Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kablet nettverk i nytt hus, hva trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Skal flytte inn i nytt hus om 3 uker. Elektrikeren har gjort klar rør til nettverkskabler.

Det jeg trenger er kabler som strekker seg fra der fiberboksen til lyse står, til det ene soverommet og en dobbel ned til stua, en til altibox-tv og en til htpc. 100 meter er sikkert mer enn nok. Vil hvertfall ha cat-6, snuste litt på cat7 og gg45 kontakter (fremtidsrettet 10 gigabit), men såvidt jeg vet må jeg få det fra England, finner det ikke her hjemme. Trenger også en singel og en dobbel nettverkskontakt til veggen. Noen som vet noen butikker som selger dette? Fant lite på webshopper rundt forbi, elko hadde dårlig utvalg og så ut som det var kun for bedrifter. Noen anbefalinger på hva jeg burde gjøre? Noe som kan gjøres bedre?

Skal som sagt ha en nettverkskontakt på det ene soverommet og en dobbel i stua. Det eneste som er klart nå er rørene i veggene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sats på å heller kjøpe noen veggmonterte switcher og vurder muligheten for å kunne koble enheter til switchen i steden, det er mer fleksibelt selv om det kan for noen ødelegge det estetiske. Dette er opp til en hver å vurdere selv.

Jeg er i hvertfall veldig fornøyd med denne løsningen selv :)

Å kable i hele huset er rett og slett en genistrek! Som tjener til dette ville jeg selv ha vurdert D-Link DIR-855. Veldig fornøyd med denne, men pass på å ikke oppgrader firmwaren på den om du ikke behøver dette. Det kan gjøre at du får en noe ustabil router. Enkelte firmwarer har litt rusk i seg ser det ut til. Har du flere spørsmål så får du si ifra, men det jeg lurer litt på er hvem skal terminere kablene, eller satser du på ferdige kabler?

Lenke til kommentar

Det som er planen er å ha boksen som fiberen kommer inn i og en trådløs router som fordeler nettverket i huset på samme rom så skal kablene termineres i deksler i veggen, sånn med nettverksuttak. Har DIR655 selv, men bruker den ikke akkurat nå pga jeg er veldig misfornøyd med den. Umulig å sette opp trådløst nettverk med kryptering, og vansker med å åpne porter. Er sikker firmware som er dårlig her og for det skal jo være en veldig bra router.

Lenke til kommentar
Bare vær obs på at denne er tykk og stiv og kan bli ekkel å trekke i lengere trekk.

Silikonspray hjelper dåg men er skultanlegget lagt amatørmessig sliter du uansett.

Gamle stålanlegg FTW. :new_woot:

Vannbasert glidemiddel fungerer veldig godt om rørene er greit dimensjonert, men man bør jo ikke bruke så alt for mye vil jeg si, bare pass på at det er uten smak :p

post-109703-1255632002_thumb.jpg

Denne typen selger blant annet kondomeriet på større flasker. I og med at den kan *kremt* brukes til flere formål er det ikke noe i veien for å kjøpe inn dette ;)

Det som er planen er å ha boksen som fiberen kommer inn i og en trådløs router som fordeler nettverket i huset på samme rom så skal kablene termineres i deksler i veggen, sånn med nettverksuttak. Har DIR655 selv, men bruker den ikke akkurat nå pga jeg er veldig misfornøyd med den. Umulig å sette opp trådløst nettverk med kryptering, og vansker med å åpne porter. Er sikker firmware som er dårlig her og for det skal jo være en veldig bra router.

Vel, jeg har selv en DIR-655 som ikke har samme symptomene, jeg er for all del ingen nettverksekspert, men jeg har nå fått god innsikt i hvordan man setter opp porter på DIR-655 og 855. Ønsker du hjelp til dette kan jeg jo alltids gi det et forsøk. En firmwareoppgradering kan jo også alltids hjelpe

SF :)

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Det som er planen er å ha boksen som fiberen kommer inn i og en trådløs router som fordeler nettverket i huset på samme rom så skal kablene termineres i deksler i veggen, sånn med nettverksuttak. Har DIR655 selv, men bruker den ikke akkurat nå pga jeg er veldig misfornøyd med den. Umulig å sette opp trådløst nettverk med kryptering, og vansker med å åpne porter. Er sikker firmware som er dårlig her og for det skal jo være en veldig bra router.

Vel, jeg har selv en DIR-655 som ikke har samme symptomene, jeg er for all del ingen nettverksekspert, men jeg har nå fått god innsikt i hvordan man setter opp porter på DIR-655 og 855. Ønsker du hjelp til dette kan jeg jo alltids gi det et forsøk. En firmwareoppgradering kan jo også alltids hjelpe

SF :)

 

Har prøvd både gamle og nye firmware versjoner, hjelper ikke. Var en dag jeg måtte ha trådløs nettverk opp (bruker det ikke til vanlig) Den nektet, måtte til slutt i boden å finne en gammel smc router, enable wireless-> enable encryption, vips funket perfekt untatt at signalet var ganske dårlig. Jeg kjøpte dir 655 for den fikk så veldig gode test resultater, hadde gigabit switch og wireless N. Jeg er heller ingen nettverksekspert, men jeg hadde en på besøk, han klarte det heller ikke...

Lenke til kommentar
Vel, PM-innboksen min og programmet teamviewer assisterer deg gjerne om du skulle ha behov for hjelp :) Forøvrig må jeg si at min DIR-855 og 655 har fungert strålende i den tiden disse har vært i tjeneste hos meg. Synd det ikke gjelder deg da jeg virkelig er blitt glad i de 2.

 

Jeg er villig å gi den en ny sjangse, jeg pm'er deg en dag :)

 

Hvis jeg går for cat6 så må jeg altså gå for elko kontaktene, for terminering må jeg ha denne ? Termineringstang for plugger har jeg. Rørene til kablene er 20mm, blir det fremdeles vanskeligheter med ftp kablene?

Lenke til kommentar

Det verktøyet ser greit ut for å få av isolasjonen, ja. vanskeligheter med FTP-kabler tviler jeg på, men mener du virkelig at huset ditt inneholder så mye elektronisk støy at det er nødvendig? UTP-kabel er jeg sikker på at vil være et mer riktig valg for deg da privatboliger ofte ikke har så mye elektronisk støy at en FTP-kabel er verdt å investere i.

Lenke til kommentar
Det verktøyet ser greit ut for å få av isolasjonen, ja. vanskeligheter med FTP-kabler tviler jeg på, men mener du virkelig at huset ditt inneholder så mye elektronisk støy at det er nødvendig? UTP-kabel er jeg sikker på at vil være et mer riktig valg for deg da privatboliger ofte ikke har så mye elektronisk støy at en FTP-kabel er verdt å investere i.

 

Kun lengden jeg tenkte på, de har ikke 100m utp, 300 meter blir overkill deluxe, trenger sikkert bare 50 meter.

 

Er det lagt 20mm rør er det bare fryd på gammel selv for Cat7.

 

Har du erfaringer med Cat7? Vet du om noen norske forhandlere som har det til privatpersoner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...