Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med ny maskin, i7 GTX285 8gb ram

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo, jeg har nettop kjøpt meg ny pc for litt over 10,000kr og jeg må si. Jeg er ikke fornøyd... Jeg har problemer med random fps drops i world of warcraft, samme om jeg kjører settings på low, ultra eller div. "custoum" konfigurasjoner skjer dette.

Huff, dette er første gangen jeg må lage en forumpost og spørre om hjelp. Jeg har som regel klart og fikse det meste selv men denne gangen står det helt stille for meg :/

Her er en liste over min hardware:

Ting jeg har testet så langt:

• Installere windows på raptor disk
  • Kjøre Wow fra SSD disken
  • Installert windows 7 64bit / Windows Vista 64bit
  • Oppdatert alle drivere på begge os
  • Fjerne Primary skjermen kjøre bare 22"ern
  • Fjerne Secondary skjermen kjøre bare 24"ern

Feil beskrivelse:

Når jeg spiller wow får jeg random fps drops som varer kun i noen sekunder, så blir allt bra igjen. Dette kan skje når jeg er ute og solo grinder eller om jeg er i store byer med masse folk. Og det skjer ganske ofte typ hvert 10-15 sek

Kan dere se noen flaskehalser i systemet mitt ?

Jeg setter STOR pris på all tillbakelemding, dette er noe som irriterer meg noe grenseløst så hadde vert fint om jeg kunne funne en løsning på dette :/

MVH Roy

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen til forumet!

Det ser ut som du har greie på dette, men tar de vanlige spørsmålene.

Du har koblet til alle 8 pin 12V atx?

Du har rammen i de hvite ram slottene?

Har du prøvd siste bios versjon?

Skjer dette bare i wow, har du prøvd andre spill, eller en 3DMark test, og sammenlignet score med andre som har tilsvarende system?

Hvis du mistenker hardware feil, så prøv en Memtest86+ til ram, og OCCT Perestroïka til GPU og CPU. Hvis du skal ta en cpu test, så sett Max CPU Temp til 68'C i options i occt, du skal kunne kjøre 1 times test på begge uten å få error eller for høy temp.

Skrevet

Halloen, takker for responsen :)

Jeg skal ta og teste med 3dmark og div tester i kveld\natt, så skal jeg kommetilbake med litt mere utfyllende resultater.

Og ja brikkene står i dem hvite slottene :) har faktisk ikke oppdatert bios ennå, skal ta det sammen med resten i natt. Jeg har ikke testet med noen andre spill sia jeg bare spiller wow :p men jeg kan jo teste med batman som fulgte med skjermkortet.

Skrevet

Nå har jeg fått testet litt her.. Jeg testet først med OCCT programmet`s cpu test og det viser set at cpu teperaturen blir veldig høy, etter bare 2minutter var den på over 70C da avbrøt jeg testen. Men eller så var alt bra ingen errors verken på mem testen eller GPU testen.

Jeg har også kjørt en 3dmark test resultatene sier ikke meg så mye, da jeg ikke har bruk dette før så legger ved et bilde:

3dmark.jpg

Men det jeg også lamerke til var at GPU temperaturen var på over 75C når 3dmark kjørte sine tester på fullt. Så tror kansje det er en kombinasjon av GPU og CPU temperaturer som kan være synderen her? Hva mener du\dere ?

Bare for å være på den sikkre siden bestiller jeg meg en ny CPU vifte + noen case vifter.

Men hvis dere har flere forslag kom med dem, det setter jeg stor pris på :)

Skrevet (endret)

Dra ut SSD disken, installer alt på en clean, god gammel harddisk og prøv på nytt.

En kompis måtte kaste sin SSD pga samme problemene som du har nå.

Edit: Regner med det var det du allerede har gjort når du har skrevet "Installert windows på en raptor disk" ? Men da kjørte du også WoW fra denne disken? Og du hadde SSD`n heeeelt ute av systemet?

Verdt ett forsøk iallefall, siden du allerede har windows på raptordisken =)

Endret av MrDolce
Skrevet
Dra ut SSD disken, installer alt på en clean, god gammel harddisk og prøv på nytt.

En kompis måtte kaste sin SSD pga samme problemene som du har nå.

Edit: Regner med det var det du allerede har gjort når du har skrevet "Installert windows på en raptor disk" ? Men da kjørte du også WoW fra denne disken? Og du hadde SSD`n heeeelt ute av systemet?

Verdt ett forsøk iallefall, siden du allerede har windows på raptordisken =)

Hallo, takker for interessen. Jeg har ikke testet og fjerne SSD disken fra systemet men har kjørt wow på en annen partison på samme disken jeg kjører windows uten at det hjalp noe i hele tatt. Menne skal prøve og fjerne SSD disken =) hjelper det så er det jo en easy fix.

Skrevet

Fps drops kan være mye rart faktisk, slik som en prosses som går i bakgrunnen og som plutselig krever sitt av systemet ditt.

Så lenge du har en ren og original Windows 7 versjon så trenger du ikke å være alt for nervøs, men har sett flere tilfeller av W7 versjoner som er fullstappet av spionvare.

