Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor få tak i nyere Misubishi cd-spiller?


Anbefalte innlegg

Heihei.

 

Som nevnt tidligere har jeg tenkt til å bytte ut spilleren i min Mitsubishi Space Star 1999. Aller helst skulle jeg hatt en DobbelDIN navigasjonsenhet fra Kenwood, men da jeg bor sentralt i Oslo tror jeg at jeg venter med det noen år. En stor skjerm ser litt mer fristende ut for tyver enn en vanlig stereo. Så derfor lurer jeg på å få en god spiller som kan stå i samme brønnen som den som alt står der. Men - i bilen min er det og en infoskjerm på dashbordet som viser kjøredata (drivstofforbruk, osv), radioinfo og klokke. Jeg har forstått at det ikke er mulig å få med denne skjermfunksjonaliteten videre om jeg kjøper radio fra en tredjepart, og det er litt kjedelig med en skjerm som ikke funker - spesielt når kjøredataen er så kjekk å ha.

 

Derfor lurer jeg på om det er mulig å få tak i en Mitsubishiradio av nyere modell som gjerne har mulighet for å spille av MP3-CDer, og samtidig benytter skjermen? Og i så fall - hvor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har forhørt meg med MotorForum Oslo, men de kunne ikke hjelpe meg. Eneste svaret jeg fikk var at det ikke var kommet noen nye spillere til min bil. Men jeg tror faktisk løsningen blir å "bygge inn" den originale spilleren og fikse en bryter til displayet. Men hvordan funker det å splitte kontaktene? Kan f.eks. begge radioene være på samtidig? Vil det ikke bli vanskelig mtp høyttalere?

Lenke til kommentar

Intet problem med to spillere, originalspilleren har ingen jobb med å drive høyttalere så vi snakker knapt nok om 1A. Du har vel sjelden på radioen(e) uten at motoren går, så det vil ikke merkes uansett.

Kenwood'en er vel avsikret med 5A, så det blir det også liten forskjell kontra originalradioen når den er i vanlig drift.

 

Synes ellers det var et litt merkelig svar du fikk fra MF, men intet undrer meg så mye lenger.

Ser f.eks. muligheten for at en Grandis-radio bør kunne passe;

20080304010546_img.jpg

Hør om de har et koblingskjema på ovenviste U171 å sende deg.

ISO-overgangen er jo lik uansett Mitsu-modell fra 1995-2006'modell, så jeg ser jo konturene av at det passer koblingsmessig, og displayet styres via en separat kontakt, og det blir da bare der det eventuelt kan være en forskjell.

Er ikke dette eksakt det samme displayet som du har?

26_-1422138569.jpg

 

17_-689444873.jpg

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar

Tror jeg fant et svar selv her...

U171 bakside;

post-5111-1202910963_thumb.jpg

 

Din originalspiller nå:

post-5111-1202910982_thumb.jpg

 

Den runde svarte er til CD-skifter, den svarte flate til ISO-overgangen for å si det slik, mens den hvite er for displaystyringen... og den er ikke lik! Det er jo mulig Pin-out på de to kontaktene er like og gjør det samme (om to av pin'ene på den ene ikke har en funksjon ihvertfall, 14-pins kontra 16-pins), så du kan jo be MF finne frem dette på både U171 og din originalspiller, W142?. Så er det "bare" å mekke litt med den pluggen... ;)

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar

Interessant.

 

Litt utenfor saken - så vidt det er meg bekjent er det en vanlig feil med noe klem/trykkskade på displayet på disse bilene - iallefall på Space Star, så jeg lurer på om jeg kan få tak i en erstatningsskjerm? Etter litt demontering ser det ut til å være modellnummer DU-430, men jeg finner ingenting om det på nettet... Finnes det andre skjermer, mon tro, som passer inn der, og som kan vise info?

Lenke til kommentar

Der må du nok inn med et originaldisplay, har ikke sett noe likt hos andre bilmerker. Dog passer jo displayet fra andre Mitsubishi'er, som Carisma f.eks. så det skulle vel være mulig å finne et fra en skadet Mitsu hos en velassortert høgger.

 

Hvordan gir den klem/trykkskaden seg utslag på displayet? Man skulle vel bli rimelig desperat lei av musikken på RadioNorge før man begynner å la det gå utover skjermen rent fysisk vil jeg tro... :D

Lenke til kommentar

Hehe... Skaden gir seg uttrykk i at hele skjermen av og til bare klikker, og de "stavene" som skal være opplyst blir halvveis dempet og skjermen flakker. Vanskelig å forklare, men. Akkurat det problemet ble borte etter at jeg skrudde opp hele greia (til det punktet hvor det ikke var flere skruer å skru ut, bare loddetinn), men problemet nå er at det siste tallet i klokka (øverst til høyre) er uleselig. Om jeg trykker relativt hardt på visse punkter, vises alt perfekt, men det er fryktelig upraktisk å kjøre slik... Nå har jeg dog oppdaget at det viktigste med kjørecomputeren (rekkevidden på tanken) vises selv om originalspilleren er koblet ut, så jeg kan klare meg med å erstatte den gamle.

 

Fant ut at siden jeg kommer til å fortsette og bo sentralt i Oslo det neste året, så er det ikke noe vits å kjøpe noen særlig fancy radio enda. Så jeg kjøpte en Sony-radio på tilbud hos Torshov bilrekvisita. Den er billig og funker helt greit, samt at den har AUX-inngang, som var det viktigste for meg. Dessuten er den ikke spesielt dyr å erstatte dersom den blir stjålet.

 

Men jeg har enda ikke fått tak i ISO-overgangen - den de hadde på Torshov passa ikke. Så den må jeg nok legge inn en bestilling på hos transmedia.no ;)

 

Hele helga nå har gått til mekking på bil (det innebærer stort sett bare polering, voksing, rustfjerning og litt lakkering). Førstebilen er det noe spesielt med. Dette er spennende! :)

 

EDIT: Jeg skulle gjerne handlet ISO-overgangen på transmedia, men det ser ut som om den du fører er samme som jeg fikk på Torshov - iallefall passer ikke kontakten det er bilde av. Det er denne jeg trenger: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736

Endret av Svein_Jarle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...