Gå til innhold

Lønn etter rutetid (avisbud).


Anbefalte innlegg

Hei.

Jobber i dag som avisbud på østlandet og har ei rute som er satt opp til å ta ca 3 timer, og jeg får da betalt for 3 timer. Problemet er at jeg ikke greier å gjøre meg ferdig med ruta på under 3 timer.

Jeg starter ca 2:30 på sentralen, hvor jeg må bruke ca 30 min til å sortere og pakke aviser inn i bilen min.

Normalt er jeg ute av sentralen mellom 3:00 og 3:15. Det tar ca 10-15 min å kjøre til starten på ruta.

 

Så kommer det jeg lurer på:

Har bedriften lov til å kun betale meg for de ca 3 timene ruta er satt opp til, som inkluderer pakketid og kjøring til rutestart? I dag var jeg ute av sentralen 3:15 og var ferdig 10:45. Det vil si 7 timer arbeid for meg, hvorav kun 3 timer er betalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir ikke dette som å jobbe på akkord da?

avtale om å gjøre et arbeid for en viss sum; avtale om lønn i forhold til arbeidsytelsen sette bort et arbeid på a- / utby på a- / arbeide på a- / sprenge a-en (ved å arbeide for raskt) / om selve arbeidet: være ferdig med a-en

 

Det vil si at en som arbeider raskt vil tjene bedre enn en som arbeider tregt.

 

Den gangen jeg jobbet som avisbud her i Trondheim, fikk vi betalt per avis, samt en grunnsats. Det hendte at noen bestilte avis for en uke, f.eks - da fikk jeg ekstra betalt. De dagene f.eks Dagens Næringsliv og Vårt Land og liknende var med, så ble det også ekstra kroner i lomma.

 

Det som kanskje er problemet er at ruta og tiden som er satt opp på ruta, ikke stemmer overens. Dette kan du kanskje ta opp med arbeidsgiver? Når du bruker over dobbelt så lang tid som det er beregnet så må jo noe være galt. Om det er deg eller oppsettet av ruta det er noe feil med, det vet jeg ikke. :) Lykke til i alle fall, for det der høres bare helt villt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...