Gå til innhold

Nytt nettleserforslag fra Microsoft


Anbefalte innlegg

det jeg poengterer er nettopp å unngå alle omveiene en slik oppdatering medfører når man velger å installere Windows på nytt enten på samme maskin eller en ny maskin en gang i fremtiden fra den (gamle og ) originale dvd-en. først blir firefox 3.5 instalert ( fordi man har valgt firefox ) og så må man opgradere i flere omganger. da kan det hende at firefox er kommet i versjon 6 eller at den er kuttet ut til fordel for en annen og bedre nettleser fra mozilla. i verste fall risikerer man at ikke alle nettleserene som da skal være i valget er med

 

DETTE ER saken med IE allerede. Kutt ut å flomme tråden med meningsløs spam.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg ser ikke hele poenget dit.

Poenget er at du allerede betaler mange småbeløp for ekstra programvare i Windows. Ser ikke problemet med at du må betale noen øre til.

 

nå virker det som du er mer opptatt av IE ikke skal brukes pc-en over hode en at løsingen blir bra nok.

en nettside kan oppdageres enkelt ( også for fremtiden) i motsetning til at gammel installasjonsprogram.

 

går man på en nett side så er linken til andre sider opdater det meste av tiden , mens et installasjons program hele tiden går til den samme siden eller installere den samme versjon av en nett lesser ( hvis installasjonen går fra dvd-en).

 

poenget her er at når man om noen år formaterer og gjen installere Windows så lipper man å installere en gammel versjon av nettleseren som må gjennom flere oppgraderinger før alt er på plass

 

Var sikker på at den ville komme. Ser ikke noe problem i å installere en ikke oppdatert nettleser sammen med et ikke oppdatert operativsystem. Windows må jo også gjennom en mengde oppdateringer og restarter før den er klar. Og sannsynligvis vil oppgraderingen av nettleseren gå langt raskere enn oppdateringen av Windows. Og nettleseren må nok kun gjennom enn oppdatering, ikke flere.

nå er det heller ikke gitt at MS vil bruke IE for å gi deg nettleser valget.

det kan bli en spesialversjon eller til og med en helt ny "nettleser"

Programmer som har tilgang til Internett er ikke automatisk en nettleser, den trenger ikke engang være en "nettleser".

 

for å få lit klarhet så mente jeg et program som viser enn bestemt nettside når jeg bruker ordet "nettleser".

jeg litt spent på hvordan det går når man i fremtiden installer den gamle W7 og nettsiden som brukes er endret ( flyttet).

det samme når en eller flere av nettleserne i dette valget er borte hvis det brukes et spesial program til det.

hvis nå dette programmet bruker referanser på windwos dvd-en som referanse så vil i hvert fal denne listen fort bli udatert

 

del_diablo: det må være lov å poengtere hva jeg mener når diskusjon beærer preg av usikkerhet i hva jeg mener

Lenke til kommentar

du kan nok ikke bestemme hva som er gode argumenter , bare de argumentene som du liker.

ved å bestemme at bare de argumentene du liker som gode argumeter er det svært lett å forringe diskusjonen her.

 

jeg vil også tro at serien "den sanne historie om internet" som har gått discovery channel er et bra sted for bakgrunsinformasjon.

Lenke til kommentar

hva tror du så årsaken til at det blir sirkel argumenter her ?

 

hvis det er feil i rettskrivingen så må det taes opp med dem som står bak ordlisten som brukes sammen med firefox. det er ikke bare min feil at ikke alle ordne som er galt skrevet ikke blir markert når jeg ikke selv ser feilene. i tillegg så er det enkelte ord som blir rettet til et eller flere galt skrevet ord

 

 

hvis EU og Microsoft skal forsette å krangle , hva kommer da å skje den 22 oktober ?

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
hva tror du så årsaken til at det blir sirkel argumenter her ?

