elektron mikroskop bruker vi til beregning en rak med 16 processorer... (Nettverk)

 

Til fluormetri bruker vi en helt vanlig maskin gammel p2 procesoor :lol:

 

Tror faktisk at du er helt ute, eller tuller du med meg grundig....

 

Tenk litt før DU poster noe så latterlig..

Lenke til kommentar
Ifølge theinquirer skal det komme en drøss med hovedkort sammen med/etter 1xx lanseringen.

Hvorfor lanserer de ikke bare hovekortene? Man må vel kunne bruke en Opteron 2xx i et en-CPU system også?

 

PS. Vet du noen dato for lanseringen?

 

While spring may have sprung, the anticipated wave of Opteron motherboards has not. Every source contacted has said this will change soon, very soon. With the launch of AGP motherboards in about a month, along with the 1xx and 8xx chips, expect a plethora of boards. The drought will soon be over, and there will be several interesting features. While the initial crop of boards are all based on AMD's reference design, the ones due soon are not. Expect all the goodies that are currently lacking to come out in full force. The most eagerly awaited chipset is the NVidia Nforce3 based boards, which will bring the Opteron up to par with some of the best Intel Xeon based boards and surpass them in many respects. All of the ancillary features that the Athlon MP based boards lack, like TCP/IP Offload Engines (TOE), and other workstation and server features should be here by the end of June.

 

One feature that we have not seen is more flexible use of the Opterons memory controller. All motherboards due out use the controller as 1x128 bit, not as 2x64 bit, which the controller is quite capable of. It is possible that it was deemed to be unnecessary in the current server oriented boards, and may surface in a more memory flexible workstation setup later on. Lets hope some motherboard makers try to differentiate their products in interesting ways, we all can only benefit.

 

The current motherboards are all scarce, feature free and expensive. This is mainly because they are new. By the time the Athlon 64 comes out, expect the price of motherboards to plummet. One of the main benefits of the K8 series of chips is the integration of most the north bridge in the chip itself. This, along with the lessened pin count allowed by HyperTransport, will allow for 4 layer motherboards to make a return. All of the currently planned Athlon 64 boards are 4 layer, which should allow for some very inexpensive boards. 6 layer, multi-CPU Opteron boards are also said to be arriving in the not to distant future.

++++++++++

http://www.theinquirer.net/?article=9552

Lenke til kommentar

Takk bOnna !

 

Jeg skulle gjerne ventet til slutten av juni for å få en 1xx Opteron, men er veldig utolmodig på å få ny maskin på kontoret snart.

 

Jeg startet også en tråd i forumet hos Acesharware. Brian Neil, Charlie (alias Groo_) og noen fler mente at Opteron ville vært et klart førstevalg for mitt bruk. Det jeg trenger er en kraftig FP-enhet (som i Athlon og Opteron) OG høy minne-båndbredde (som i Opteron og Pentium 4).

 

Om jeg ikke har tid til å vente på Opteron 1xx og HK i slutten av juni, så var det en del sprikende anbefalinger av P4 og Athlon. Så jeg er fortsatt usikker på om jeg skal kjøpe Athlon eller Pentium 4 nå, eller om jeg skal vente på Opteron.

 

De tilbudte seg til og med å gjøre noen enkle tester for meg på forskjellige systemer, men jeg kan desverre ikke "låne bort" programvaren til dem. (som koster drøyt 100.000 kr)

Lenke til kommentar
Takk bOnna !

 

Jeg skulle gjerne ventet til slutten av juni for å få en 1xx Opteron, men er veldig utolmodig på å få ny maskin på kontoret snart.

 

Jeg startet også en tråd i forumet hos Acesharware. Brian Neil, Charlie (alias Groo_) og noen fler mente at Opteron ville vært et klart førstevalg for mitt bruk. Det jeg trenger er en kraftig FP-enhet (som i Athlon og Opteron) OG høy minne-båndbredde (som i Opteron og Pentium 4).

 

Om jeg ikke har tid til å vente på Opteron 1xx og HK i slutten av juni, så var det en del sprikende anbefalinger av P4 og Athlon. Så jeg er fortsatt usikker på om jeg skal kjøpe Athlon eller Pentium 4 nå, eller om jeg skal vente på Opteron.

 

De tilbudte seg til og med å gjøre noen enkle tester for meg på forskjellige systemer, men jeg kan desverre ikke "låne bort" programvaren til dem. (som koster drøyt 100.000 kr)

 

Ja rektig.

