Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mazda 5 - Erfaringer


RadivS

Anbefalte innlegg

Skal handle en liten 7 seter. Etter å ha prøvd Mazda 5, gjør skyvedørene og enkel adgang til de to bakerste setene at den er mer aktuell enn de andre små 7 seterne, siden vi bruker 3. rad stort sett fast.

 

Noen som har hatt Mazda 5, og kan bidra med noen positive og negative erfaringer ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken konfigurasjon hadde du tenkt på? Bensin, diesel, automat, advance osv?

 

 

Skulle gjerne hatt automat, men synes 60 laken er for dyrt, så det blir nok 110 hk diesel i Limited edition utgave, med manuell kasse.

Mazda har ikke noe automatkasse som takler dieselmotor så vidt jeg har skjønt.

Info Limited Edition her: http://www.mazda.no/buyingamazda/promotion...r_bottom_middle

Lenke til kommentar

Det kommer en neste år, med 2.2L diesel/automat.

 

2-liter automat er ganske sprek, egentlig, så lenge bilen ikke er stappfull.

 

Den har noen mangler mener jeg, slik som:

Mangler 2soneklima

Varmesentene er kun av eller på

bakerste seterad er for barn ONLY.

Ikke xenon som standard

Ikke el-seter

 

Ellers er det mye jeg liker med bilen:

God å kjøre, høy sittestilling, brukbar layout innvendig, mye for pengene (to liter automat advanced plus med metallic lakk og parkeringssensor for under 400)

 

Limited edition bilen for 334.400 er en god pris, selv om jeg selv kun ville hatt med automat :D

 

Har du prøvekjørt? Kompisen min som er lang i beina sier sitteputa er litt kort...

Lenke til kommentar

Med de enda mer skjerpede avgiftskrav i dagens statsbudsjett, blir neppe 2,2 liter billigere enn dagens, hvis ikke de klarer å få ned CO2 på den.

 

Rart de ikke har en mindre 1,6 liter diesel med nok power, og lavt CO2 utslipp.

 

Ja vi var å prøvde i går. Kona er ca 160 og satt helt perfekt i den. Hun sliter med at hun må sitte veldig nærme med manuelt gir og clutching, men på grunn av den litt kortere sitteputen på forsetene, fikk hun en super sittestilling i 5ern.

 

Overlever med manuell, men som sagt 60 tusen er for dyrt for å få det synes jeg. Har ikke sett en eneste brukt 5 med bensin/automat så det er vel ikke solgt veldig mange, om noen tenker jeg.

 

Totalt sett overgår Mazda 5 alle andre i klassen for vårt bruk, der seterad 3 vil bli brukt hver dag ! Skyvedørene er geniale i så måte. Har prøvd; Touran, C4 GP, Verso, Grand Scenic og Mazda 5. Opel vil jeg ikke ha, så zafira kommer ikke på tale.

Endret av RadivS
Lenke til kommentar

Trumfkortet til Mazda 5 må vel være at den har skyvedører. Min far hadde en slik før og skyvedørene ble fort uunværlige. Perfekt i P-hus og på trange p-plasser.

 

Min far hadde en 1.8 bensin med 115HK'er og dette var triste saker. Mazda er ikke akkurat kjent for å levere saftige motorer i bilene sine. Automatkassene er heller ikke så mye å skryte av. (det skal sies at jeg nå er vant til VW'ens DSG som jo er lysår forran mange andre)

 

Jeg mener at Diesel er ett opplagt valg i en slik type bil som skal brukes daglig med full last.

 

Av de bilene du har nevnt her, så hadde jeg kanskje ikke overaskende valgt Touran'en. Nå vet ikke jeg hvor mye det er plass til i den 3. seteraden i forhold til Mazda... og ei heller har den skyvedører, men Touran med 2.0TDI 140HK'er og DSG er en fantastisk kombinasjon!

 

Liker du ikke motoren/automatkassa til Touran, så vil du bli svært skuffet når du kommer til Mazda.

 

Men, man får vel ofte hva man betaler for....

 

De andre bilene du nevner har jeg dog ikke noe som helst kjennskap til.

 

Har selv en Touran 2.0TDI 170HK'er++ og dette er en bil jeg har vært svært godt fornøyd med så langt. Til sommeren er det tredje året jeg har den, og det har ikke vært noe som helst tull med den.

 

Touran har jo også en 1.9TDI som ikke er så ille. Ikke noen racer, men med DSG så er dette en vesentlig morsommere bil å kjøre enn en Mazda 5. Men det er min mening da...

Lenke til kommentar

Hadde nesten bestemt oss for Touran når vi tok med hele gjengen, og prøvde inn og utgang av begge biler, og da ga svaret seg selv. Skyvedørene gir så mye mer plass til å komme inn til de bakerste setene at det nesten ikke kan sammenliknes. Og unger som skal i full fart skal åpne dører på trange parkeringsplasser er jo til å få hjertestans av, og her styrer jeg skyvedørene elektrisk fra førerplassen !!

