Gå til innhold

[Løst]Forenklet forelegg for å kjøre for fort, hva nå?


Geggse

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på en liten ting. For litt over en uke siden fikk jeg ett forenklet forelegg for å ha kjørt i 75km/t i 60-sonen. Ble tatt i laserkontroll. Forelegget kom på 2900 kroner pluss en prikk i førerkortet. Jeg har ett par spørsmål til dette:

 

1. Hva hadde skjedd om jeg ikke hadde godttatt dette? Kunne jeg risikert å miste lappen da?

2. Hvordan kommer dette på rullebladet/strafferegister med tanke på utenlandsreise til f.eks USA?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forenklet forelegg er kun et tilbud om å gjøre opp saken der og da. Godtas ikke det så risikerer du at de drar saken din til domstolen, og får dom for at du kjørte for fort. Dette vil havne i "rullebladet".

 

Mener du det var feil med måling eller andre feil som gjorde at resultatet ble feilaktig, så nekter du hvis du kan bevise dette. Er det riktig målt og du kjørte for fort, så ville jeg anbefalt å vedta.

Lenke til kommentar

Forelegg blir registrert på rullebladet, altså den klassiske bøtestraffen, mens forenklet forelegg blir det ikke. Forenklet forelegg er et tilbud fra påtalemyndighetene om å gjøre opp forholdet der og da. Dette er typisk for de tilfellene der man kjører litt for over osv.

Lenke til kommentar

Forenklet forelegg er noe norske myndigheter bruker for å ha overtaket over innbyggerne ved å true med "enten godta her på stedet, ellers kan det koste deg dyrt!". Det gjør at Politiet generelt kan dømme hvem som helst for hva de vil uten å nødvendigvis ha noen gjemmel i lov.

Lenke til kommentar
Forenklet forelegg er noe norske myndigheter bruker for å ha overtaket over innbyggerne ved å true med "enten godta her på stedet, ellers kan det koste deg dyrt!". Det gjør at Politiet generelt kan dømme hvem som helst for hva de vil uten å nødvendigvis ha noen gjemmel i lov.

 

Huff hvor trasig du må ha det i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...