 

Du mangler evnene til å sette deg inn i saken å faktisk inse at du har tapt argumentet for aldere siden for en god del tråder siden. Denne artiklen er om at MS kommer med nok et desperat svada forsøk på å komme seg unna hammern med potten i behold. Kommentarfeltene til disse artiklene er vaneligvis fylt med 3 ting:

*Ren bullshit(F.eks: "LIGG UNNA STAKKERS MS!!!111!!)

*De som prøve å holde en sakelig argumetnasjon

*Deg(du ja, du har faktisk et latterlig antall poster som overbruker vag sirkelargumetnasjon i disse trådene)

 

hvis det er feil i rettskrivingen så må det taes opp med dem som står bak ordlisten som brukes sammen med firefox. det er ikke bare min feil at ikke alle ordne som er galt skrevet ikke blir markert når jeg ikke selv ser feilene. i tillegg så er det enkelte ord som blir rettet til et eller flere galt skrevet ord

 

"Jeg er fra Norge, og jeg prater norsk. Og var det noe mer?"

-Er et godt eksempel?

Rettskriving er så mye mer en bare staving.

 

 

hvis EU og Microsoft skal forsette å krangle , hva kommer da å skje den 22 oktober ?

 

Stakkers MS?

Lenke til kommentar

Det skjer ikke noe spesielt den 22. oktober bortsett fra at Windows 7 lanseres. EU har ikke endret på dette.

 

Vil også bare anbefale at diskusjonen holdes på et saklig nivå. Det har alt for lett for å skli ut i skyttergravsdiskusjoner og personangrep når man diskuterer nettlesere og OS :)

Lenke til kommentar

Man kan jo lure på hva anti ms folka egentlig er ute etter, om en side der folk må velge hvilken browser de ønsker å bruke + informasjon av disse ikke er en bra nok løsning.

 

Jeg prøver å lese i tråden, og dra noe fornuftig ut av ting, men folk flisespikker og kjefter og driver å fører korstog utenfor hva ting handler om, både mot person og mot selskap, det være opera eller ms.

 

For å stille et konkret spørsmål, som sikkert endel her mener det har vært svar på fra før.

 

Hvorfor er det IKKE bra nok at brukerne får opp en side, der de må foreta et "bevist" valg om hvilken browser de ønsker å bruke?

 

Om folk trykker IE av gammel vane, eller bevist, er det vel egentlig bare det å nekte MS å faktisk tilby IE som vil fungere for å få disse folkene over på noe annet. Og da er man jo gjerne over på noe helt annet enn fair game.

Lenke til kommentar

saken handler ikke lenger om forbrukerne og hensynet til dem men om å ramme Microsoft mest mulig.

det er ingen som bryr som om at det rammer 3dje part urimelig mye.

 

det ser man jo på må EU lar være å gi Microsoft klare nok restriksjoner.

for meg er det beviser på at EU trenerer saken.

altså er det viktigere å ramme Microsoft en å ta hensyn til brukerne , selv om hensikten er gjøre det enklere for oss brukere. det er jo det stikk motsatte som skjer nå

 

 

nå vil du nok komme med argumenter om at Eu ikke kan gå hardere til verks o.s.v. det er nettopp derfor at denne sakn forsetter i det uendelige.

 

når det til og med går an å deaktivere IE så forstår jeg ikke hvor det skal være noe problem.

nei , de gir seg nok ikke før man må betale ekstra for IE. du gir deg nok ikke før EU har bestem at det er Forbudt å bruke IE.

 

EU kan ikke få til alt i denne versjonen av Windows , nå må de jobbe mot neste versjon

 

 

jeg spurte hva som kommer til å skje den 22 og du svarer med "stakkars microsoft ". det er ikke noe svar.

 

 

update:

 

hvis det er galt å velge IE hvorfor sier ikke EU rett ut at den ikke skal være med ?

for de som ønsker å bruke IE for nok likevel tak i den. da kan jeg ikke se at EU er kommet så mye lengre her .

 

jeg forslår at de leger inn en advarsel om hva som har skjedd med Microsoft og IE hvis man velger IE fra denne listen.

poenger er vel ikke å nekte folk å bruke IE , men å Forteller hva som har skjedd ?