 

Skulle ha 105 TDI i Edition R, men nå blir det nok Mazda gitt. Men de har ikke automatkasse som takler dreimomentet til en diesel, og da blir det evt bensin. Nå er ikke jeg veldig glad i diesel, men å betale 60 lapper mer synes jeg er mye, da kunne vi nesten fått S-Max for de pengene. Riktignok en ribbet utgave, men fruen vil ha mindre bil enn S-Max, så da så !!

 

Men er det ingen her som har Mazda 5 som kunne si hva de mener om den ?

Endret av RadivS
Lenke til kommentar

Rart at ikke Mazda har kommet lengre på bensin enn 2 ltr på 147 hk og CO2 utslipp på 198 !

 

Er det nye motorer på gang i 2010, eller skal de fortsette med de samme ?

 

PS.

Var i dag å prøvde Mazda 6 med bensin og Automat - det var en fin kombinasjon. Vannvittig deilig å kjøre bensinmotor igjen. Ikke en motorlyd - omtrent som i en Mercedes Taxi fra den tiden de kjørte mer bensin. Deilig å høre litt turtall igjen !

Endret av RadivS
Lenke til kommentar

Prøvekjørte Mazda 5 for et par år siden og var godt fornøyd med den.. Var en av 4 modeller som sto igjen i vurderingen.

Falt ut pga plassen. Bilen er ikke stor, noe som var viktig for oss med 3 barnestoler (var ikke plass til 3 barnestoler i 2. seterad) og tvillingvogn.

Sett bort i fra dette liker vi bilen godt. God kjørekomfort og god sikkerhet.

Et annet moment er at Mazda er merket med færrest feil blant 3 år gamle biler med 8 av 100 biler. Suverent best foran Honda og Toyota der feilmarginen er ca 15 av 100 biler..

Lykke til..

Lenke til kommentar

Var innom en Mazdaforhandler i Oslo nylig og så på Mazda 5. Selgeren sa rett ut at dagens modell skal byttes ut med en ny modell om ca. 1 år. Derfor solgt de bare Limited edition nå.

 

Det jeg ikke likte med Mazda 5 var som nevnt høy pris på automat, elektriske dører (hvordan takler disse bl.a. norsk salthelvete og vinterklima?), litt jalla interiør, reimdrift (for meg er registerkjede et must) osv.

 

Allikevel tror jeg Mazda5 er en fin bil for mange. Bare husk å smøre skyvedørene av og til og tectylbehandle understellet mot Mazdarust så går sikkert bra :)

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Jeg har hatt Mazda 5 i ett år nå.

 

For fire-familien er den en glimrende bil. Flotte bakseter, med det midterste som kun nødsete. Små barn sitter også greit helt bakerst.

 

Litt støyfull kupe, litt ekkel på lave gir og mye plastikkfølelse trekker ned. Bilen har noe krenging ved aktiv kjøring på typiske norske veger.

 

Flott 110 hk dieselmotor med nok kraft til en feriefull bil, litt høyt dieselforbruk. Jeg kjører Vestfold-Trondheim på 0,56. Det er det samme som min 100 hk 2002 Passat m/4 trinns automatkasse klarte. Men Mazdaen er mye sterkere da.

 

Barna er svært fornøyde med setene og plassen rundt seg i baksetet. Midtsetet er snudd til oppbevaringsplass for diverse elektroniske og analoge remedier.

 

Mye større bagasjeplass enn Touran og Corolla Verso (forrige modell).

 

Det jeg savner mest er diesel og automat. Bilen er en 2008-modell, Advance Plus.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har hatt Mazda 5 i ett år nå.

 

For fire-familien er den en glimrende bil. Flotte bakseter, med det midterste som kun nødsete. Små barn sitter også greit helt bakerst.

 

Litt støyfull kupe, litt ekkel på lave gir og mye plastikkfølelse trekker ned. Bilen har noe krenging ved aktiv kjøring på typiske norske veger.

 

Flott 110 hk dieselmotor med nok kraft til en feriefull bil, litt høyt dieselforbruk. Jeg kjører Vestfold-Trondheim på 0,56. Det er det samme som min 100 hk 2002 Passat m/4 trinns automatkasse klarte. Men Mazdaen er mye sterkere da.

 

Barna er svært fornøyde med setene og plassen rundt seg i baksetet. Midtsetet er snudd til oppbevaringsplass for diverse elektroniske og analoge remedier.

 

Mye større bagasjeplass enn Touran og Corolla Verso (forrige modell).

 

Det jeg savner mest er diesel og automat. Bilen er en 2008-modell, Advance Plus.

Gratulerer med ny bil!

 

Men det du sier med at Mazda 5 har "mye" større bagasjeplass enn touran kan umulig stemme....

Min far har altså hatt en Mazda 5 (7-seter) og jeg har en Touran 2007 (varebil)

 

Når han legger ned alle setene Mazdaen for best mulig plass, så er plassen i Touran'en MYE mer praktisk, grunnet den litt firkantede formen. Det er flere ting jeg har mått frakte for han, forde han ikke har fått dette inn i sin egen bil.

