Gå til innhold

Elektriker borret gjennom alarmledning, hvem skal betale?


Anbefalte innlegg

Hadde elektriker hjemme som utbedret noen småfeil på det elektriske anlegget og la opp kablet nettverk. Da han skulle legge opp det kabla nettverket greide han å borre igjennom en alarmledning som lå inni en trelist med spotlights. Dette førte til at alarmselskapet måtte komme med montør og regningen på bare dette kom på 10000 kr. Det jeg lurer på er rett og slett hvem som må betale den regninga. Elektrikeren i seg selv ble dyrt nok, så denne ekstrautgiften på 10000 kr er temmelig sur. Kanskje litt ekstra sur fordi elektrikeren kunne enkelt ha skrudd ned denne lista og titta inni der og unngått å treffe alarmledningen.

 

Visste selv ikke at det gikk en alarmledning inni lista der og vil tro at dette i stor grad handler om hvorvidt jeg burde visst hvor slike skjulte ledninger går i leiligheten og opplyst om dette.

 

Noen som har noen erfaring eller kunnskap om slike saker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du sto der og forsikret han om at det var trygt å borre er ansvaret hans.

 

I håndverkertjenesteloven står det at tjenesteyter er pliktig å fraråde utførelse om en fagmessig vurdering tilsier at resultatet ikke vil bli bra, eller det er fare for skader.

 

 

Hva slags alarm er det snakk om egentlig, og er det et seriøst selskap det er snakk om?

10.000 var da en skrekkelig pris for å lappe sammen en ledning/strekke ny. Sentralen har neppe blitt ødelagt av det, for de er laget med tanke på at ledningene kan bli kappet ved et evt. innbruddsforsøk.

Og selv med ny sentral virker 10.000 som en veldig høy pris med mindre det er utstyr som er laget for banker ol.

Endret av formann
Lenke til kommentar

Godt å høre.

 

Ikke noe spesielt med alarmen, fikk en regning med 8x timer montør. Kom i to omganger og greide ikke sammen med elektrikern å finne feilen første gang, noe som er litt rart da han kun hadde borra 4 steder, der kun ett av hullene var særlig aktuelle, og det var selvfølgelig dette hullet feilen var og. Andre dagen kom visstnok 2 montører og jobbet i 3 timer..

 

Syntes selv også prisen var hårreisende på alarm-montørene. Veldig tydelig at man ikke får noe service inkludert i det man betaler til dem, jeg får vel se å få meg flere innbrudd for å få litt mer for pengene.

 

Edit: Siemens er det som har ansvaret for alarmsystemet forresten.

Endret av Den Polse
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke man kan ta betalt for 8 timer om en kabel var hele problemet. En nogenlunde oppegående montør burde ha satt en strek etter en time med feilsøking, og bare trukket en ny kabel.

 

Jeg har hatt mange tidkrevende oppdrag med feilsøking selv, men det kunne aldri falle meg inn å fakturere en kunde 10.000 for feilsøking av en nettverksprinter, når den koster det samme ny.

 

Du burde ta en telefon til daglig leder for selskapet og forklare saken. For 10.000 får man ny alarm med montering. Men det er kanskje ikke verdt bryet om elektrikeren skal ta regninga.

Lenke til kommentar

Du hadde jo nesten fått en ny trådløs alarm for den prisen.

Men, det er jo ikke et ukjent fenomen at enkelte ikke klarer å tenke rasjonelt med tanke på feilsøking vs legge opp nytt.

 

Hvis elektrikkeren har forsikring som dekker slike "flauser", og alarmselskapet vet dette, kan det jo være at de "utnytter" situasjonen også.

Lenke til kommentar

Enig med de som sier at elektrikker må dekke dette. Vil tro de fleste oppegående firma har en tabbeforsikring som dekker slikt. Ikke uvanligt at det går en kabel, rør ol. nå og da vist man borrer mye.

 

10K for å finne en kuttet kabel er håreisende mye! Greit nok at feilsøking kan ta lit tid, men det var sinsykt mye. Hadde jeg vært saksbehandler hos elektrikkeren hadde iallefall simens fått en hissig telefon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...