Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Core i5 -> død etter 2 dagers bruk. PSU? Mobo?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har investert i en splitter ny PC, satt sammen selv. Følgende komponenter finnes i PCn:

 

Antec Three Hundred

Asus P7P55D

BenQ E2400HD

Club3D GeForce 8800 GTS 640 MB

Corsair XMS3 DDR3-1600 CL8 4 GB ( 2x2 GB )

Intel Core i5 750

Samsung SH-S223F

Seasonic S12 Energy+ 550W

Western Digital Caviar Green 1 TB

2 ekstra 120mm 500rpm Sharkoon vifter

 

----------------------------------------------------------------

 

Jeg satt sammen alt på en veldig skånsom måte, og var nøye med å gjøre alt ordentlig først som sist. PCn starta på første forsøk, og jeg fikk installert Windows XP64 lett som bare det. Etter 2 dagers bruk er den altså død. Jeg sto opp i dag og skulle skru den på - ingenting skjedde. Åpnet sidedekselet og fikk se at hovedkortet var helt mørkt, selv om PSU-bryteren sto på. Da PCn fungerte lyste det et grønt lys på hovedkortet når PSU-bryteren var på, selv om selve PCn var svskrudd.

 

For å finne årsaken til dette, så kan jeg jo bidra med følgende informasjon:

Igår når jeg la meg, skrudde jeg av PCn på vanlig vis. Da hadde "power-off-symbolet" en slik windows-oppdaterings-logo over seg, som gjør at PCn installerer nedlastede oppdateringen automatisk før den slår seg av. Dette har jeg gjort utallige ganger før på andre PCer jeg har eid, så jeg gadd ikke sitte å vente på dette, og gikk dermed å la meg. Meget merkelig om det skulle være dette som har grunn i PCns død.. Tviler sterkt.

 

Jeg har troen på at det er PSU'en som er gåen - selv om det også er merkelig etter kund 2 dagers bruk. Og da har jeg ikke gjort NOE spesielt med PCn. Ikke noe overklokkingstull eller spilling eller benchmarking. Kun vanlig programinstallering og internettsurfing. Det kan jo selvfølgelig være hovedkortet også som er kaputt, men det har jeg mindre troen på..

 

Spørsmålet nå er - hva gjør jeg? Jeg kan jo ikke kreve garanti på noe før jeg vet hvilken komponent som streiker. Tror at jeg bare kjøper en ny PSU med 200-300w mer guffe, og så får jeg heller bare levere den tilbake dersom PCn fortsatt er død når den er plugget i. Akkurat nå er penger urelevant for meg - det gjelder å få ting på stell, koste hva det koste vil!!! Værste jeg vet er når digitale ting streiker..men så er det jo så godt når det funker :)

 

Her er noen bilder av PCn, tatt i dag morges:

 

http://img12.imageshack.us/slideshow/webpl...d=p1010972g.jpg

 

Håper på tilbakemeldinger/tips/hjelp fra dere :)

Endret av alexpea22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være hk har gått i "dvale".

 

Kople fra PSUens 220V nettledning.

Trykk powerknappen på PCn flere ganger for å tømme eventuelle kondensatorer på hovedkortet for strøm.

Gjør deretter en skikkelig cmos reset ved å 1) fjerne lithium batteriet og 2) resette vha av clear cmos jumper .

 

 

Hjelper ikke dette kan det være både hovedkort eller strømforsyning.

Eneste måten å utelukke PSU er å prøve med en annen en.

At CPU er død har jeg liten tro på (hovedkortet burde uansett ha +5vstandby lys/strøm indikasjon)

 

 

Edit: fake jumpstart av psu med å jorde ps_on er ingen garanti for at strømforsyninges logikk er iorden.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

syar2003:

 

Altså, du mener dette:

1. Koble fra kontaktledningen til PSU'en (eurokabelen)

2. Trykk powerknapp flere ganger for å tømme kondensatorer

3. Fjerne lithium batteri på hovedkortet

4. Clear cmos jumper

 

Når jeg googlet, så ser jeg at dersom man fjerner lithium batteriet, så vil ikke cmos jumper fungere, da det er strømmen fra batteriet som hjelper til med å cleare cmos...Hmm...

Lenke til kommentar

Gjorde som manualen sa:

1. Flytta CLRTC jumperen fra pin 1-2 til pin 2-3, og venta 10 sekunder.

2. Kobla til strømmen igjen og testa - ikke liv.

3. Tok ut batteriet, og gjentok punkt 1. Satte i batteriet igjen.

4. Kobla til strømmen igjen og testa - ikke liv nå heller.

 

Ser mørkt ut dette, må jeg si.. Men takk for hjelpen!!