 

Men du mener kanskje den ekstra plassen når alle de syv setene er montert?

Da vet jeg ikke hva som er igjen av plass i Touranen. Men jeg har vært med på ett par harryturer med Mazda 5 (storhandling i Sverige) hvor vi var 5 voksne og to barn i bilen. Dette var en rett og slett ubehagelig trang opplevelse og man måtte handle med omhu, for plassen var ikke akkurat veldig god med full bil. Men det hadde den da sef. ikke vært i Touran heller.

 

Blir nesten litt i overkant og kalle det en syvseter. For og dra på ferie med syv mennesker i en slik bil med bagasje ville jeg rett og slett ALDRI vært med på.

 

Men Mazda 5 er en flott bil, og heldigvis valgte du dieselvarianten! Min far hadde bensinvarianten med 1,8L 115HK'er og dette var virkelig triste saker. Men bilen gikk nesten feilfritt i 5 år, bortsett fra noen foringer som ble skiftet på garantien.

 

Det man forøvrig blir fort vant til med Mazda 5, er skyvedørene. Dette er virkelig praktisk i trange parkeringshus og travle unger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Beklager, men jeg har ikke kunnet svare da jeg ikke har fulgt tråden.

 

Nei, jeg mente ikke som 7-seter, men som 4-5-seter. Midtsetet er jo ikke egnet til annet enn korte turer, så bilen er egentlig en 4-setersbil hvis du ikke tar i bruk en av de debakerste setene.

 

"Mye mer" bagasjeplass enn Touran var nok noe overdrevet ja. Egentlig gjelder utsagnet gamle-versoen, men Mazdaen er en del lengre enn Touran... Derfor antok jeg det!

 

Men jeg kan si dette om bagasjeplassen og plassen i bilen. For en firebarnsfamilie er plassen og sittekomforten kjempebra. Bagasjeplassen er bra, blant annet kan jeg ha barnevognen på langs og ikke tvers i bagasjerommet.

 

Ellers synes jeg nok Mazdaen ser bedre ut enn Toruan-en da. Med et slikt subjektivt utsagn kan jeg ikke tråkke feil med utsagnene mine:-)

 

 

Så langt en ganske så fornøyd Mazda-eier.

 

 

Jeg har hatt Mazda 5 i ett år nå.

 

For fire-familien er den en glimrende bil. Flotte bakseter, med det midterste som kun nødsete. Små barn sitter også greit helt bakerst.

 

Litt støyfull kupe, litt ekkel på lave gir og mye plastikkfølelse trekker ned. Bilen har noe krenging ved aktiv kjøring på typiske norske veger.

 

Flott 110 hk dieselmotor med nok kraft til en feriefull bil, litt høyt dieselforbruk. Jeg kjører Vestfold-Trondheim på 0,56. Det er det samme som min 100 hk 2002 Passat m/4 trinns automatkasse klarte. Men Mazdaen er mye sterkere da.

 

Barna er svært fornøyde med setene og plassen rundt seg i baksetet. Midtsetet er snudd til oppbevaringsplass for diverse elektroniske og analoge remedier.

 

Mye større bagasjeplass enn Touran og Corolla Verso (forrige modell).

 

Det jeg savner mest er diesel og automat. Bilen er en 2008-modell, Advance Plus.

Gratulerer med ny bil!

 

Men det du sier med at Mazda 5 har "mye" større bagasjeplass enn touran kan umulig stemme....

Min far har altså hatt en Mazda 5 (7-seter) og jeg har en Touran 2007 (varebil)

 

Når han legger ned alle setene Mazdaen for best mulig plass, så er plassen i Touran'en MYE mer praktisk, grunnet den litt firkantede formen. Det er flere ting jeg har mått frakte for han, forde han ikke har fått dette inn i sin egen bil.

 

Men du mener kanskje den ekstra plassen når alle de syv setene er montert?

Da vet jeg ikke hva som er igjen av plass i Touranen. Men jeg har vært med på ett par harryturer med Mazda 5 (storhandling i Sverige) hvor vi var 5 voksne og to barn i bilen. Dette var en rett og slett ubehagelig trang opplevelse og man måtte handle med omhu, for plassen var ikke akkurat veldig god med full bil. Men det hadde den da sef. ikke vært i Touran heller.

 

Blir nesten litt i overkant og kalle det en syvseter. For og dra på ferie med syv mennesker i en slik bil med bagasje ville jeg rett og slett ALDRI vært med på.

 

Men Mazda 5 er en flott bil, og heldigvis valgte du dieselvarianten! Min far hadde bensinvarianten med 1,8L 115HK'er og dette var virkelig triste saker. Men bilen gikk nesten feilfritt i 5 år, bortsett fra noen foringer som ble skiftet på garantien.

 

Det man forøvrig blir fort vant til med Mazda 5, er skyvedørene. Dette er virkelig praktisk i trange parkeringshus og travle unger.

Endret av universalis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...