Gå til innhold

Valgfrihet med førstegangstjeneste


Makrellfilet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, eg er en gutt født i 1990, og har noen spørsmål om hvordan eg kan påvirke min "sjebne" i førstegangstjenesten. kan forklare med en liten tekst under. :)

 

Fra høsten 2007 til sommeren 2008 var i eg i utdanning for motormannfaget i den maritime bransjen (altså, maskinist offshore kort fortalt). Eg ble kalt inn på sesjon (Juni 2008), Da ble eg fortalt at forsvaret hadde god bruk for slike som meg i det norske sjøforsvaret (selvfølgelig).

Eg krysset sjøforsvaret som førstevalg siden det virket logisk som det gode valget, ellers var sånn iq score veldig bra, så ingen hindring der. Etter sesjonen begjynnte eg på min læretid til sjøs der eg jobber i 2 år for å få fagbrevet i motormannfaget.

Men nå har eg ombstemt meg angående karrierevalg i fremtiden. Nå har eg plutselig satt meg mål for å bli flygeleder (og eg føler meg sikker på at eg kan på skoleplassen, faktisk) Men for å søke på denne utdanningen trenger eg studiekompetanse (som eg ikke har) og ha avklart militærtjeneste. men først vil eg fullføre lærlingtiden min så eg har noe å falle tilbake på i tilfelle eg ikke kommer inn.

 

Eg kan legge med at dette er et valg eg har grublet langt og lenge på, så ikke noe flavour of the month.

 

Så for å gjøre oversiklig hva som er min plan uten å legge ut min livshistorie:

 

Frem til sommeren 2010: ta ferdig læretiden, Få fagbrevet

Sommer 2010 - sommer 2011: Ta allmennfaglig påbygging

Sommer 2011 - sommer 2012: ta militærtjeneste, helst i luftforsvaret

 

Så spørsmålet mitt er følgendes: har mine ønsker så mye å si at selv om eg passer godt inn som resurs i kystvakten/whatever, kan eg alikevel blir plassert i luftforsvaret?

fungerer det godt og effektivt å ta almennfaglig påbygging i førstegangstjenesten?

 

Er det teknisk mulig å få gjennomført skal eg stå for resten :)

 

Kloke svar vil bli satt stor pris på.

 

I teorien kan du bli plassert hvor som helst der forsvaret trenger deg. Tidligere betød det for de aller fleste 12 måneder som gamp i Brig N. Nå er situasjonen derimot en annen og forsvaret ser seg mest tjent med å oppfylle mannskapenes ønsker og på den måten få bedre motiverte folk.

De kommer til å vektlegge dine ønsker men gir deg ingen garanti. Blir du fordelt til KNM så er det så i stor grad opp til deg å konkurrere deg inn på kystvakta. Det er populær tjeneste så det er flere som vil enn det er plasser.

Lenke til kommentar

Tror du missforstod posten min. slik det er nå er eg veldig garantert plass i kystvakten siden eg har fagbrev til å jobbe til sjøs og kan være til stor nytte. men eg har mer lyst til å jobbe i luftforsvaret siden det er ser eg har lyst å bygge min karriere, og har lyst å støvsuge mest mulig erfaring mens eg kan

Lenke til kommentar
Tror du missforstod posten min. slik det er nå er eg veldig garantert plass i kystvakten siden eg har fagbrev til å jobbe til sjøs og kan være til stor nytte. men eg har mer lyst til å jobbe i luftforsvaret siden det er ser eg har lyst å bygge min karriere, og har lyst å støvsuge mest mulig erfaring mens eg kan

 

Det finnes ingen garantier, fagbrev eller ikke. Forsvaret får alt som er av fagutdannede å velge mellom. Men å velge luftforsvaret om du allerede har søkt sjøforsvaret tror jeg kan bli vanskelig. Du må i tilfelle ringe vernepliktsverket og høre.

Lenke til kommentar

Tror faktisk du vil få mest ut av tjenesten hvis du holder deg i marinen.

Luftforsvaret har veldig få stillinger for vernepliktige som vil være av interesse for en med din utdanning.

Det vil si at hvis du ønsker å jobbe med tekniske fag så vil du ikke få slippe til på noe interessant utstyr i Luftforsvaret på en vanlig førstegangstjeneste.

 

Edit: Så at du har interesse for flygeleder, fremdeles vil du ikke få jobbe i luftforsvaret som vernepliktig med noe som er relatert til dette. Luftforsvaret har folk som overvåker luftrommet og styrer militær lufttrafikk. Men problemet ditt blir at hvis du som vernepliktig kommer til en slik plass så får du ikke gjøre en slik jobb. Mest sannsynlig vil du bli satt til å jobbe i en Vakthold og sikrings tropp.

 

Hvis du tar Befalsskole derimot så vil det være en annen sak.

Endret av Døgnvill
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å ta generel studiekompetanse mens du gjør ferdig lærlingetiden din!

Jeg gjorde dette selv, meldte meg opp til privatisteksamner i de fagene JEG manglet (Norsk (muntlig, nynorsk og bokmål) og nyere historie. Så fikk jeg en rådgiver/norsklærer på en videregående skole til å hjelpe meg å sette opp en fornuftig leseliste, og leste denne, + fagliteraturen. Når jeg tok de to skriftlige norskeksamnene hadde jeg ikke lest fagliteraturen enda, og greide likevel å få 4 og 5 på de! det sier litt om hvor lette de er. (anbefaler selvsagt å lese fagliteraturen først :p) Nyere historie og norsk muntlig er litt værre, der handler det egentlig mest om hvilken problemstilling du får. Var uheldig med historie, og fikk en 3, men på norks muntlig fikk jeg 5. (heldig).

 

Leselisten brukte jeg 1-2 mnd på å lese igjennom, og det var nesten bare lesin til og fra jobb. 1-2 timer daglig.

 

Jeg begynte all forberedelse lenge etter oppmeldingsfristen og hadde ikke noe problem med å bestå de uten for mye jobb, og er skjeleglad for at jeg ikke sløste bort et år på påbygging!

 

Vil anbefale deg å gjøre det samme! Tviler på at du får noe mer (bedre karakter) ut av et år på skolebenken!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...