Utifra 3dmark poengsummen så ser systemet ditt helt normalt ut, men du bør kanskje teste noen andre kjappe spill som for eksempel bilspill, fps etc for å se om dette skjer igjen.

Noen ganger hjelper det å bytte ut skjermkortdriveren med en eldre / nyere versjon.

Skrevet

last ned evga precision tools og skru vifta på fullt, hvis du ikke kan det ifra før. Du kan også legge noe kobber greier oppå plastikken på skjerkmortplasten som kan absorbere varme. Men tror gpu skulle klare 110 grader. eller noe sånt fancy.

Skrevet

Bestillte meg noe nytt stash fra komplett i dag, en Corsair H50 Hydro CPU Cooler og en vifte til og putte under skjermkortet. Håper dette hjelper =)

Jeg testet også og fjerne SSD disken, men det hjalp ingen verdens ting. Så håper det er overoppheting, i så fall skulle det hjelpe når jeg får pakka mi fra komplett :D

Skrevet

Som Malvado sa, 3dmark testen så normal ut, men du fikk ikke kjørt cpu:occt pga temp, det var litt dumt. Men jeg skjønner ikke hvorfor du skal bestille Akasa Systemvifte, når gpu klarte testen(hva ble temp under gpu:occt testen), og når det gjelder den cpu kjøleren du har bestillt, så må du ikke glemme at cpu vifte kjøler også ned alle kjøleribbene du ser rundt cpu socket, som igjen kjøler ned nb og sb chipset osv, så da må du montere ekstra vifter til å kjøle ned disse. Jeg ville heller kjøpt en god cpu kjøler med vifte.

Stemmer det som vises på bilde fra 3dmark, at cpu klokkes opp til 2800MHz? Hvis det stemmer, så lurer jeg på hva som klokker den opp, Er det et software program, eller skjer dette i bios. Prøvde du å oppdatere til siste bios versjon?

• 4 uker senere...
Skrevet

Hallo igjen, jeg har desverre ikke hatt tid til å skrive i denna posten pga sykdom :/

Men grunnen til at jeg i dag skriver her er at jeg har funnet ut av problemet, så jeg tenkte kansje jeg kunne hjelpe andre i samme situasjon :) Det jeg har kommet framtil etter mange timer med googleing er at wow sliter med å frigjøre cpu kjerner (aka Core Parking) Det som skjer er at windows 7 (som jeg brukte) parkerer eller disabler cpu kjerner når dem ikke er i bruk. Og det viser seg at wow ikke klarer å slå på disse igjen automatisk. Så det var ikke rart jeg slet med random fps drops når wow stressa kun på en cpu kjerne. Så her er løsningen:

Hvordan disable coreparking:

http://forum.cakewalk.com/tm.aspx?m=1861804

En annen ting som kan være lurt å ta en titt på er fila Config.wtf (world of warcraft\WTF\config.wtf)

Og ta en titt på linja som heter "SET processAffinityMask" står denne til 4,6, eller 8 bruker wow kun maks 2 prosessor kjerner, hvis du setter denne verdien til 15 kan wow utnytte hele 4kjerner :p

Med disse to instillingene fikk jeg en veldig positiv overaskelse jeg gjikk fra 15-20 fps i dalaran (hig pop server) til stabilt 60fps. Og random fps drops er nå kun et vondt minne =)

Så håper dette hjelper folk som er i samme situasjon som meg GL HF

Skrevet
Hallo igjen, jeg har desverre ikke hatt tid til å skrive i denna posten pga sykdom :/

Men grunnen til at jeg i dag skriver her er at jeg har funnet ut av problemet, så jeg tenkte kansje jeg kunne hjelpe andre i samme situasjon :) Det jeg har kommet framtil etter mange timer med googleing er at wow sliter med å frigjøre cpu kjerner (aka Core Parking) Det som skjer er at windows 7 (som jeg brukte) parkerer eller disabler cpu kjerner når dem ikke er i bruk. Og det viser seg at wow ikke klarer å slå på disse igjen automatisk. Så det var ikke rart jeg slet med random fps drops når wow stressa kun på en cpu kjerne. Så her er løsningen:

Hvordan disable coreparking:

http://forum.cakewalk.com/tm.aspx?m=1861804

En annen ting som kan være lurt å ta en titt på er fila Config.wtf (world of warcraft\WTF\config.wtf)

Og ta en titt på linja som heter "SET processAffinityMask" står denne til 4,6, eller 8 bruker wow kun maks 2 prosessor kjerner, hvis du setter denne verdien til 15 kan wow utnytte hele 4kjerner :p

Med disse to instillingene fikk jeg en veldig positiv overaskelse jeg gjikk fra 15-20 fps i dalaran (hig pop server) til stabilt 60fps. Og random fps drops er nå kun et vondt minne =)

Så håper dette hjelper folk som er i samme situasjon som meg GL HF

Jeg ELSKER deg!!!!!!!!!!!!!!!!! :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Da ordnet alt seg :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...