Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

PS.no har jo vært først i norge med flere produkter. F.eks EEE PC. PS får den i juli, mens andre må vente til august.

 

Uansett, PS sider de har fått datoen 19. Juni av sin distributør av maskien, og dette ser ut til å være den endelige datoen.

 

Så får vi bare vente i spenning :D

Og optimistisk som jeg er, tror jeg på denne datoen.

 

Joda .. først i Norge er greit.. men EEE PC er jo ikke noe nytt. Dersom PS får One i juni vil de være blant de første i verden (om ikke DE første i verden) og det virker litt rart for meg.. Men for å si det sånn, jeg håper du får rett og jeg tar feil.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Åpne luke på baksiden, knepp på plass, lukk luke.

NEI!! Det er ikke så enkelt.. det er faktisk ikke mulig å øke RAMen selv uten å bryte garantien. Det er menlig ingen luke på baksiden til RAM. Du må derfor skru opp hele maskina eller betale Acer for å gjøre det for deg.

 

Bilder fra insiden finnes her: blogeee.net (oversatt til engelsk med google)

 

Det står ingenting om hvor vanskelig det er å utvide minnet, men det innebærer mer arbeid enn jeg vil anbefale en novice..

 

Forøvrig er årsaken til at 1.5GB er maks at 512MB minne er loddet rett på hovedkortet, ikke helt uvanlig på såpass små maskiner.

Endret av ju9OR
Lenke til kommentar
er jo ikke umulig akkurat da, selv om det ikke bare er klik-klikk-klikk, så skal det la seg gjøre av noen som har tatt på en pc invendig før...

Nei, skal ikke være umulig, men å skru på en laptop er litt mer tricky enn å skru på en stasjonær og du kan glemme alt som heter garanti!! Ikke at det stopper meg fra å kjøpe en.. :ph34r:

 

Har forøvrig merket meg at PS.no nå har fått en bekreftet dato.. ny dato er 18.07. :hrm:

Lenke til kommentar
Da er datoen klar: 18 Juli.

 

Nå gir jeg f'en i å bestille fra en ny leverandør. Alle data tyder på at den blir levert mellom 15 og 19 Juli.

MPX skryter på seg en ubekreftet dato 01.07.2008.. Men å tro at de får maskiner over to uker før alle andre er vel som å tro på både påskeharen og julenissen.

Lenke til kommentar
Åpne luke på baksiden, knepp på plass, lukk luke.
NEI!! Det er ikke så enkelt.. det er faktisk ikke mulig å øke RAMen selv uten å bryte garantien. Det er menlig ingen luke på baksiden til RAM. Du må derfor skru opp hele maskina eller betale Acer for å gjøre det for deg.

 

Bilder fra insiden finnes her: blogeee.net (oversatt til engelsk med google)

 

Det står ingenting om hvor vanskelig det er å utvide minnet, men det innebærer mer arbeid enn jeg vil anbefale en novice..

 

Forøvrig er årsaken til at 1.5GB er maks at 512MB minne er loddet rett på hovedkortet, ikke helt uvanlig på såpass små maskiner.

Oj... Litt mer komplisert enn forventet ja. Da det ikke forelå noen bilder eller video av dette, gikk jeg ut i fra presseskriv og annet skrevet materiale fra Acer hvor det står:

"RAM: 512MB DDR2 533MHz on-board (Upgradable to 1GB or 1.5GB using 512MB or 1GB soDIMM)."

eller på norsk:

"Minne : 512MB DDR2 533MHz on-board (oppgraderbar til 1GB eller 1.5GB med 512MB eller 1GB soDIMM)."

 

Burde kanskje stått "User upgradable" eller "Brukeroppgraderbar" for at man skulle kunne gjøre som på f.eks. Asus Eee da. Frister lite å eventuelt måtte demontere maskinen for å jekke opp dekselet på baksiden av maskinen og brekke løs en minnebrikke som er loddet på, for så å lodde på en ny 1GB/2GB-brikke osv.

 

Rart hvorfor de plutselig opphøyde prisen uansett.
Nå har Elprice satt ned prisen litt igjen, til 2.799 :> Endret av djchange
Lenke til kommentar
Oj... Litt mer komplisert enn forventet ja. Da det ikke forelå noen bilder eller video av dette, gikk jeg ut i fra presseskriv og annet skrevet materiale fra Acer hvor det står:

"RAM: 512MB DDR2 533MHz on-board (Upgradable to 1GB or 1.5GB using 512MB or 1GB soDIMM)."

eller på norsk:

"Minne : 512MB DDR2 533MHz on-board (oppgraderbar til 1GB eller 1.5GB med 512MB eller 1GB soDIMM)."

 

Burde kanskje stått "User upgradable" eller "Brukeroppgraderbar" for at man skulle kunne gjøre som på f.eks. Asus Eee da. Frister lite å eventuelt måtte demontere maskinen for å jekke opp dekselet på baksiden av maskinen og brekke løs en minnebrikke som er loddet på, for så å lodde på en ny 1GB/2GB-brikke osv.

 

Rart hvorfor de plutselig opphøyde prisen uansett.
Nå har Elprice satt ned prisen litt igjen, til 2.799 :>

Såvidt jeg forstår behøver man ikke lodde eller noe slikt, problemet er bare at sporet for SO-DIMM som vanligvis sitter under ett eget deksel er bedre skjult, det sitter sannsynligvis på motsatt side av hovedkortet i forhold til brikken som er loddet fast.

 

Hvor komplisert det er å oppgradere RAMen avhenger av hvordan maskinen demonteres, utifra bildet kan det se ut som om man må ha ut hele hovedkortet for å komme til. Det er uansett uheldig at man mister garantien fordi Acer ikke har tatt seg bryet med å lage en lite luke med et par skruer.. :thumbdown:

 

Uansett så tipper jeg at i løpet av en uke eller to etter at maskina er kommet i handelen er det fullt mulig å finne en guide (eller ti) på hvordan man setter inn en brikke til, komplett med bilder.. :p

Lenke til kommentar

Selv med verdens fineste guide, så mister man jo garantien fra Acers side :>

 

Edit:

Laptop Magazine har lagt ut en ny artikkel full av bilder og med en video. Det er en hands-on og den tar for seg det meste om A110L-versjonen og den Acer-modifiserte versjonen av operativsystemet Linpus Lite.

http://blog.laptopmag.com/acer-aspire-one-an-in-depth-look

Endret av djchange
Lenke til kommentar

hvis ramplassen er på motsat side av hovedkortet i forhold til den påloddede rammen, ville det ikke være mulig å ta av tastaturet, for så å sette inn rammen?

 

da har jeg fått gjort om adressen min hos psdata, slik at jeg får den dit jeg er på det tidspunktet i ferien :new_woot:

Endret av chaos king
Lenke til kommentar

For meg ser det ut som (i den italienske videoen) at de viser frem den siden kortet som er opp mot tastaturet. At da den eventuelle plassen for å utvide minnemengden er på undersiden av maskinen, men at Acer ikke har tatt seg bryet med å lage en luke for enkel brukertilgang. Mest sannsynlig for å forhindre at mengder av brukere skal utvide minnemengden (med minne som Acer ikke tjener $ på) selv og da heller velge en dyrere variant av maskinen :>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...