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
jeg spurte hva som kommer til å skje den 22 og du svarer med "stakkars microsoft ". det er ikke noe svar.

 

Du sa også "vis de fortsetter sånn" på sitt vis, og siden det er MS som kommer med mest dårlige utspill så er det "stakkers MS"? :p

 

det ser man jo på må EU lar være å gi Microsoft klare nok restriksjoner.

for meg er det beviser på at EU trenerer saken.

altså er det viktigere å ramme Microsoft en å ta hensyn til brukerne , selv om hensikten er gjøre det enklere for oss brukere. det er jo det stikk motsatte som skjer nå

 

Som du har sagt før~

 

 

EU kan ikke få til alt i denne versjonen av Windows , nå må de jobbe mot neste versjon

 

Og når ble dette dratt ut av lufta? Gi meg en kilde på at EU seriøst vil highjacke og ta full kontroll over MS sitt OS?

MS vil gjøre noe med et stort probleml, og et lovbrudd de aldri sluttet å begå.

Lenke til kommentar

nå kan jeg ikke gi de noen kilde.

derimot sier seg selv at skal man få slutt alt tullet så må EU styre MS i større grad.

i hvertfall bestemme noen detaljer.

 

 

når det nå er klart at W7 kommer ut den 22 , hvilken nettleser kommer den med da ?

hvis man da må foreta dette valget ved en senere oppgradering så forstår jeg ikke vitsen( da har man jo allerede valg ).

Lenke til kommentar

De eksemplarene av Windows 7 som blir sendt ut av butikker den 22 er vel ferdig brent og pakket for lenge siden. RTM-utgaven av Pro har jo ligget ute for en del av oss allerede. Dette er snakk om fremtidige dvder med XP, Vista og W7. Ikke at det har noe med saken å gjøre.

 

At nettleser velges via IE gjør at det er mye enklere å si "ikke nå, jeg vil bare sjekke msn.no" så skjedde det likevel ingenting... Dersom man blir tvunget til å bestemme hvilken nettleser som installeres (for eksempel under installasjonen), vil ikke det være et problem. At disse da er utdatert er ikke noe argument fordi det er IE også...

Lenke til kommentar

når W7 kommer er vista ute av systemet og xp er definitivt plaser på skrothaugen.

 

hvis du skal sjekke msn.no så trenger du en nettleser , derfor kommer dette valget opp ( hvis du ikke har installert en fra før ).

 

nå blir det bli litt irriterende vis dette systemet ikke er i stand til å kontrollere om det er installert en nettleser fra og alt må gå gjennom dette valget for å få bekreftet at man faktisk har installert en nettleser.

 

madsc90 : hva er det du mener egentlig med det 2 siste setningene ?

 

hvis det er det jeg skrev for noen poster tilbake så mener jeg at all informasjon om nettlesere som er tilgjengelige må hentes fra nettet og ikke dvd-en slik at det er hele tiden den siste versjonen som er tilgjengelig da slipper men unna andel oppgraderinger og man er garanter at valgte nettlser fungerer best mulig.

 

hvem liker å gå gjennom en hel haug med oppgraderinger etter en ny installering ?

har var xp et eksempel hvor uheldig man kan være

Lenke til kommentar

MS foreslår bla:

 

-OEMs og end brukere kan aktivere-deaktivere IE. Hvis deaktivert, ingen frame window, og ikke tilgjengelig til noe software produkt.

 

-OEMs kan preinstallere den standard browser de selv vil. Når noe annet enn IE er installert som standard, vil end brukere aldri få noe browser valg. Det betyr at OEMs som velger for eksempel Firefox, Opera eller annet, som bruker Google som search engine, fordi de får betalt fra Google for å gjøre det, vil da gi Google monopol. Kanskje Google finner å betale OEMs for og preinstallere nettopp en av dem.

 

Så? Er det noen av de ekspertene her som kan gjøre en balansert analyse, med hensyn til konkuranse og lover som til stadig vekk snakker om?