Litt drastisk og velge det ene eller det andre når sw kun er testet på intel maskiner.

Hvilket selskap er det som selger programmet btw? Kan du si det?

Brian trenger vel ikke hele koden, bare noe tilsvarende, hadde vært arti og sett :)

Det var btw Groo_ som skrev den inquirer artikkelen.

Lenke til kommentar

 

..jattajatta..

 

Skulle jeg bygget en maskin til det som simen1 sier han skal bruke den til ville jeg også satset på et rent Intel system' date=' mest pga disse er som regel ukompliserte å ha med å gjøre og generelt få problemer med stabilitet.

 

Tenker du på at i dual xeon systemer så må du ha cpu av samme type, frekvens helst identisk?

Stabilitetsargumentet har gått ut på dato.

 

Ja.. Og nei, stabilitet er fremdeles viktig, for meg og de fleste andre der ute. Nå skal jeg ærlig si at jeg ikke har vært i nærheten av Nforce2, men så godt som alle VIA/AMD systemer jeg har vært borti har hatt stabilitetsproblemer av enn eller annen sort. For meg er ikke ustabil maskin= blåskjerm/plutselig restart, men også andre systemspesifikke problemer som irriterer. At OSene ikke er perfekte er ingen hemmelighet, men som sagt, jeg har betydelig mye mindre problemer med Intel systemene jeg har vært borti/har selv.

 

Men; dersom Nforce 2 er så bra som det sies er muligens argumentet mitt utdatert. Dog sa de fleste de samme om det AMD systemet jeg kjøpte for noen år siden, da kjøpte jeg det som ble oppgitt som det mest stabile HKet for AMD CPUer, senere oppdaget jeg selv at dette ikke var tilfelle, noe åpenbart de fleste andre også gjorde. Om det er CPU eller HK/chipsett som er ustabilt betyr lite, AMD har uansett ansvaret etter min mening. Når sier jeg ikke at Intel er perfekt heller.

Lenke til kommentar

 

..jattajatta..

 

Skulle jeg bygget en maskin til det som simen1 sier han skal bruke den til ville jeg også satset på et rent Intel system' date=' mest pga disse er som regel ukompliserte å ha med å gjøre og generelt få problemer med stabilitet.

 

Tenker du på at i dual xeon systemer så må du ha cpu av samme type, frekvens helst identisk?

Stabilitetsargumentet har gått ut på dato.

 

Ja.. Og nei, stabilitet er fremdeles viktig, for meg og de fleste andre der ute. Nå skal jeg ærlig si at jeg ikke har vært i nærheten av Nforce2, men så godt som alle VIA/AMD systemer jeg har vært borti har hatt stabilitetsproblemer av enn eller annen sort. For meg er ikke ustabil maskin= blåskjerm/plutselig restart, men også andre systemspesifikke problemer som irriterer. At OSene ikke er perfekte er ingen hemmelighet, men som sagt, jeg har betydelig mye mindre problemer med Intel systemene jeg har vært borti/har selv.

 

Men; dersom Nforce 2 er så bra som det sies er muligens argumentet mitt utdatert. Dog sa de fleste de samme om det AMD systemet jeg kjøpte for noen år siden, da kjøpte jeg det som ble oppgitt som det mest stabile HKet for AMD CPUer, senere oppdaget jeg selv at dette ikke var tilfelle, noe åpenbart de fleste andre også gjorde. Om det er CPU eller HK/chipsett som er ustabilt betyr lite, AMD har uansett ansvaret etter min mening. Når sier jeg ikke at Intel er perfekt heller.

 

Vel, tidligere ustabilitet hos amd systemer skal i stor grad skyldes VIA.

Nå skal jo IBM lansere Opteron servere så de ser tydeligvis ingen problemer med stabilitet etc.

Og det gjør visst ikke Cray heller som skal bestille 10000 Opterons til sin nye Supercomputer.

http://www.theinquirer.net/?article=9647

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel' date=' tidligere ustabilitet hos amd systemer skal i stor grad skyldes VIA.

Nå skal jo IBM lansere Opteron servere så de ser tydeligvis ingen problemer med stabilitet etc.

Og det gjør visst ikke Cray heller som skal bestille 10000 Opterons til sin nye Supercomputer.http://www.theinquirer.net/?article=9647[/quote']

 

Skulle hatt den til å lage word dokumenter med (10kopteron saken) :)

 

Ser også for meg superrask DVD ripping, simulering(av forskjellige slag) etc... Muligens den også er bra for tetris og sånne andre mer systemkrevende ting...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...