Tror rett og slett at jeg kjøper en Corsair HX 750w PSU og får bekreftet en gang for alle om det er PSU'en eller ei. Og om PCn fortsatt er død når jeg har fått i den nye strømforsyningen, så må jeg vel bare skifte hovedkort... :( Men det får man vel på garantien, gjør man ikke? Jeg har jo ikke gjort noe som jeg ikke skulle gjøre, mtp å miste garantien?

Lenke til kommentar
Gjorde som manualen sa:

1. Flytta CLRTC jumperen fra pin 1-2 til pin 2-3, og venta 10 sekunder.

2. Kobla til strømmen igjen og testa - ikke liv.

3. Tok ut batteriet, og gjentok punkt 1. Satte i batteriet igjen.

4. Kobla til strømmen igjen og testa - ikke liv nå heller.

 

Ser mørkt ut dette, må jeg si.. Men takk for hjelpen!!

Tror rett og slett at jeg kjøper en Corsair HX 750w PSU og får bekreftet en gang for alle om det er PSU'en eller ei. Og om PCn fortsatt er død når jeg har fått i den nye strømforsyningen, så må jeg vel bare skifte hovedkort... :( Men det får man vel på garantien, gjør man ikke? Jeg har jo ikke gjort noe som jeg ikke skulle gjøre, mtp å miste garantien?

ville ha kjøpt en modulær PSu for å slippe unødvendig kabelrot, bedre luftflyt og ser penere ut

 

det jeg tror det er er nettop PSU som er gåen, siden den starte og alt fungerte først er jo et tegn på at den drar nokk strømm, selvfølgelig uten noen særlig load

Lenke til kommentar
Gjorde som manualen sa:

1. Flytta CLRTC jumperen fra pin 1-2 til pin 2-3, og venta 10 sekunder.

2. Kobla til strømmen igjen og testa - ikke liv.

3. Tok ut batteriet, og gjentok punkt 1. Satte i batteriet igjen.

4. Kobla til strømmen igjen og testa - ikke liv nå heller.

 

Ser mørkt ut dette, må jeg si.. Men takk for hjelpen!!

Tror rett og slett at jeg kjøper en Corsair HX 750w PSU og får bekreftet en gang for alle om det er PSU'en eller ei. Og om PCn fortsatt er død når jeg har fått i den nye strømforsyningen, så må jeg vel bare skifte hovedkort... :( Men det får man vel på garantien, gjør man ikke? Jeg har jo ikke gjort noe som jeg ikke skulle gjøre, mtp å miste garantien?

Før du gjør det så kan du jo starte PSUen. Du kan kortslutte to av punktene på den brede koblingen, og da skal PSU skru seg på, altså at vifter begynner å surre, og at du kan måle spenning på diverse utganger (gitt at du har voltmeter). Det holder som regel å se at viftene starter.

 

Det er ikke helt uhørt at elektriske komponenter som PSU har noen dårlige utgaver blandt alle de tusenvis som produseres, så du kan bare ha vært uheldig.

Lenke til kommentar

Som jeg nevte innledningsvis, alt ble gjort på en meget skånsom måte da jeg satte sammen PCn. Jeg er litt perfeksjonist når det gjelder sånt.

 

Da bestiller jeg rett og slett ny PSU med en gang. Tar liksågreit en som er certified spesielt til Core i5 systemer, i form av Corsair's nye og modulære HX 650w.

 

Takk for hjelpen! Skal gi beskjed på denne tråden asap når jeg finner ut hvordan systemet oppfører seg med ny PSU :)

Lenke til kommentar
Flere som tror de kan kompromisse med PSU'n og kjøpe billig og at det er greit. PSU er sure spenn, men hvis ripplen river pc'n i filler etter en stund er det enda surere :p Kanskje litt flaks at den "bare" døde.

Rippelen river ikke pc'en i filler, det er bare tøys. Støy og rippel fra strømforsyninga vil i verste tilfelle kunne gjøre PCen ustabil. For å ødelegge noe så må du ha for høy spenning. eller ha hatt svake komponenter som uansett vil gå i stykker. Derimot kan voldsom rippel (som i _voldsom_, type flere volt, ikke millivolt som er vanlig) kunne ødelegge mekaniske ting, som motoren på en harddisk, men jeg har svært liten tro på at det faktisk vil skje.

 

Så lenge strømforsyninga leverer nok strøm, ikke altfor høy spenning, og har støy/rippel som maskinen håndterer uten å bli ustabil, så er det godt nok. Har hatt qtec 250kr strømforsyning gående i åresvis uten noen problemer på servern min. Jeg vil heller si at det med strømforsyning er overdrevet for alle de som ikke driver med ekstremklokking.

 

-Morgan-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...