 

Men det er helt unødvendig å gjøre det.

 

Motparter i denne saken må svare vel in til EU innen november eller noe sånt tror jeg, før endelig saken kan avgjøres.

 

 

For meg vil det bli artig å se i fremtiden, hvordan korstoget fra det ekstra ego Lady i EU, vil

 

påvirke marked, brukere osv. Vendetta sak, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

det hørtes nå ikke akkurat som om man selv får foreta dette valget, men heller oem produsent påtvinger deg en nettleser.

 

så hvorfor får man opp dette valget bare når ingen eller når IE er installert som standard nettleser ?

 

slik jeg ser det (hvis nå alt dette stemmer ) så blir man temmelig irritert hver gang ett program maser om at man bør bytte nettleser.

 

holder det ikke å bekrefte at man faktisk ønsker å bruke IE ( for dem som ønsker det ) ?

 

 

jeg kunne tenke meg å få selv velge nettleser etter en installasjon eller førstegangs oppstart selv om det er fra en OEM produsent

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Som sagt har hva som skjer når W7 kommer ut lite å si for denne diskusjonen. Quote fra artikkelen: [qouteNettleservalget skal etter planen dukke opp i Windows XP, Vista og Windows 7, men skal kun gjelde brukere i Europa. Funksjonen skal leveres via Windows Update.

 

Poenget er at Microsoft ikke skal tvinge kundene sine til å få med IE på kjøpet, da det strider imot lover, og er straffbart. (Hvis det er det at disse lovene fins og gjelder MS, men ikke andre selskaper som Apple eller Canocial, du reagerer på, så må du angripe regelverket, ikke EU som håndhever det. Fordi de lovene som gjelder idag sier at MS gjør noe galt, det er sikkert.)

Om man da får velge mellom en del nettlesere via IE, som er der fra før av, vil det være betydelig enklere å beholde IE, enn å bytte. Dermed vil IE fortsatt få en kunstig fordel.

 

Poenget mitt med de siste setningene er at mange vil laste ned noe, eller sjekke en side, etter fresh install. Hvis man får valg om å installere alternativ nettleser via IE da, vil det være enkelt for mange å bare bruke IE, siden det er der allerede.

Lenke til kommentar
det hørtes nå ikke akkurat som om man selv får foreta dette valget, men heller oem produsent påtvinger deg en nettleser

Hehe nettopp.!

 

så hvorfor får man opp dette valget bare når ingen eller når IE er installert som standard nettleser ?

ja hvorfor? spør de ekspertene i tråden

 

slik jeg ser det (hvis nå alt dette stemmer ) så blir man temmelig irritert hver gang ett program maser om at man bør bytte nettleser

Det er ikke sikkert at man blir temmelig irritert, med at du kommer til å riste litt på hodet, er jeg sikker på.

 

holder det ikke å bekrefte at man faktisk ønsker å bruke IE ( for dem som ønsker det ) ?

Ja det holder med å bekrefte IE som standard, samtidig som du ser andre alternativer. Her kommer reall valg om browser.

 

jeg kunne tenke meg å få selv velge nettleser etter en installasjon eller førstegangs oppstart selv om det er fra en OEM produsent

Det er ingen som kunne tenke seg å la deg eller meg tenke selv. Slik vil aldri noe businnes hadde ever eksistert.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Og du tror ikke folk flest hadde trykt på IE ikonet i oppstarten om de fikk opp en skjerm med samme alternativ i installasjonen av windows?

 

Jeg vet ikke om folk prøver å unngå å svare på hva jeg spurte om, men hva ser folk for seg vil gjøre at folk velger bort IE, for det er vel det dere ønsker, eller?

Lenke til kommentar
Hvorfor er det IKKE bra nok at brukerne får opp en side, der de må foreta et "bevist" valg om hvilken browser de ønsker å bruke?

 

Jeg synes et bevist valg om nettleser er det beste til markede og forbrukerne. Noe annet er idioti da valgalternativene er veldig vage og dårlige i sammenligning.

~Og da var spørsmålet besvart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...