Gå til innhold

BSD/UnixEnkel teksteditor til terminal under openbsd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg leter etter en enkel teksteditor jeg kan bruke i terminalmodus, en jeg kan bruke uten opplæring(det ekskluderer vi). Finnes sånt? Jeg tenker på noe ala edit for ms-dos hvis noen husker den..

Du har de vanlige, nano, pico, som kan installeres enten via pkg_add eller ports. Men det enkleste, og smarteste, for din del er at du rett og slett lærer deg vi. Det finnes over alt, og når du først kan vi, så kommer du ikke til å kaste bort tid på å tenke på det du spør om. Jeg bruker vi når det er snakk om enkle redigeringsoppgaver. Trenger jeg en mer avansert teksteditor bruker jeg emacs.

Lenke til kommentar
Jeg leter etter en enkel teksteditor jeg kan bruke i terminalmodus, en jeg kan bruke uten opplæring(det ekskluderer vi). Finnes sånt? Jeg tenker på noe ala edit for ms-dos hvis noen husker den..

 

Jeg liker mg, men siden den i utgangspunktet bruker emacs-tastekombinasjoner er den gjerne diskvalifisert (hvis da ikke du eller tiltenkt målgruppe allerede har blitt innpreget med emacs).

 

en annen populær en er joe, som minner noen av oss om gamle Borland-IDEer (før windowsfjaset). Ellers vil sikkert lesing av pakkebeskrivelsene under /usr/ports/editors gi noen oppdagelser.

Lenke til kommentar

Jeg endte med å bruke joe, da fikk jeg også stiftet bekjentskap med openBSDs pakkesystem. :)

 

 

 

Mitt største ankepunkt mot vi er at du ikke får gjort en dritt uten opplæring. Jeg er fersk på openBSD og for meg blir vi et fullstendig unødvendig hinder mot å lære meg systemet for det 'kreves' at du må lære deg verdens mest arkaiske tekstbehandler først.

 

Jeg har lite sans for argumentet 'lær deg vi for det finnes overalt' fordi det argumentet fører til at vi aldri blir kvitt/forbedret det. En meny/statuslinje med 'trykk ctrl+h for hjelp' hadde sannsynligvis holdt til å fjerne vi's 'fullstendig ubrukelig for nybegynnere'-stempel.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme holdning til vi som deg, og er fortsatt enig med deg sånn rent teoretisk (selv om jeg har lært meg og bruker vim - og trives med det)

 

I arbeidslivet, hvis man skal vedlikeholde noe på Unix-maskiner (hvor man ikke har root-tilgang og ikke kan legge inn software - et svært vanlig scenario), så er man pent nødt til å bite i det sure eplet og lære seg vi. Det er det eneste du har, og det er fortsatt tilgjengelig om du må boote f.eks en Solarisboks i recovery-mode.

 

Tar et søk på google og 10 minutter å lære seg det man trenger å vite for å bruke vi helt grunnleggende (åpne, redigere, lagre).

 

Nå kan man jo håpe at neste versjon av Single UNIX Specification stiller andre krav til text-editoren, men inntil da må man dessverre lære seg å leve med vi. :)

 

Edit: Nå er riktignok ikke OpenBSD "ekte (dvs sertifisert) UNIX", men de samme retningslinjene følges, såvidt jeg vet.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Ja, sånn er det. nano, joe, pico osv finnes ikke over alt, det gjør derimot vi. Det er man bare nødt til å forholde seg til. Personlig har jeg gått over til å bruke vi når jeg skal endre innstillinger i konfigurasjonsfiler, når jeg gjør det over SSH. Det er en læreterskel med vi, men når man kommer over den, vil man finne ut at vi er mer effektiv enn f.eks. pico og joe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...